موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

ارتباط عفونت‌گوش در کودکان با آلرژی غذایی

ارتباط عفونت‌گوش در کودکان با آلرژی غذایی

شایع‌ترین علت عفونت گوش در کودکان، آلرژی غذایی است.

اگر کودک شما مبتلا به عفونت‌های مکرر و مزمن گوش است، توصیه می‌شود ضمن هرگونه اقدام درمانی نظیر تجویز آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک، رژیم غذایی کودک را نیز بررسی کنید. ممکن است تعجب کنید، ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد که غالب عفونت‌های مزمن گوش در اثر آلرژی غذایی ایجاد می شوند. 
دکتر تالال نسولی و همکاران در دانشگاه جورج تاون درباره اثر آلرژی غذایی در 104 کودک 9 - 1.5  ساله که مبتلا به عفونت مزمن گوش بودند، آزمایشی انجام دادند. در این آزمایش نشان داده شد که 78 درصد کودکان به مواد غذایی مختلف آلرژی داشتند. نکته جالب این بود که با حذف مواد غذایی حساسیت‌زا از رژیم غذایی آنان، ظرف 4 ماه عفونت مزمن گوش در 86 درصد از کودکان از بین رفت. همچنین در ادامه آزمایش، پس‌ازاینکه مجدداً آن مواد غذایی وارد رژیم غذایی کودکان شد، عفونت گوش تقریباً در تمام آن‌ها دوباره عود کرد.
 

آلرژی غذایی چگونه باعث عفونت گوش می شود؟

آلرژی غذایی ممکن است در گوش میانی ایجاد التهاب و تورم کند که منجر به مسدود شدن مجرا و توقف جریان مایعات و ترشحات گوش شود. در این شرایط باکتری‌های عفونت‌زا می‌توانند رشد کنند و ایجاد عفونت شدید کنند. اگر این عفونت سریعاً درمان نشود، ممکن است باعث آسیب جدی به گوش میانی  و کاهش شنوایی شود.
بر اساس این مطالعه مضرترین یا به عبارت بهتر، حساسیت‌زاترین مواد غذایی که باعث ایجاد عفونت گوش در کودکان می شود عبارتند از: شیر، گندم، تخم مرغ، بادام زمینی و فرآورده‌های سویا. اغلب کودکان که به علت عفونت گوش به پزشک مراجعه کرده بودند و قرار بود تحت عمل جراحی قرار گیرند، با حذف مواد غذایی حساسیت‌زا به خوبی درمان شدند.
 
1397/03/28