موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

سرویس بهداشتی‌های جدید معجزه قرن!

سرویس بهداشتی‌های جدید معجزه قرن!

بیل گیتس فضولات انسانی را یک سرمایه معرفی کرد!

به نظر بیل گیتس صاحب شرکت مایکروسافت و از تأمین‌کنندگان بسیار مهم بودجه‌های سلامت، دنیا نیازمند سرویس بهداشتی‌های بهتر است، به‌خصوص سرویس بهداشتی‌هایی که در خدمت بهداشت هستند و بی‌آنکه به شبکه بهداشتی متصل شوند، ادرار را، به آبی برای شستن دست‌ها و مدفوع انسانی را، به کود تبدیل کنند! چندی قبل، بیل گیتس با برگزاری نمایشگاهی در پکن، از همه شرکت‌ها خواست محصولات خود را در زمینه دستشویی‌های نسل جدید به نمایش بگذارند. در این نمایشگاه، شرکت‌ها سرویس بهداشتی‌هایی را به نمایش گذاشتند که برای اثربخشی بیشتر می‌تواند ادرار را از سایر فضولات انسانی جدا کرده و آب استفاده شده را برای شستن دست‌ها دوباره وارد چرخه کند.
4.5 میلیارد نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت کره زمین دسترسی درستی به بهداشت ندارند و به گفته گیتس، نبود دسترسی به سرویس بهداشتی و سیستم فاضلاب بهداشتی، باعث می‌شود سالانه حدود ۲۲۳ میلیارد دلار هزینه به شکل هزینه‌های اضافی برای درمان یا کاهش بهره‌وری یا دستمزد کار، بر دوش جامعه جهانی تحمیل شود. وی در این نمایشگاه از یک نوع سرویس بهداشتی رونمایی کرد که حاصل ۷ سال پژوهش دانشمندان و صرف ۲۰۰ میلیون دلار از سوی بنیاد بیل و ملیندا گیتس بود. روز نمایشگاه، بیل گیتس با درخواست ۲۰۰ میلیون دلار اضافی از شرکت‌ها، از آن‌ها خواست به فضولات انسانی به چشم کسب‌وکاری مهم نگاه کنند.

بیش از یک‌چهارم از خانواده‌های چینی هنوز سرویس بهداشتی ندارند!

به گفته گیتس، کسی دنبال راه‌حل یک‌شبه برای دسترسی به بهداشت نیست چراکه دست کم ۱۰ سال طول می‌کشد تا این سرویس بهداشتی‌های نسل جدید به مناطق زیست مردم فقیر و از نظر اقتصادی و عملی به بهره‌برداری برسند. درواقع، گیتس دم و دستگاهش را به چین آورده بود تا بتواند هوادارانی برای ایده‌اش پیدا کند. چین که امروزه دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد، سخت در تلاش برای بهبود زندگی روزمره مردم این کشور است که در روزگاری نه‌چندان دور آدم‌هایی بسیار فقیر بودند.
بر اساس آمارهای رسمی،بیش از یک‌چهارم از خانواده‌های چینی هنوز سرویس بهداشتی در خانه‌هایشان ندارند و تنها ۶۰ درصد از خانواده های چینی ساکن روستاها، سرویس بهداشتی‌هایی برای جمع‌آوری فضولات انسانی دارند. ژی جینپینگ، رهبر چین، خواهان انقلابی در سرویس بهداشتی‌ها شده است. او در سال ۲۰۱۵ میلادی داشتن سرویس بهداشتی‌های تمیز را یکی از اهداف مهم آینده دانسته بود . لى شوایژین، مادری خانه‌دار ساکن حومه پکن، باید هر روز بارها از خانه‌اش خارج شود و حدود ۱۰۰ متر برود تا به جایی برسد که ۲ تخته روی گودالی از کثافت قرار گرفته‌اند. اینجا همان به‌اصطلاح سرویس بهداشتی‌ای است که ۲۰ نفر دیگر هم از آن استفاده می‌کنند! او می‌گوید: «من واقعاً از این سرویس بهداشتی بدم می‌آید، اما انتخاب دیگری وجود ندارد.» هرچند سرویس بهداشتی‌هایی که در پکن توسط بیل گیتس رونمایی شد بسیار لوکس‌تر از آن هستند که بتوان نام سرویس بهداشتی را بر آن‌ها نهاد!
 
1398/05/18