موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

به‌جای مصرف داروی فشار خون نیم ساعت پیاده‌روی کنید

به‌جای مصرف داروی فشار خون نیم ساعت پیاده‌روی کنید
بر اساس نتایج مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، تنها نیم ساعت پیاده‌روی در روز می‌تواند به اندازه مصرف داروی کاهش فشار خون مؤثر باشد. این پژوهش بر روی 70 زن و مرد 80-55 ساله انجام شد که در سه گروه مختلف بررسی شدند. گروه اول موظف به نشستن برای 8 ساعت به‌صورت مداوم و پیوسته بود. اعضای گروه دوم بعد از یک ساعت نشستن، نیم ساعت پیاده‌روی با سرعت متوسط انجام دادند و 6.5 ساعت نیز به نشستن پیوسته موظف شدند. گروه سوم نیز شرایط گروه دوم را داشت با این تفاوت که بعد از پیاده‌روی، بعد از هر نیم ساعت نشستن، 3 دقیقه پیاده‌روی داشتند. در هر سه گروه این ارزیابی در مدت 8 ساعت در روز و به مدت 6 روز انجام گرفت. همه زنان و مردان شرکت‌کننده از برنامه غذایی مشابهی پیروی می‌کردند.
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، محققان این مطالعه دریافتند که زنان و مردانی که فعالیت بدنی داشتند، فشار خون کمتری نسبت به سایرین داشتند. این تأثیر مثبت بیشتر در مورد فشار خون سیستولی دیده شد که اشاره به فشار خونی دارد که هنگام انقباض قلب، بر عروق خونی وارد می‌شود. نقش فشار خون سیستولی در پیش‌بینی بیماری‌های قلبی عروقی بسیار قوی‌تر از فشار خون دیاستولی است که بر اساس این مطالعه، با ورزش منظم، تحت کنترل درمی‌آید. همچنین مشخص شد که تنها 3 دقیقه پیاده‌روی بیشتر، به‌خصوص در زنان، این اثرات مثبت را تا حد مطلوبی تقویت خواهد کرد. در بررسی‌های تحلیلی بیشتر نیز، مشخص شد که تأثیر پیاده‌روی و نشستن‌های موقت که با فعالیت بدنی کوتاه سه دقیقه‌ای همراه بود، می‌تواند به اندازه مصرف داروهای ضد فشار خون در بهبود بیماران قلبی عروقی مؤثر باشد. این مطالعه توانست بار دیگر اهمیت ورزش کردن را در بهبود سلامت جسمی و روانی بشر به اثبات برساند. علاوه بر ورزش می توان به نقش مکملها در تقویت سیستم قلبی عروقی و کاهش فشار خون نیز اشاره کرد.

فشار خون چیست؟

فشار خون، فشاری است که خون به ديواره رگها وارد ميکند. با هر ضربان قلب، خون به داخل عروق پمپاژ ميشود.فشار خون طبيعی 120 ميليمتر جيوه بر روی 80 ميليمتر جيوه است (12/8)
فشار خون را قاتل خاموش نيزمی نامند، چرا که در اکثر موارد ممکن است فرد به آن مبتلا باشد ولی هيچ علامتی نداشته باشد.بنا براين توصيه می شود که حداقل سالی يک بار فشار خون خود را کنترل کنيد.
فشار خون بالا مهمترين عامل عوارض قلبی –عروقی مانند سکته های قلبی و مغزی است;همچنين فشار خون بالا خطر ابتلا به بيماريهای مزمن کبدی را نيز افزايش مي دهد.
يکی از نشانه های اطمينان از سلامت بيماران کنترل فشار خون است. متاسفانه امروزه ابتلا به فشار خون بالا ,بدليل شيوه غلط زندگی در سراسر جهان در حال افزايش است.

فشار خون سيستوليک و فشار خون دياستوليک چيست؟

فشار خون سيستوليک يا سيستولی- فشارخون حداکثر درون سرخرگ ها هنگام انقباض قلب را فشار خون سيستوليک می گويند که مقدار طبيعی آن در انسان 120 ميليمتر جيوه است.
فشار خون دياستوليک يا دياستولی-فشار خون در هنگام انبساط قلب را که حداقل ميزان فشار خون است را فشار خون دياستوليک می گويندکه مقدار طبيعی آن 80 ميليمتر جيوه است.

1398/01/18