موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

برای افزایش هشیاری پروتئین مصرف کنید

برای افزایش هشیاری پروتئین مصرف کنید

برای هشیاری و تمرکز از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنید

تحقیقات حاکی از آن است که مواد غذایی دارای مقدار زیادی کربوهیدرات به‌خصوص قندها کاهش‌دهنده و مواد غذایی دارای مقدار زیادی پروتئین، افزایش‌دهنده سطح هشیاری هستند؛ بنابراین در مواردی که می‌خواهید سرحال و ازنظر فکری تیز و سریع باشید، از خوردن مقدار زیاد از مواد شیرین نظیر کیک‌ها، نان‌شیرینی، شربت‌ها، غلات شیرین، برنج، ماکارونی بدون این‌که با مقداری گوشت، شیر و یا مواد پروتئینی دیگر همراه باشد، اجتناب کنید. و برعکس اگر می‌خواهید در شرایط حداکثر هشیاری و تمرکز و سرحالی باشید از مواد غذایی که منبع سرشار پروتئین هستند، همراه با مقدار کمی مواد قندی و نشاسته‌ای، استفاده کنید.

سروتونین عامل اصلی است!

دکتر اسپرینگ که از محققان تأثیر مواد غذایی در بدن انسان است می‌گوید: وجود پروتئین در مواد غذایی از حالت خواب‌آلودگی و سستی ناشی از مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای جلوگیری می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کند که به غذاهای محتوی کربوهیدرات، مقداری پروتئین ولو به مقدار کم، اضافه شود تا اثر مواد قندی و نشاسته‌ای خنثی گردد. نظر دکتر اسپرینگ این است که وجود حداقل 10 درصد مواد پروتئینی در یک غذا کافی است که از تولید بیش‌ازحد نرمال ماده شیمیایی سروتونین جلوگیری شود. ماده شیمایی سروتونین از نوروترنسمیترهای خواب‌آور و چرت آور است. در مواردی که نوع کار و اشتغال شخص ایجاب می‌کند که بسیار متمرکز و سرحال و ازنظر فکری تیز و سریع‌الانتقال باشد، باید از خوردن مقدار زیاد کربوهیدرات‌ها نظیر شیرینی‌ها، شکر، کارامل، شکلات، عسل و نظایر آن خودداری کند.

در مصرف مواد غذایی چرب نیز دقت کنید

بهترین روش در این‌گونه رژیم‌ها، انتخاب غذاهای دریایی کم‌چربی، سینه بوقلمون، شیر بی‌چربی، ماست بی‌چربی یا کم‌چربی و گوشت قرمز کم‌چربی می‌باشد؛ زیرا مواد چرب نیز از کاهش‌دهنده‌های هشیاری و سرحالی هستند و فعالیت مغز را کاهش می‌دهند. علت آن است که هضم آن‌ها به‌کندی انجام می‌شود. سایر انواع مواد غذایی نظیر سبزی‌های برگی از این نظر خنثی هستند؛ زیرا نه محرک فعالیت مغز هستند و نه باعث کاهش فعالیت مغز می‌شوند.
 
1398/01/28