موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

مصرف گوشت قرمز به قیمت از دست دادن کلیه‌ها!

مصرف گوشت قرمز به قیمت از دست دادن کلیه‌ها!
یافته‌های علمی نشان می‌دهد که هرچقدر میزان املاح، فسفر، چربی و پروتئین موجود در مواد خوراکی مصرفی بیشتر باشد، وسعت و شدت نارسایی کلیوی نیز بیشتر می‌شود. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی گران‌قیمت اما مضری است که حاوی سطح بالایی از این ترکیبات مضر می‌باشد؛ بنابراین به افرادی که دارای هرگونه نارسایی کلیوی هستند، توصیه می‌شود که از مصرف گوشت قرمز خودداری کنند، چراکه می‌تواند سلامت کلیه‌هایتان را به خطر بیندازد و مشکلات کلیوی را تشدید کند. متخصصین تغذیه معتقدند که جایگزین کردن گوشت قرمز حتی برای یک روز با دیگر منابع پروتئین، به حد قابل قبولی این خطر را کاهش خواهد داد.
مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش سطح کراتین خون می‌شود که برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی ازجمله نارسایی کلیوی بسیار خطرناک می‌باشد. در افرادی که با این عوارض دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پزشک متخصص با ارزیابی سطح کراتین خون از طریق انجام آزمایش، دستور کاهش و یا حذف مصرف پروتئین را خواهد داد. حال‌آنکه گوشت قرمز یکی از مضرترین انواع پروتئین موجود می‌باشد که سطح بالایی از کراتین را در خون آزاد می‌نماید. اگرچه مصرف گوشت قرمز در افراد سالمی که هیچ‌گونه مشکل کلیوی ندارند، باعث بروز نارسایی کلیوی نمی‌شود، اما می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی نظیر اوره و نقرس گردد.
با توجه به مضرات مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز به نظر می‌رسد که این هشدارها کاملا به جا است و مصرف‌کننده‌ها باید بیشتر نسبت به این اخطارها هوشیار باشند.
زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، کلسترول خون و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه لازم است که با ترفندها و روش‌هایی اثرات منفی گوشت قرمز را کاهش دهید. سازمان‌های سلامت عمومی بی‌وقفه در حال هشدار دادن در خصوص مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز هستند.
گوشت قرمز باعث بیمایر های مختلفی می شود. یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده ی بزرگ است که این مسئله در پژوهش‌های متعدد، به اثبات رسیده است.
گروهی از پژوهشگران اروپایی پس از بررسی عادات غذایی ۵۰۰ هزار نفر به این نتیجه رسیدند، افرادی که هر روز حداقل ۲ وعده ی ۸۰ گرمی‌ گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده (مثل سوسیس و کالباس) مصرف می‌ کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوشت قرمز می‌ خورند، یک سوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
درتحقیق دیگری که پژوهشگران آمریکایی روی ۱۴۸ هزار نفر انجام دادند نیز نشان داده شد کسانی که زیاد گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، ۱۳ تا ۱۵ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
دانشمندان عوامل متعددی را در ایجاد  سرطان به دنبال مصرف گوشت قرمز سهیم می دانند، یکی از این مواد سرطان ‌زا، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) است که به دنبال کباب کردن یا سرخ کردن گوشت ایجاد می‌شود. البته این ترکیب در صورت پختن مرغ و ماهی در دمای بالا هم ایجاد می‌ شود.
به غیر از سرطان روده ی بزرگ، به نظر می‌ رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را هم افزایش می‌ دهد.
سرطان پانکراس یکی از بدخیم ‌ترین سرطان‌هاست و نتایج یک تحقیق که در مجله انستیتو ملی سرطان آمریکا منتشر شده است حاکی از آن است که مصرف فراوان گوشت فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) این خطر را تا ۶۸ درصد افزایش می ‌دهد.

 
1398/09/10