موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

پیشرفت‌های جدید در مبارزه با بیماری سل

پیشرفت‌های جدید در مبارزه با بیماری سل
به گزارش مدیکال اکسپرس، در اجلاس سرطان ریه  ساخت یک داروی جدید بسیار مؤثر ضد سل به نام بداکیلین اعلام شد. چند کشور ازجمله آفریقای جنوبی که بیشترین میزان موارد سل در آن گزارش شده است، اعلام کردند داروی جدید در مبارزه با سل مقاوم، بسیار موفق بوده است. بداکیلین در کشورهایی مانند روسیه ۸۰ درصد از بیماران را درمان کرده و می‌تواند به‌کلی درمان بیماری سل را که به بسیاری از داروهای موجود مقاوم شده، متحول کند.
یک پیشرفت دیگر نخستین واکسن جدید ضد سل در تقریباً ۱۰۰ سال گذشته است که شرکت گلاکسواسمیت کلاین آن را ساخته است. امتحان این واکسن سل در کشورهای آفریقایی نشان داد واکسن در پیشگیری از عفونت مجدد افرادی که قبلاً به سل مبتلا بوده‌اند، در ۵۴ درصد موارد موفق بوده است. پژوهشگران در شرکت گلاکسواسمیت کلاین معتقدند این مقدار اثربخشی این واکسن، در پیشگیری از بیماری سل می‌تواند تأثیر بزرگی بر بهداشت جهانی بگذارد.
پیشرفت دیگر در زمینه تشخیص سریع سل بود. دانشمندان در این گردهمایی شیوه جدیدی برای غربالگری سل در کودکان معرفی کردند. به گفته این دانشمندان، این تکنیک جدید که بر اساس آنالیز نمونه‌های مدفوع نوزادان است، می‌تواند از صدها هزار مورد ابتلا به سل  در سال جلوگیری کند. هر روز ۶۵۰ کودک به علت سل می‌میرند و بیشتر آن‌ها هرگز به درمان دسترسی پیدا نمی‌کنند.
یک روش ابداعی جدید نیز موفقیت قابل توجهی در پیشگیری از ابتلای کودکان در معرض خطر ابتلا به سل داشته است. اتحادیه بین‌المللی سل و بیماری ریوی یک بررسی بر روی کودکان زیر ۵ سال انجام داد که در خانواده‌هایی که دست‌کم یک فرد بزرگسال آن مبتلا به  سل  تشخیص داده شده است، زندگی می‌کنند. نتایج این بررسی نشان داد اگر این کودکان برای ۳ ماه درمان پیشگیری کننده دریافت کنند، دچار سل فعال نمی‌شوند. این بررسی روی ۲ هزار کودک انجام شد و ۹۲ درصد آن‌ها دوره درمانی را با موفقیت به پایان رساندند.
 
1398/01/12