موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

جدیدترین اخبار پزشکی در مورد سرطان

جدیدترین اخبار پزشکی در مورد سرطان

جدیدترین تحقیقات و یافته های پزشکی در مورد انواع سرطان


خبر اول  - تشخیص سرطان پروستات با یک روش غیر تهاجمی
محققان دانشگاه کویین مری در لندن موفق به توسعه یک آزمایش خون شده‌اند که در ترکیب با روش رایج و بدون نیاز به نمونه‌برداری، قادر به تشخیص سرطان تهاجمی پروستات با دقتی بیش از ۹۰ درصد است.
به گزارش مدیکال ساینس، این آزمایش خون در ترکیب با آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد.
در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه‌برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود. ولی به دلیل اینکه رشد سرطان بسیار آهسته است،‌ این روش‌ها گاهی موثر نیستند. به عنوان مثال آزمون PSA گاهی در تشخیص موارد تهاجمی ناتوان است. زمانی که میزان این شاخص در خون زیاد باشد، بیمار تحت نمونه‌برداری از غده پروستات قرار می‌گیرد که علاوه بر تحمیل درد و هزینه به بیمار،‌ می‌تواند منجر به خونریزی و عفونت شود. نمونه‌برداری از بیمارانی که PSA بالایی دارند، معمولا منجر به تشخیص سرطان نمی‌شود و نیازمند آزمایش خون تکمیلی است.
در این آزمایش خون جدید، سلول‌های اولیه سرطان‌ یا سلول‌های CTCs که تومور را ترک‌کرده و وارد گردش خون شده‌اند، تشخیص داده می‌شود. زمانی که این آزمایش در ترکیب با آزمایش PSA قرار می‌گیرد، قادر به تشخیص سرطان پروستات با دقتی بیش از ۹۰ درصد است. به گزارش ایرنا، تعداد و نوع سلول‌های CTC نیز نشانگر تهاجمی بودن سرطان است. 

خبر دوم - مصرف آنتی بیوتیک قبل از پرتودرمانی به مقابله با سرطان کمک می کند
به گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا به سرطات پروستات، بالای۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.
آنتی بیوتیک ها داروهای شناخته شده ای هستند که روند رشد باکتری ها را کند یا متوقف می کنند. همچنین آنتی بیوتیک ها تاثیر مثبتی بر سلامت بیماران سرطانی دارند.
مطالعات جدید بر روی موش ها نشان می دهد مصرف دوز مشخصی از یک نوع آنتی بیوتیک رایج، نه تنها به سیستم ایمنی در نابودی تومورهایی که مستقیما تحت درمان با تشعشعات هستند کمک می کند، بلکه سلول های سرطانی را هم نابود می نماید.
به خاطر داشته باشید که بیش از نیمی از تمامی بیماران مبتلا به تومورهای سفت و جامد در بخشی از درمان تحت پرتودرمانی قرار می گیرند.
مطالعات جدید حاکی از آن است که دوز بالا تشعشعات، در روند پرتودرمانی موجب ایجاد واکنش ایمنی قوی تری می شود. بعلاوه این میزان از پرتودرمانی دارای توانایی اثر گذاری بر سلول های تومور که به طورمستقیم تحت درمان با اشعه نیستند نیز می باشد.
تحقیقات نشان داده است که آنتی بیوتیک وانکومایسین  vancomycin به سیستم ایمنی در مقابله با تومورهایی که دور از محل درمان هستند کمک می کند.
به گفته محققان، تزریق وانکومایسین  موجب بهبود عملکرد سلول های دندریتی می شود؛ این سلول ها، پیام آورهایی هستند که سلول های T با تکیه بر آنها متوجه می شوند باید به کدام نقطه از بدن حمله کنند.
به گزارش مهر، درحالیکه نقش آنتی بیوتیک ها در این مورد مشخص شده و می تواند بر روند درمان  بیماران سرطانی تاثیر بگذارد، محققان درصدد برنامه ریزی فاز جدیدی هستند که این شیوه را در مطالعات بالینی بکار گیرند.

داروخانه تهران 1398/10/02