موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

ترشحات چشم و اشک، عامل انتقال ویروس کرونا

ترشحات چشم و اشک، عامل انتقال ویروس کرونا

ترشحات چشم و اشک می تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه قرمزی و یا التهاب چشم می تواند از نشانه های تهاجم ویروس کرونا باشد، گفت: ترشحات چشم و اشک دقیقا همانند مخاط بینی عامل انتقال کرونا است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی انتظاری، با اشاره به راه‌های انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق چشم، اظهار کرد: کرونا چشم‌ها را از طریق ورم ملتحمه، همراه با قرمزی، اشک و سوزش چشم درگیر می‌کند.
این استاد دانشگاه افزود: حتی بیمارانی را داشته ایم که مدت‌ها صرفاً با این عوارض درگیر بوده اند و بهبودی در وضعیت چشمی ایجاد نشده و این ورم، التهاب و سوزش به صورت بیماری ادامه دار این افراد را درگیر کرده است.
وی با بیان اینکه ترشحات اشکی مبتلایان به کرونا به قطعیت می‌تواند عامل انتقال این ویروس باشد تاکید کرد: از تماس نزدیک با مبتلایان باید پرهیز کرد چرا که این بیماری صرفاً از طریق عطسه و سرفه فرد مبتلا منتقل نمی‌شود بلکه ترشحات اشکی نیز می‌تواند عامل مهمی برای انتقال ویروس کرونا محسوب شود.
این استاد دانشگاه گفت: ترشحات اشکی دقیقاً همانند مخاط بینی می‌تواند عامل انتقال ویروس کووید ۱۹ باشد بنابراین در محیط‌های عمومی هرگز به چشمان خود دست نزنید و شست و شوی مکرر دست‌ها را فراموش نکنید.
آقای انتظاری با بیان اینکه محافظت از چشم‌ها تا پایان ریشه کنی پاندمی کرونا ضرورت دارد توصیه کرد: اگر مجبورید در محل‌های عمومی و یا تجمعات حاضر شوید این موضوع را به خاطر داشته باشید که صحبت کردن، عطسه کردن و به طور کلی ترشحات افراد مبتلا می‌تواند شما را بیمار کند، بنابراین استفاده از شیلدهای محافظ چشم در محیط‌های شلوغ، آلوده و پرتراکم ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه قطرات آزاده شده توسط ناقلین ممکن است تا فاصله بیش از دو متری هم خطر انتقال داشته باشد، خاطرنشان کرد: سعی کنید فاصله حداقل دو متری خود را با افراد رعایت کنید.
فلوشیپ بیماری‌های شبکیه بیمارستان امام حسین (ع) نیز در بخش دیگری از سخنان خود درباره اعمال غیر اورژانسی بیماری‌های چشمی در دوران کرونا توضیح داد: برخی افراد اصرار به انجام اعمال جراحی الکتیو ( جراحی هایی که اورژانسی نیستند ) در دوران کرونا دارند. باید متخصصان این موضوع را مورد توجه قرار دهند که قبل از انجام اعمال جراحی آزمایش خون و تست‌های ریه را در دستور کار قرار دهند و در صورت مثبت شدن تست کرونا این موارد را به زمان دیگری موکول کنند.
آقای انتظاری درباره ناقلین بدون علامت کرونا نیز گفت: همچنین باید قبل از هر عمل جراحی تست‌های تکمیلی نیز انجام شود چرا که تحقیقات جهانی نشانگر این مطلب است که افرادی که در دوره نهفته بیماری هستند و اعمال جراحی هم انجام می‌دهند به مراتب بیشتر از سایرین در معرض مرگ و میر کرونا قرار دارند.


داروخانه تهران 1399/03/04