موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

جدیدترین روش درمان بیماری آلزایمر

جدیدترین روش درمان بیماری آلزایمر

با افزایش مبتلایان به بیماری آلزایمر دغدغه محققان برای تشخیص روش‌های مؤثر در درمان و کنترل بیماری نیز روز به روز بیشتر شده است. در یکی از این پروژه‌های تحقیقاتی، گروهی متشکل از متخصصان ژنتیک و عصب‌شناسی آمریکا در مرکز علوم اعصاب موسسه لنر کلیولند، موفق به تشخیص فرایندی در جهت معکوس کردن پیشرفت بیماری شدند.
در بیماری آلزایمر بافت عصبی تحت تأثیر آسیب‌های عصبی ناشی از وجود پلاک‌های آمیلوئید قرار می‌گیرد. این پلاک‌ها عملکرد سیناپس‌های عصبی را مختل کرده و ارتباط آن‌ها را قطع می‌کنند که منجر به کاهش انعطاف‌پذیری مغز می‌شود. زمانی که این پلاک‌های آمیلوئید تحت تأثیر آنزیمی موسوم به BACE1 قرار می‌گیرند، به حالت پاتوژن تبدیل می‌شوند، درنتیجه باعث تجمع نوعی پپتید به نام بتا-آمیلوئید میگردد. دانشمندان تصمیم گرفتند تغییراتی در ژن مولد آنزیم BACE1 ایجاد کنند.

کاهش علائم بیماری آلزایمر با کمک عوامل سرکوب کننده

این پژوهش بر روی دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی انجام شد که طی 80 روز اول زندگی، علائم پلاک‌های آمیلوئید در مغز را داشتند. هدف از تغییر در گروه اول، مهار تدریجی آنزیم طی روند رشد حیوان با کمک عوامل سرکوب کننده بود و در گروه دوم نیز ژن تولیدکننده آنزیم BACE1 به‌طور کامل متوقف شد. نتایج حاکی از آن بود که در گروهی از موش‌ها که با کاهش تدریجی آنزیم BACE1 مواجه شدند، پلاک‌های آمیلوئید قادر به پیشرفت برای اختلال کامل در عملکرد سیناپس‌های عصبی نبودند و موش‌ها به‌تدریج آنزیم را از دست دادند تا به‌طور کامل از بین برود. برخلاف انتظار پژوهشگران، توقف یک‌باره ژن مولد این آنزیم، نه‌تنها به نفع درمان آلزایمر نبود، بلکه با آسیب‌های جدی مغزی همراه بود که مصداق آن در گروه دوم نمایان شد.
نتایج این مطالعه نشان داد که بهترین روش درمان بیماری آلزایمر کاهش تدریجی تولید آنزیم BACE1 است که مانع تجمع پلاک‌های آمیلوئید می‌شود. پس از کسب این نتایج، محققان بررسی در مورد انسان را آغاز کردند و در حال حاضر 5 نوع عامل بازدارنده آنزیم BACE1 در افراد دارای علائم شروع بیماری آلزایمر در حال بررسی است. گرچه هنوز میزان اثربخشی این عوامل سرکوب‌کننده تدریجی آنزیم در انسان کاملاً تائید نشده، اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.
 
1397/09/18