موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

نقش ویتامین دی، کلسیم و B6 بر روی سندرم پیش از قاعدگی

نقش ویتامین دی، کلسیم و B6 بر روی سندرم پیش از قاعدگی

بررسی بالینی مکمل های کلسیم، ویتامین D و ویتامین B6  در درمان سندرم پیش از قاعدگی

 

کلسیم

مکمل کلسیم به عنوان درمان برای سندرم قبل قاعدگی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. مشخص شده است که تغییرات مرتبط با چرخه قاعدگی در سطوح کلسیم خانمهای مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و ناپایداری خلق وجود دارد؛ ولی مکانیسم عملکرد دقیق آن نامشخص است. یک کارازمایی بر روی  179 دانشجوی دانشگاه تهران که منطبق با معیارهای سندرم قبل از قاعدگی بدون تشخیص روانی دیگر بودند، در خانمهایی که دوبار درروز و به مدت سه ماه 500 میلیگرم مکمل کلسیم کربنات دریافت کردند، 50%کاهش در میزان افسردگی، اشتها و خستگی را نشان داد. این نتیجه همچنین دریک تحقیق ایالات متحده برروی بیش از 400 خانم که روزانه 1200 میلیگرم مکمل کلسیم کربنات مصرف میکردند نیز نشان داده شد که مصرف ۱۰۰۰- ۱۲۰۰ میلیگرم مکمل کلسیم در روز ممکن است علائم سندرم قبل از قاعدگی را کاهش دهد.

ویتامین D

در یک تحلیل مقطعی از تحقیقی بزرگ، مکمل ویتامین D برای درمان علایم ( PMS و PMDD) مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مقطعی بسیار کوچکتر از آن بود که نتیجه گیریهای قوی درباره مزیت ویتامین D ارائه دهد.
یک تحقیق مجزا نیز 401 خانم را برای مدت 16 سال مورد پیگیری قرار داد و افرادی که به سندرم پیش از قاعدگی دچار شدند را با افرادی که به این اختلال مبتلا نشدند، مقایسه کرد. این تحلیل نتیجه گرفت که سطوح پایین این ویتامین با افزایش خطر سندرم پیش از قاعدگی همراهی ندارد.

ویتامین B6

این ویتامین با دوز 80 میلیگرم در روز برای درمان مورد مطالعه قرار گرفت و بعنوان درمان برای علائم عمدتا روانی سندرم پیش از قاعدگی توصیه شده است، ولی این مطالعات کوچک هستند و برای توصیه این ویتامین به عنوان درمان خط اول به داده های بیشتری نیاز است.

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چیست ؟

مجموعه ای از علائم جسمی و روحی است که نزدیک به قاعدگی در زنان رخ می‌دهد. حدود ۷۵% زنان دچار سندروم پیش از قاعدگی خفیف میشوند و حدود ۴ الی ۱۰ درصد زنان دچار اختلال سندروم پیش از قاعدگی شدید می گردند که ممکن است تاثیرات جدی بر کیفیت زندگی یک زن بگذارد. علت ایجاد سندروم پیش از قاعدگی بطور کامل مشخص نیست اما کاهش یا افزایش استروژن و پروژسترون در طول سیکل قاعدگی می تواند بر روی موارد شیمیایی موجود در مغز مثل سروتونین تاثیر بگذارد و سبب ایجاد علائم سندروم پیش از قاعدگی شود. سندرم پیش از قاعدگی میگرن و سندرم روده تحریک پذیر را تشدید میکند.


علائم سندروم پیش از قاعدگی

این علائم بسیار وسیع هستند و می توانند شامل یک یا چند یک از علامت های زیر باشد:
تغییر خلق،افسردگی، ناامیدی، اضطراب، عصبانیت و تحریک پذیری، نفخ، درد پستان ها، خستگی، کاهش میل جنسی ، افزایش آکنه یا جوش صورت و بدن، عدم تمرکز، گریه های مکرر و...
 

درمان سندروم پیش از قاعدگی

درمان در انواع خفیف شامل استراحت، یوگا و روشهای آرامسازی است. همچنین تغییر نوع زندگی، عدم مصرف مواد تحریک کننده مانند سیگار، الکل، کافئین، نمک و ... و داشتن خواب کافی، ورزش روزانه، مصرف کلسیم بالا و سبزیجات در کنترل سندرم پیش از قاعدگی بسیار موثر است. همچنین استفاده از برخی مکمل های غذایی حاوی گل مغربی و ویتامین B6 می‌تواند در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی خفیف موثر باشد.
در انواع شدید سندرم پیش از قاعدگی حتما باید به متخصص زنان مراجعه کرد و گاهی داروهای ضد افسردگی و یا ضد بارداری جهت کاهش علائم تجویز میشود. 1400/01/02