موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

چای سیاه هم می‌تواند سبب کاهش وزن ‌شود

چای سیاه هم می‌تواند سبب کاهش وزن ‌شود

چای سیاه هم می‌تواند سبب کاهش وزن ‌شود


با توجه به اینکه چاقی بیش از یک‌سوم بزرگ‌سالان را درگیر می کند، شناخت راه‌های جدید برای کاهش وزن یکی از اهداف اصلی محققان است. در یک مطالعه جدید، دانشمندان نشان دادند چطور نوشیدن چای سیاه می‌تواند یکی از راه های موثر در کاهش وزن باشد.
چای سیاه، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در ایران است که تقریباً ۸۰ درصد کل چای مصرف‌شده در کشور را تشکیل می‌دهد.
مطالعات بسیاری در مورد توانایی چای سبز در کاهش وزن انجام شده است. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که چای سیاه هم در لاغری و کاهش وزن موثر است؛ در واقع چای سیاه هم مانندچای سبز می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود، ولی با روشی متفاوت.
هم چای سیاه و هم چای سبز دارای پلی فنول هستند که ترکیباتی آنتی‌اکسیدان به شمار می آیند. پلی فنول ها از ساختارهای سلولی مانند DNA و غشاهای سلولی در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.
پلی فنولهای چای سبز به اندازه کافی کوچک هستند تا بتوانند جذب جریان خون و بافت‌های بدن شوند و مطالعات نشان داده‌اند که می‌توانند متابولیسم انرژی کبد را به‌گونه‌ای تغییر دهند که باعث کاهش وزن شود.

چای سیاه در مقابل چای سبز


یک تیم تحقیقاتی با بررسی چهار گروه از موش‌ها به مطالعه‌ در این زمینه پرداخت. هر گروه از یک رژیم غذایی متفاوت برای مدت ۴ هفته استفاده کردند: رژیم غذایی با چربی بالا و قند بالا؛ رژیم غذایی با چربی بالا و قند بالا همراه با مکمل عصاره چای سبز؛ رژیم غذایی با چربی بالا و قند بالا همراه با مکمل عصاره چای سیاه و یک رژیم کم‌چربی و قند بالا.
محققان نمونه‌های بافت کبدی را به‌منظور اندازه‌گیری رسوبات چربی و همچنین نمونه‌هایی از روده بزرگ موش‌ها به‌منظور ارزیابی تنوع باکتری‌ها جمع‌آوری کردند. در پایان مداخله غذایی چهارهفته‌ای، محققان دریافتند که گروه چای سبز و چای سیاه چربی از دست می‌دهند و کاهش وزن آنها با گروه پیروی‌کننده از رژیم غذایی کم‌چرب و با قند بالا قابل‌مقایسه است.
این مطالعه همچنین نشان داد که هر دو گروه مصرف‌کننده چای با افزایش باکتری‌های روده‌ای مرتبط با لاغری و کاهش میزان باکتری‌های مرتبط با چاقی مواجه شدند.

دلیل جدیدی برای نوشیدن چای سیاه

 محققان در تحقیقات بیشتری متوجه شدند که چای سیاه و چای سبز متابولیسم کبدی را به روش‌های مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهند. مولکول‌های چای سبز که کوچک‌تر هستند به‌راحتی جذب می‌شوند، به این معنی که آنها می‌توانند به‌طور مستقیم به کبد برسند تا متابولیسم انرژی را در آنجا تحت تأثیر قرار دهند.
ولی، مولکول‌های چای سیاه خیلی بزرگ‌تر از آن هستند که به این طریق جذب شوند. در عوض، آنها در روده باقی می‌مانند و رشد باکتری‌های همزیست روده‌ای را افزایش می‌دهند و متابولیت هایی را تشکیل می‌دهند که به کنترل متابولیسم انرژی در کبد کمک می‌کند.
همچنین نشان داده شد که در گروه چای سیاه سطوح بالاتری از نوعی باکتری به نام سودوبوتیریویبریو (Pseudobutyrivibrio)مشاهده می‌گردد که می‌تواند یکی از عاملین نقش متفاوت چای سیاه در تنظیم متابولیسم انرژی باشد.
به‌طورکلی، محققین این پروژه بر این باورند که یافته‌های آنها نشان می‌دهد چای سیاه هم می تواند به‌اندازه چای سبز برای سلامتی و البته کاهش وزن مفید باشد.
 
1396/07/29