موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

تأثیر ژن‌ها در ازدواج موفق

تأثیر ژن‌ها در ازدواج موفق

آیا خوشبختی زوجین با ژنتیک آن‌ها ارتباط دارد؟!

دانشمندان معتقدند شناخت ژن‌ها می‌تواند به درک این موضوع که چرا برخی ازدواج‌ها موفق هستند و برخی منجر به جدایی می‌شوند، کمک کند. به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، یک مطالعه جدید که محققان دانشگاه ییل انجام داده‌اند می‌تواند بینش وسیع‌تری نسبت به اینکه چه عاملی موجب احساس خوشبختی در ازدواج می‌شود، فراهم کند. این مطالعه که به سرپرستی دکترخوان مونین، دانشیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه ییل انجام شده، استدلال می‌کند کلیه عوامل خوشبختی همسران در ژن‌های فردی آن‌هاست. این تیم تحقیقاتی، ۱۷ زن و شوهر را که در سنین 37 تا ۹۰ سالگی بودند، مطالعه کردند. محققان نه‌تنها احساس امنیت و رضایت زناشویی را در هر فرد بررسی کردند، بلکه نمونه‌های بزاق آن‌ها را نیز برای تعیین ساختار ژنتیکی (ژنوتیپ) آن‌ها جمع‌آوری کردند. 


ساختار ژنتیکی هورمون عشق بر روابط زناشویی مؤثر است

تحقیق پژوهشگران، بر روی نقش اکسی توسین (هورمون عشق) در وضعیت این همسران بود. هورمون اکسی توسین نقش مهمی در پیوند اجتماعی و ارتباط میان انسان‌ها دارد. محققان پس از تجزیه‌وتحلیل نمونه‌ها دریافتند وقتی یکی از زن و شوهرها دارای نوعی تغییر خاص به نام ژنوتیپ GG در ساختار ژنتیکی گیرنده و ژن اکسی توسین خود باشند، آن‌ها دارای سطح بسیاری بالاتری از رضایت زناشویی هستند. این گیرنده اکسی توسین موسوم  به OXTRrs53576،  با ویژگی‌های شخصیتی مانند ثبات احساسی، همدلی و اجتماعی بودن همراه است که این احساسات، بر کیفیت روابط زناشویی مؤثرند.
وجود ژنوتیپ GG در همسران همچنین موجب کاهش احساس اضطراب و استرس در ازدواج می‌شود. افرادی که دارای این نوع ساختار ژنتیکی هستند شانس بیشتری برای تجربه ازدواج موفق و شاد با همسر خود دارند. این مطالعه نشان می‌دهد روابط نزدیک و تجربه‌های مشترک ما با همسرمان در طول زمان تا چه اندازه تحت تأثیر ژنتیک است.  دکترخوان مونین می‌گوید افراد در ازدواج نیز تحت تأثیر خواص ژنتیکی شریک زندگی خود قرار می‌گیرند و این بسیار جالب و شگفت‌انگیز است.
 

ژنوتیپ

ژنوتیپ مجموعه ای از ژن ها در یک موجود زنده و ترکیبات ژنی برای یک صفت معین است. ژنوتیپ از طریق تولید مثل جنسی به ارث می رسد.

ژنوتیپ یک موجود زنده به وسیله ترکیب آلل های آن تعیین می شود. این امکان وجود دارد که دو آلل برای یک صفت یکسان باشد (هموزیگوت) اما اگر دو آلل با یکدیگر متفاوت باشند (هتروزیگوت) انواعی از روابط تسلط ژنتیکی رخ می دهد. این روابط شامل تسلط کامل، تسلط ناقص و هم بارزی است. 1398/02/16