موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

فواید اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به امگا 6

فواید اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به امگا 6

بدن شما به امگا 3 بیش از امگا 6 نیاز دارد

دکتر لاندس توضیح می‌دهد که سلول‌های بدن صحنه رقابت و جنگ بین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. هریک از آن‌ها مقدارش بیشتر باشد و در این مبارزه پیروز شود، تعیین‌کننده وضع سلامتی یا بیماری انسان خواهد بود. در اغلب مناطق جهان که بیشتر از چربی‌های گیاهی استفاده می‌کنند، معمولاً رژیم غذایی آن‌ها مقدار بیشتری اسید چرب امگا 6 و مقدار کمتری اسید چرب امگا 3 دارد. آمار نشان می‌دهد که در این قبیل جوامع نظیر ایران، مقدار مصرف اسید چرب امگا 6 شاید 15-10 برابر اسید چرب امگا 3 است که نسبت بسیار بد و نامطلوبی است. برعکس در رژیم غذایی اسکیموها که بسیار کم به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند، مقدار اسید چرب امگا 3 ، سه برابر بیشتر از اسیدهای چرب امگا 6 است؛ زیرا بیشتر از ماهی و خوراکی‌های دریایی استفاده می‌کنند.
نکته مهم این است که باید نسبت اسید چرب امگا 3 به اسید چرب امگا 6 در محدوده‌ای نرمال باشد. دکتر الکساندر لیف استاد ممتاز دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد معتقد است که در روزگاران کهن، بشر در تغذیه بیشتر از چربی امگا 3 استفاده می‌کرده است و مقدار مصرف امگا 6 خیلی کم و محدود بوده است. ولی در حال حاضر با به وجود آمدن کارخانه‌های روغن‌کشی از گیاهان، مصرف روغن‌های گیاهی بسیار افزایش ‌یافته است و سلول‌های بدن از کمبود مصرف امگا 3 رنج می‌برد.

در مصرف امگا 3 و امگا 6 تعادل را رعایت کنید!

عدم تعادل مصرف چربی‌های امگا 3 و امگا 6 ، فعالیت سلول‌ها را از حالت طبیعی خارج کرده و باعث شده است که مرتباً شاهد شیوع بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری قند، آرتروز و غیره باشیم. بدن انسان به یک مقدار حداقل روغن ماهی احتیاج دارد و اگر تأمین نشود، ناچار باید متحمل انواعی از بیماری‌ها باشد. گرچه بدن ما به هر دو نوع چربی نیاز دارد، اما نیاز بدن به امگا 6 بسیار محدود است.
راه اصلاح این عدم تعادل در مصرف چربی این است که از مصرف مقدار چربی‌های امگا 6 در رژیم غذایی کاسته و مصرف چربی امگا 3 را افزایش دهید. کافی است روزانه 200 گرم ماهی چرب مصرف کنید تا در مدت ‌زمان کوتاهی اثرات مفید آن بر روی سلامت شما آشکار گردد. حتی عده‌ای از کارشناسان معتقدند که اگر روزانه 30 گرم ماهی چرب مصرف کنید، برای ترمیم آسیب وارده به سلول‌ها کافی خواهد بود. ازنظر نوع ماهی توصیه می‌شود که از ماهی‌های چرب آب‌های سرد نظیر سالمون، ساردین، تون و غیره حداقل 3-2 بار در هفته در رژیم غذایی استفاده شود و در صورت عدم دسترسی به ماهی می توان از مکمل امگا 3  بصورت روزانه استفاده نمود.
 
1397/12/01