موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

آیا استرس باعث دیابت می‌شود؟

آیا استرس باعث دیابت می‌شود؟

ارتباط بین استرس و بیماری دیابت

در زمینه عوامل خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های غیر واگیر بیشتر به چاقی، اضافه‌وزن، بی‌تحرکی و تغذیه مناسب اشاره می‌شود. آیا استرس نیز از عوامل خطر ابتلا به دیابت است ؟ دکتر نیکوسخن در این زمینه می‌گوید: دیابت عصبی ازنظر علمی درست نیست و چنین دیابتی وجود ندارد، ولی استرس باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که ما آن‌ها را به‌عنوان «هورمون‌های استرس» می‌شناسیم که در بالا بردن قند خون نقش دارند. مدیر عامل انجمن دیابت ایران تأکید کرد: «اگر استرس به‌طور مزمن و ادامه‌دار در فردی وجود داشته باشد، می‌تواند یکی از عوامل زمینه‌ساز دیابت شود. از طرف دیگر چنانچه فردی مبتلا به دیابت است، داشتن استرس باعث می‌شود قند خون وی به‌خوبی کنترل نشود.» 
به گفته دکتر نیکوسخن، امروزه در درمان‌های نوین دیابت بر مدیریت استرس تأکید زیادی می‌شود. به همین منظور تمام افراد دیابتی باید تحت نظر مشاور روانشناس باشند. وی صحبت‌هایش را با بیان یک مثال ادامه داد: «در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا دیده شده ۳۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، دچار افسردگی شدید هستند. در کشور ما آماری در این زمینه وجود ندارد ولی با توجه به شرایطی که در کشور ما حاکم است، شاید این عدد بیشتر باشد. اگردیابت کنترل نشود، استرس بیشتری ایجاد می‌شود و خود استرس افزایش قند خون را تشدید می‌کند. به‌این‌ترتیب چرخه معیوبی شکل می‌گیرد. علاوه بر این در درمان پایه دیابت برخلاف تصور بسیاری از مردم دارو، پایه درمان نیست بلکه درمان با آموزش شروع می‌شود. سپس دارو درمانی و کنترل روزانه قند خون و فشار خون بسیار حائز اهمیت است.



بیماری دیابت چیست؟

دیابت بیماری است که بدن قادر به کنترل سطح گلوکز خون نمی باشد؛ زیرا لوزالمعده یا انسولین ترشح نمی‌کند و یا مقدار آن کافی نیست و یا سلول‌های بدنتان نسبت به انسولین مقاوم هستند؛ بنابراین وقتی که قند خونتان بالا می‌رود نمی‌تواند وارد سلول‌های بدنتان شود؛ بنابراین سلول‌ها از منبع انرژی خود بی‌بهره می‌مانند.
پاسخ بدنتان این است که سعی می‌کند قند اضافی را از خونتان خارج کند و همچنین از چربی و پروتئین حاصل از تجزیه ماهیچه به عنوان جایگزین انرژی استفاده کند.
لوزالمعده غده‌ای است که انسولین ترشح می‌کند و انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند. سلول‌هایی از لوزالمعده را که انسولین می‌سازند و آزاد می‌کنند سلول‌های بتا می‌گویند.
هرچند دیابت می‌تواند بر وضعیت سلامتی روزانه‌تان تأثیر بگذارد، باید دانست که می‌تواند در درازمدت نیز عوارضی جدی برای سلامتی شما داشته باشد. مثلاً اگر قند خون شما در طی گذشت سال‌های متمادی به طور منظم بالا باشد، می‌تواند به چشم‌ها ، کلیه‌ها و قلب آسیب جدی برساند. به همین دلیل است که مدیریت درازمدت و مؤثر دیابت بسیار مهم است.
برای دیابت فقط یک علت نمی‌توان یافت و عوامل خطرسازی وجود دارند که مجموعاً احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. از این عوامل خطرساز می‌توان به ژن‌ها، عوامل محیطی و شیوه زندگی‌تان نام برد.

انواع دیابت

دیابت انواع گوناگونی دارد؛ ولی در همه انواع دیابت قند در خونتان به حدی افزایش می‌یابد که می‌تواند برای سلامتی‌تان ضرر داشته باشد. اینکه چرابه دیابت مبتلا می شوید باید گفت که در نتیجه ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی این بیماری ایجاد می‌گردد. عمدتاً دو نوع اصلی دیابت وجود دارد: نوع ۱ و نوع ۲ که نوع 2 شیوع بیشتری دارد. دیابت نوع ۱ و نوع دو با هم بسیار تفاوت دارند . انواع دیگری از دیابت نیز وجود دارند که کمتر شایع هستند؛ مانند دیابت دوران بلوغ ، دیابت حاملگی و اشکال نادری که به دنبال عفونت ها، مصرف برخی داروها و بیماری یا آسیب لوزالمعده ایجاد می‌شوند.
                                                                                                                                                                                                                                                       داروخانه تهران

 
1397/11/24