موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

هرچه کمتر بخوابید بیشتر گرسنه می‌شوید!

هرچه کمتر بخوابید بیشتر گرسنه می‌شوید!

تاثیرات کم خوابی بر متابولیسم چربی ها

در مطالعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است، مشخص شد که حتی چند روز کم‌خوابی ، باعث تغییرات مهمی در متابولیسم چربی‌ها در بدن می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، این تغییرات باعث می‌شود که حس سیری بعد از وعده‌های غذایی کاهش یابد. زمانی که حس سیری ایجاد نگردد، فرد به دریافت کالری بیشتر جهت سرکوب گرسنگی پناه می‌برد که نتیجه آن چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بسیاری از اختلالات دیگر خواهد بود.
پیش‌ازاین، مطالعات متعددی بر روی تأثیرات منفی کم‌خوابی بر جنبه‌های مختلف سلامت بدن، انجام گرفته است. برخی از آن‌ها نشان داده‌اند که کم‌خوابی‌های طولانی‌مدت، خطر ابتلا به چاقی و دیابت را به شکل معنی‌داری افزایش می‌دهد. اکثر مطالعات قبلی بر روی تأثیرات کم‌خوابی بر سطح قند خون و متابولیسم کربوهیدرات‌ها انجام شده بود. این مطالعه با رویکردی متفاوت، تأثیر کم‌خوابی‌های بلندمدت را بر هضم و متابولیسم چربی‌ها ارزیابی کرده است.
در این پژوهش، 15 مرد سالم که در دهه بیست زندگی خود به سر می‌بردند، مورد مطالعه قرار گرفتند. همه این افراد بعد از یک هفته خواب کامل، برای 10 شب در حالت کنترل‌شده، تحت آزمایش قرار گرفتند. شرایط آزمایش به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که خواب این افراد در 5 شب از این 10 شب، کمتر از 5 ساعت باشد. بعد از 4 شب محرومیت از خواب، افراد یک وعده غذایی پرچرب در هنگام شام دریافت کردند. سپس نمونه خون این افراد ازنظر سطح چربی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که در این افراد، چربی خون سریعاً بعد از وعده غذایی، پاکسازی شد. همین اتفاق باعث شد که این افراد حس سیری مناسبی را بعد از وعده غذایی‌شان نداشته باشند. در نتیجه کم خوابی بر اساس تحقیقات، احتمال چاقی را افزایش می دهد.
 
1398/08/16