موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

شیوع بیماری های عفونی بعد از زلزله

شیوع بیماری های عفونی بعد از زلزله

شیوع بیماری های عفونی بعد از زلزله

خسارتها،جراحات و مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی از جمله زلزله اجتناب‌ناپذیر هستند؛ اما نکته مهم دیگر این است که پس از زلزله و دیگر بلایای طبیعی، احتمال بروز عفونت نیز، در بین بازماندگان افزایش می‌یابد.

عفونت‌هایی که بعد از زلزله دیده می‌شوند

شایع ترین عفونت هایی که بعد از وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله دیده می‌شوند عبارتند از:

بیماری های اسهالی، عفونت های حاد تنفسی، مالاریا، لپتوسپیروز، سرخک، تب دانگی، هپاتیت ویروسی، تب تیفوئید(حصبه)، مننژیت و همچنین کزاز و عفونت های قارچی (مانند موکورمایکوز جلدی). 

علت عفونت های بعد از زلزله چیست؟

اعتقاد عوام بر این است که علت بروز عفونت ، اجسادی هستند که بر اثر این حادثه بر جای مانده‌اند. امانتایج یک تحقیق علمی نشان داد که علت افزایش عفونت ‌ها اجساد نیستند. بلکه علت آن تغییراتی است که در سبک زندگی بازماندگان ایجاد می‌گردد؛ مانند: 

تغییرات محیطی، پناهگاه‌های بدون برنامه‌ریزی و پرجمعیت، سطح ضعیف بهداشت، دسترسی محدود به خدمات بهداشتی و درمانی، سطح پایین ایمنی نسبت به بیماری های قابل پیشگیری با واکسن یا پوشش ناکافی واکسیناسیون و تغذیه نامناسب.

بنابراین می‌بایست در هنگام وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله ، علاوه بر کنترل سایر جنبه های این واقعه ، مساله کنترل عفونت نیز از سوی نهادهای دولتی و مردمی در دستور کار قرار بگیرد.


1396/08/27