موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

کاهش زاد و ولد و نرخ باروری در جهان

کاهش زاد و ولد و نرخ باروری در جهان
پژوهشگران معتقدند کاهش قابل‌توجهی درمیزان تولد در کشورهای جهان رخ داده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این پژوهشگران اعلام کردند کاهش نرخ باروری در جهان در حدی است که تقریباً نیمی از کشورها اکنون با کاهش زاد و ولد مواجه‌اند؛ به این معنا که نوزادان کافی برای حفظ اندازه جمعیت کشور به دنیا نمی‌آیند. این بررسی که نتایج آن در مجله لنست منتشر شده، روندهای جمعیتی در هر کشور را از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۷ میلادی دنبال کرده است. زنان در سال ۱۹۵۰ میلادی به‌طور میانگین در طول زندگی‌شان 4.7 کودک به دنیا می‌آوردند، اما در سال ۲۰۱۷ میلادی این میزان نصف شده و به 2.4 کودک به ازای هر زن رسیده است.
البته میزان باروری در میان کشورهای مختلف، تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند؛ درحالی‌که نرخ باروری در نیجر آفریقای غربی 7.1 است، در جزیره قبرس در دریای مدیترانه هر زن به‌طور میانگین در طول زندگی‌اش فقط یک کودک به دنیا می‌آورد. هرگاه نرخ باروری یک کشور به زیر حدود 1.2 کودک به ازای هر زن سقوط کند، جمعیت آن کشور شروع به کاهش می‌کند. در شروع این بررسی در سال ۱۹۵۰ میلادی هیچ کشوری در وضعیت افت زاد و ولد قرار نداشت. درحالی‌که به گفته کارشناسان، در موقعیت فعلی در نیمی از کشورهای جهان نرخ باروری زیر حد جایگزینی است، بنابراین اگر اقدامی انجام نگیرد، جمعیت این کشورها کاهش خواهد یافت. امروزه به دلیل مشکلات باروری، بسیاری از شرکتهای شناخته شده داروسازی جهت رفع مشکل باروری و جنسی مکمل های موثری را به بازار عرضه کرده اند.
یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته ازجمله اغلب کشورهای اروپایی، آمریکا، کره جنوبی و استرالیا میزان باروری پایین‌تری دارند. البته این وضعیت به این معنا نیست که جمعیت این کشورها هم‌اکنون در حال کاهش است چراکه اندازه جمعیت تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل شامل نرخ باروری، نرخ مرگ‌ومیر و مهاجرت است. با توجه به اینکه امید به زندگی در کشورهای پیشرفته بالاتر است و پذیرای مهاجران بیشتری هستند، با وجود کاهش زاد و ولد، جمعیتشان دچار افت نشده است.
 
1398/01/04