موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

کارمندان شاغل در فضای باز استرس کمتری را تجربه می کنند

کارمندان شاغل در فضای باز استرس کمتری را تجربه می کنند

معماری محل کار در سلامت کارمندان موثر است

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد کارمندانی که در دفترهای سر باز کار می‌کنند نسبت به کارمندانی که در دفترهای اتاقکی یا اتاق‌های خصوصی شاغل‌اند، ازلحاظ جسمی فعال‌ترند و استرس کمتری دارند. به گزارش بی‌بی‌سی، ممکن است علت این تفاوت این باشد که کارمندان این ادارات معمولاً برای یافتن فضایی خصوصی برای صحبت کردن یا دیگر کارهای شخصی، برای مدت‌زمانی خاص، از میز کارشان دور می‌شوند. در این بررسی در آمریکا، پژوهشگران از حسگرهای قفسه سینه برای ردیابی حرکات و سرعت ضربان قلب صدها نفر در ساختمان‌های اداری متفاوت در طول ۳ روز استفاده کردند. این پژوهشگران معتقدند سودمندی‌های دفتر فضای باز برای سلامت را نمی‌توان نادیده گرفت.

مردان کارمند فعال‌تر از زنان کارمند هستند

گفته می‌شود کارمندان اداری نسبت به سایر کارگران زندگی کم‌تحرک‌تری را می‌گذرانند؛ بنابراین با احتمال بیشتری ممکن است در معرض خطر مشکلات بهداشتی مانند مشکلات قلبی، خستگی و  افسردگی قرار گیرند. فعالیت جسمی کمتر در ساعات کاری همچنین با احساس استرس بیشتر، مرتبط شناخته شده است. در این بررسی ۲۳۱ کارمند اداری در ساختمان‌های دولتی در آمریکا مورد ارزیابی قرار گرفتند که بر اساس آن، کارمندان ساکن در دفترهای باز بدون پارتیشین نسبت به کارمندان ساکن در اتاق‌های خصوصی تا 32 درصد و نسبت به کارمندانی که در اتاقک‌های جدا از یکدیگر کار می‌کردند، 20 درصد ازلحاظ جسمی فعال‌تر بودند. درمجموع نیز، مردان نسبت به زنان فعالیت جسمی بیشتری داشتند.

کارمندان فعال‌تر استرس کمتری دارند و کمتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند

شرکت‌کنندگان در این بررسی حین زمان کار به پرسش‌هایی درباره خلق‌وخویشان بر روی تلفن هوشمندشان پاسخ می‌دادند. تحلیل این پرسشنامه‌ها نشان داد که کارمندان با فعالیت جسمی بیشتر نسبت به کارمندان با فعالیت جسمی کمتر، همچنین حدود ۱۴ درصد میزان استرس کمتری داشتند. کارمندان اداری مسن‌تر با احتمال بیشتر و به میزان بالاتری استرس داشتند. بیشترین میزان استرس در محل کار را کارمندانی داشتند که در خانه نیز بیشترین میزان استرس را داشتند. به گفته این پژوهشگران، تغییر طراحی دفتر کار می‌تواند افراد را به فعالیت جسمی بیشتر برانگیزد و استرس را در آنها کاهش دهد.
 
 
1398/02/08