موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

جایزه نوبل پزشکی 2018 به دو پژوهشگر درمان سرطان، تعلق خواهد گرفت

جایزه نوبل پزشکی 2018  به دو پژوهشگر درمان سرطان، تعلق خواهد گرفت
هیأت داوران جایزه نوبل در استکهلم اعلام کرد که نتایج پژوهش‌های هر دو دانشمند به نامهای  جیمز پی. آلیسون و تاسوکو هونجو نقطه عطفی در مبارزه علیه سرطان است. به همین دلیل جیمز پی. آلیسون آمریکایی و تاسوکو هونجو ژاپنی جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2018 را دریافت خواهند کرد.( خبرگزاری تسنیم )
هر دو پژوهشگر به کشفیاتی مهم دست پیدا کرده‌اند که به کمک آنها می‌توان از دستگاه ایمنی خود بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی بدخیم استفاده کرد.
تاکنون به این دو دانشمند چندین جایزه مهم اهدا شده و هر دوی آنها مدتهاست که نامزد دریافت جایزه نوبل هستند. موضوع ایمنی‌درمانی (ایمونوتراپی) از چند سال پیش تاکنون مهم‌ترین عرصه پژوهشی در درمان سرطان به شمار می‌رود.

ایمنی‌درمانی چیست؟

به محض اینکه سلول‌های دفاعی دستگاه ایمنی بدن ما با سلول‌های سرطانی در جایی از بدن روبرو شوند، می‌توانند به آنها درست مثل باکتری یا ویروس به طور مستقیم حمله کنند.
تا مدتها مشکل این بود که برای دستگاه ایمنی ممکن نبود که سلول‌های سرطانی را شناسایی کند. چون این سلول‌ها علائمی را می‌فرستند که باعث توقف کار دستگاه دفاعی می‌شوند. نتیجه این است که دستگاه ایمنی علیه سلول‌هایی که بیش از حد در حال رشدند مبارزه نمی‌کند بلکه غیرفعال می‌ماند.
به‌خصوص در دهه 1990 جیمز آلیسون و تاسوکو هونجو موفق به کشفیات مهمی در این زمینه شدند. آنها سلول‌های سرطانی را برای دستگاه ایمنی قابل رؤیت کردند، آن هم بدین وسیله که جلوی علائم غافلگیرکننده سلول‌های سرطانی را با کمک پادتن (آنتی‌بادی) به راحتی گرفتند.

درمان سرطان پوست و سرطان ریه به روش ایمنی درمانی

بیش از همه می‌توان سرطان پوست را با روشی که آلیسون به وجود آورده، درمان کرد. ایمنی‌درمانی در موارد ملانوما (یک نوع سرطان پوست)، سرطان ریه و سرطان کلیه موفقیت‌آمیز بوده است. پژوهشگران امیدوارند که این روش را بتوان به زودی برای درمان دیگر انواع سرطان نیز به کار بست و از آن به جای شیمی‌درمانی برای مداوای برخی از انواع سرطان استفاده کرد.
هم‌اکنون ایمنی‌درمانی یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان سرطان در کنار عمل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به شمار می‌رود.

1397/07/16