موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

لوازم آرایشی تقلبی با ادرار موش و انسان!

لوازم آرایشی تقلبی با ادرار موش و انسان!

بنابر اعلام مشاور بخش فرآورده های آرایشی-بهداشتی سازمان غذا و دارو، محصولات آرایشی تقلبی که بارها در مورد حضور فلزات سمی نظیر جیوه، آرسنیک، آلومینیوم و سیانید در آنها تذکر داده شده بود، مشخص شده است که حاوی ادرار موش و انسان نیز هستند. شاید شعار "هیچ ارزانی بی دلیل نیست" کاملا برای اشاره به چنین مواردی به وجود آمده باشد! متاسفانه بسیاری از افراد در آینده ای نزدیک می‌بایست هزینه بالایی را جهت درمان عوارض جانبی ناشی از مصرف لوازم آرایشی تقلبی بپردازند که متاسفانه برخی از آنها برگشت ناپذیر خواهند بود.

لوازم آرایشی تقلبی به دلیل داشتن سرب بالا که گاهی بیش از 15 برابر حد مجاز می باشد، اثر سرطان زایی بالایی دارند. از طرفی اکثر آنها باعث بروز انواع بیماری های آلرژیک، عفونت های چشمی و پوستی، کهیر، حساسیت و سوختگی های شیمیایی می شوند.
معمولاً تشخیص اجناس اصل و تقلبی برای عموم مردم کاری دشوار است درحالی‌که این تشخیص توسط کارشناسان سازمان غذا و دارو و در آزمایشگاه‌های خاص به‌راحتی انجام می‌پذیرد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تنها محصولات آرایشی و بهداشتی دارای برچسب اصالت کالا و تاریخ تولید و انقضا را خریداری نمایید. به‌علاوه می‌بایست از پلمپ بودن آن نیز، اطمینان حاصل نمایید. در اینجاست که اهمیت خرید لوازم آرایشی و بهداشتی از داروخانه‌ها یا داروخانه آنلاین و مراکز مجاز فروش لوازم آرایشی مشخص می‌شود. شما حتی می‌توانید جهت اطمینان بیشتر، از طریق سامانه www.ttac.ir  یا پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲، صحت برچسب‌های حک‌شده را استعلام نمایید.
مدیر واحد نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام خبر کشف 4هزار و 31 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز طی 9 ماه، اظهار کرد: خرید محصولات آرایشی از طریق تبلیغات اینترنتی، ماهواره، مجله‌ها و پیک‌های تبلیغاتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
دکتر ندا رونده در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم آموزش به تمامی گروه‌های سنی و حتی اصناف مرتبط با لوازم آرایشی و بهداشتی تاکید کرد و با اشاره به وضعیت قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی، گفت: تشدید جریمه و برخوردها نیز می‌تواند از آمار ورود لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به داخل کشور کاهش دهد.
وی گفت: محصولات زیبایی و آرایشی به صورت گسترده‌ای در سطح دنیا استفاده می‌شوند و در حال حاضر ایران در شاخص مصرف، رتبه دوم را در خاورمیانه دارد و به عنوان هفتمین وارد کننده مواد آرایشی مطرح می‌شود.

عوارض استفاده از لوازم بهداشتی و آرایشی تقلبی

دکتر رونده با اشاره به خطرات استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی، عنوان کرد: خطرات مصرف فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی غیرمجاز قاچاق یا تقلبی علاوه بر آسیب‌های اقتصادی که به جامعه وارد می‌کند، منجر به بروز آسیب‌های جسمی و روحی نیز می‌شود. این قبیل محصولات از آنجاکه بدون اخذ مجوز و در شرایط نامناسب وارد کشور می‌شوند، لذا هیچگونه اطلاعاتی از مواد اولیه به کار رفته، شرایط تولید، نگهداری و حمل و نقل آنها در دسترس نبوده و اغلب از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: با توجه به نوع محصول و موضع استفاده، عوارضی از قبیل عفونت پوست، زخم‌های پوستی، قرمزی و تورم پوست، آکنه و جوش‌های پوستی، شکنندگی و ریزش مو احساس سوزش در محل مصرف، پف آلودگی پلک‌ها، سوزش چشم و حساسیت پوستی در بدن مصرف کننده ایجاد می‌کنند. قابل ذکر است این عوارض ممکن است بعد از چند بار مصرف یا چندین سال مصرف و حتی برای بار اول روی دهند.
به گفته وی، همچنین می‌توان به مضرات فلزات سنگینی از جمله سرب که در برخی از فرآورده‌های آرایشی بخصوص رژ لب یافت می‌شود، اشاره شود که از جمله عوارض آن ورود به بافت‌های نرم نظیر مغز، کلیه، جانشینی کلسیم در مغز استخوان و عدم تولید هموگلوبین و افزایش فشار خون در بزرگسالان است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به علل استقبال بالای بانوان از این محصولات با وجود هشدارهای داده شده، عنوان کرد: علت اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی، ارزانی آنهاست و همین، دلیل تمایل مصرف کننده برای خرید است. دلیل بعدی نیز شاید عدم اطلاع رسانی صحیح باشد که باید دستگاه‌ها تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشند.
محصولات آرایشی را از طریق تبلیغات اینترنتی سایت های غیر مجاز و ماهواره‌ای خریداری نکنید.
وی با بیان اینکه خرید این محصولات از طریق تبلیغات اینترنتی، ماهواره، مجله‌ها و پیک‌های تبلیغاتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، گفت: وجودعبارت «دارای مجوز بهداشت» در این گونه تبلیغات به هیچ وجه عنوان دال بر اطمینان از سلامت فرآورده نیست، ضمن آنکه در صورت بروز مشکل به هیچ عنوان شکایت قابل پیگیری نخواهد بود. در نتیجه بهتر آن است که لوازم بهداشتی و آرایشی خود را حتما از مراکز معتبر خریداری کنید.

1398/08/26