موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در نوزادان

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در نوزادان

مصرف آنتی بیوتیک در دوران نوزادی به نفع آنان نیست

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، مصرف آنتی بیوتیک در نوزادان به نفع آن‌ها نیست. محققان استرالیایی این مطالعه، معتقدند با مصرف آنتی بیوتیک اثربخشی واکسن‌های دوران کودکی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. واکسن‌هایی که در اولین سال‌های زندگی کودک تجویز می‌شوند همانند واکسن سل ، سیاه‌سرفه ، پنومونی یا مننژیت ، نقشی حیاتی در زندگی و بقای او ایفا می‌کنند.
پاسخ دقیقی برای این سؤال که چرا بهتر است در دوران نوزادی آنتی بیوتیک تجویز نشود، وجود ندارد. با این وجود محققان معتقدند که آنتی بیوتیک ها با بر هم زدن تعادل باکتری‌های دستگاه گوارش نوزاد، اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهند. در واقع آنتی بیوتیک ها با تغییر در محیط میکروبی روده، تغییراتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کنند که به دنبال آن، ایمنی مناسبی در مقابل واکسن‌ها در بدن ایجاد نمی‌گردد.
بسیاری از مادران به محض بیمار شدن نوزاد خود نگران می‌شوند و از پزشک می‌خواهند برای او آنتی بیوتیک تجویز کند؛ گاهی هم خودسرانه اقدام به این کار می‌کنند. بهتر است بدانید که نوزاد حداقل برای 6 ماه اول پس از تولد، آنچه برای دفاع کامل در مقابل عوامل بیماری‌زا نیاز دارد، از طریق جفت از مادر دریافت کرده است. با این وجود ممکن است در موارد نادری تجویز آنتی بیوتیک برای نوزادان ضرورت داشته باشد که محققان احتمال می‌دهند با اعمال تغییراتی در رژیم غذایی کودک و یا استفاده از باکتری‌های پروبیوتیک , با تغییرات محیط میکروبی روده در نوزادان مقابله کرد.
 
1397/02/25