موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

نور اضافی و دیدن تلویزیون در شب باعث چاقی می شود

نور اضافی و دیدن تلویزیون در شب باعث چاقی می شود

نور مصنوعی وسائل الکترونیکی در شب باعث اختلال خواب و چاقی می شود




     
قرار گرفتن در معرض نور در طول شب ، از نور تلویزیون اتاق خواب گرفته تا نور خیابان از خلال یک پنجره ، جز اینکه مزاحم خواب می شود؛ خطر ابتلا به افزایش وزن و چاقی در زنان را افزایش می دهد.
به گزارش سلامت نیوز، محققان دریافتند زنانی که به هنگام خواب در معرض نور قرار دارند، در طول خواب احتمال ابتلا به اضافه وزن در آنها بیشتر می شود.
نور در شب و به هنگام خواب برای سلامتی ضرر دارد. قرار گرفتن در معرض نور در شب ریتم خواب را مختل می کند، رفتارهای خوردن را تغییر می دهد و باعث افزایش وزن می شود.
یافته های جدید نشان می دهند که کاهش میزان نوردهی مصنوعی در شب هنگام خواب ممکن است یک استراتژی مفید برای جلوگیری از چاقی باشد.
قرار گرفتن در معرض نور در شب ممکن است یک «صورت فلکی» از عوامل، از جمله مربوط به رفتارهای ناسالم باشد، که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.
نورموجود در شب تاثیر مستقیمی بر چاقی دارد . قرار گرفتن در معرض نور در شب ممکن است سطح هورمونهای خواب یا استرس را مختل کند یا به طور مستقیم بر متابولیسم تاثیر بگذارد، به طریقی که سبب افزایش وزن شود.
در یک تحقیق جدید، محققان اطلاعات را از حدود ۴۴۰۰۰  زن  ۳۵ تا ۷۴ ساله از ۵۰  ایالات آمریکا تجزیه و تحلیل کردند. وزن شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه ثبت شد و به طور متوسط تحقیقات  ۵  تا 7 سال دنبال شد.
همچنین میزان نوردهی آنها در شب هنگام خواب، مانند نور از اتاقهای دیگر، نور از خارج، نور از یک تلویزیون یا نور در اتاق خواب بررسی شد.
در میان زنانی که در این مطالعه چاق نبودند، کسانی که در معرض نور قرار داشتند در مقایسه با افرادی که نور شبانه در محیط خواب آنها حذف شده بود، حدود ۲۰ درصد بیشتر در معرض چاقی بودند.
فقدان نور خورشید و قرار گیری طولانی مدت در معرض نور مصنوعی یا صفحه های نمایش الکترونیکی باعث مشکلات جدی خواب می شود ضمن این که ریتم شبانه روزی و ساعت داخلی بدن را نیز بهم می زند.
لامپ‌های بیولوژیک از طریق تحریک گیرنده‌های داخل چشم که به مغز پیام خواب یا بیداری می‌فرستند، عمل می‌کند. این گیرنده‌ها در معرض نورهای با طول موج کوتاه تر مانع ترشح هومون خواب‌ یا ملاتونین از مغز می‌شوند. نور مصنوعی سفید  نمایشگرها که بسیار پرکاربرد است شامل این نوع طول موج‌هاست که قرارگیری در معرض آنها پس از غروب آفتاب موجب کاهش خواب‌آلودگی و افزایش هوشیاری می‌شود.
به گفته کارشناسان، سرانه مصرف نورهای مصنوعی طی ۵۰ سال اخیر حدود۱۰ برابر افزایش یافته است. این پدیده ساعت داخلی بدن را سه تا پنج ساعت به تعویق انداخته، به این معنی که مردم دیرتر به رختخواب می‌روند، از این رو توصیه می‌شود پس از غروب از لامپ‌های آفتابی استفاده شود که نور آنها متمایل به زرد است. طول موج نور این لامپ‌ها بیشتر است و کمتر روی هورمون‌ها و نورون‌هایی که به خواب رفتن بدن کمک می‌کنند تأثیر نامطلوب می‌گذارد.
خواب نامناسب باعث پیامدهای نامطلوب سلامتی از قبیل افزایش مرگ و میر کلی، چاقی، دیابت نوع ۲، اختلال فشار خون و اختلال تنفسی در بزرگسالان و کودکان ‌می‌شود.
 باید بدانید که هورمون رشد در پاسخ به بیداری و نور مهار می‌شود و از طرفی دیگر هورمون کورتیزول درنتیجه مقاومت در مقابل خواب افزایش زودهنگام پیدا می‌کند در نتیجه چرخهٔ چربی سوزی در بدن شما کند شده و در عوض پروتئین‌ها در معرض مصرف شدن قرار می‌گیرند.
از طرف دیگر،هرچه کمتر بخوابید، بیشتر به سمت خوردن تنقلات خواهید رفت. چراکه زمان بیشتری در اختیار دارید. از طرفی با اختلال در ترشح هورمون‌های سیری (لپتین) و گرسنگی (گرلین)، اشتهای شما افزایش خواهد یافت. این دو عامل در کنار هم پرخوری و در نتیجه چاقی شما را سبب می‌شوند.
 
                                                                                                                                          گردآوری:دکتر رزا ابوالقاسم 1398/03/31