موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان با لنالیدوماید

افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان با لنالیدوماید

نقش داروی شیمی درمانی لنالیدوماید درافزایش طول عمر بیماران سرطانی مبتلا به مولتیپل میلوما


  پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند که مصرف نوعی  دارو شیمی درمانی به نام لنالیدوماید میتواند در افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان موثر باشد. (ایسنا)
پژوهشهای جدید در دانشگاه نیوکاسل انگلستان نتایج امیدوار کننده ای را در در مورد درمان بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما نشان داده است . میلوما شایع ترین نوع سرطان استخوان است که از خود استخوان نشات می گیرد و منبع دیگری ندارد.
یافته های این پژوهش نشان می دهد که درمان بلند مدت با داروی لنالیدوماید  مدت زمان بهبودی بیماران را دوبرابر می کند و امکان نجات بیماران را تقریبا تا هشت درصد افزایش می دهد.
پرفسور گراهام جکسون سرپرست این پژوهش گفت : این کشف غیر منتظره نشان میدهد که استفاده بلند مدت از لنالیدوماید میتواند زمان بهبودی بیماران را پس از درمان ابتدایی به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این پژوهش گام بزرگی در درمان میلوما به شمار می رود و نشان میدهد که لنالیدوماید میتواند به بیماران جوان تر کمک کند تا از این بیماری دشوار نجات پیدا کنند.یافته های این پژوهش نشان می دهند که لنالیدوماید باید برای درمان افرادی که بیماری آنها به تازگی تشخیص داده شده و پیوند سلول بنیادی را پشت سر گذاشته اند در نظر گرفته می شود.
در این پژوهش بیش از چهل هزار بیمار در 110 بیمارستان انگلیس مورد بررسی قرار گرفتند در بخشی از این پژوهش به 1137 بیمار مبتلا به میلوما، لنالیدوماید داده شد و نتایج بررسی نشان داد که لنالیدوماید  میتواند  زمان بهبودی را در بیماران جوان تر تا دو سال و در بیماران مسن تر تا یک سال افزایش دهد. همچنین این دارو توانست میزان مرگ و میر را تا 50 درصد در هر گروه کاهش دهد. پروفسور " گورون کوک " از محققان این پژوهش گفت: نتایج بررسی ما نقش موثر لنالیدوماید را در طول عمر افراد مبتلا به مولتیپل میلوما تایید میکند. ( سرطان مغز استخوان )
 

مولتیپل میلوما چیست؟

مولتیپل میلوما تکثیری بدخیم در پلاسماسل‌ها است که از یک کلون منفرد ایجاد می‌شود و شایعترین تومور استخوان یا سرطان استخوان است . تظاهرات آن به صورت درد استخوان یا شکستگی، نارسایی کلیه، ابتلا به عفونت، کم خونی و هیپرکلسمی می‌باشد.

علائم مولتیپل میلوما 

 در مولتیپل میلوما  پلاسماسل‌های سرطانی در مغز استخوان یافت می‌شوند. مغز استخوان مولد گلبولهای قرمز، گلبولهای سفید و پلاکتها می‌باشد. افزایش سلولهای سرطانی باعث کاهش سلولهای خونی و نهایتاً کم خونی می‌شود. همچنین ممکن است پلاسماسلها باعث شکسته شدن استخوان شوند. علائم شایع شامل درد شدید و عمیق در استخوان‌های درگیر، کاهش وزن، علایم کم‌خونی نظیر ضعف، رنگ پریدگی، خستگی و تنگی نفس است. 1397/10/05