موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

فهرست کالاهای آسیب‌رسان وزارت بهداشت

 فهرست کالاهای آسیب‌رسان وزارت بهداشت

در خرید شیرینی سال نو دقت کنید!

سال نو نزدیک است و احتمالاً به فکر تدارک انواع خوراکی‌های خوشمزه جهت پذیرایی از مهمانان خود هستید. شاید با خواندن این خبر، در انتخاب‌های خود تجدید نظر کنید. وزارت بهداشت در سال 93، فهرستی از کالاهای آسیب‌رسان منتشر کرد که بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، هرگونه تبلیغ در مورد این کالاها ممنوع است، اما چرا؟ طبق اعلام وزارت بهداشت، کالاهای آسیب‌رسان کالاهایی هستند که استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها می‌تواند سلامت ما را به خطر بیندازد. در این فهرست از گز اصفهان و سوهان قم نیز نام برده شده است! اما سؤال اینجاست که اگر این محصولات مضر هستند، پس چرا همچنان تولید می‌شوند؟ دکتر حریرچی دراین‌باره توضیح داد که ازنظر ما غذاهای پر شکر و پرنمک مضرند اما این موضوع به این معنا نیست که تولید آن‌ها ممنوع است. درواقع خطر این محصولات برای سلامتی بسیار بالاست و شامل لیست بلندبالایی از محصولات غذایی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌گردد.

کالاهای آسیب‌رسان ازنظر وزارت بهداشت کدام اند؟

فراورده‌های گوشتی و غذاهای آماده شامل سوسیس، کالباس، ژامبون، کباب‌کوبیده و لقمه صنعتی و صنفی، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس، کالباس و ژامبون صنعتی و صنفی، غذاهای آماده مصرف شامل سالاد الویه، سمبوسه، فلافل که با روش غوطه‌وری در روغن آماده شده‌اند، انواع پنیرهای خامه‌ای و پروسس، فراورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها، انواع نوشابه‌های گازدار با قند یا بدون قند و نوشابه‌های انرژی‌زا به‌استثنای نوشیدنی مالت بدون شکر افزوده، فراورده‌های یخی خوراکی، انواع نوشیدنی‌های میوه‌ای با محتوای آبمیوه 25 درصد و کمتر، انواع شربت‌های میوه‌ای و غیر میوه‌ای و انواع پودر نوشیدنی‌های فوری، همچنین سایر اقلام خوراکی شامل انواع روغن‌های مصرفی خانوار و روغن سرخ‌کردنی، مارگارین یا کره گیاهی، انواع سس‌های پرچرب با چربی بیش از 30 درصد، انواع فراورده‌های سرخ‌شده در روغن مانند چیپس سیب‌زمینی، انواع فرآورده‌های حجیم‌شده بر پایه ذرت، انواع دسرهای پرچرب، فراورده‌های کاکائو، دخانیات، فراورده‌های آرایشی و رنگی پوست و مو، انواع فرآورده‌های برنزه کننده پوست، انواع فراورده‌های لاغر کننده موضعی و داروهایی با احتمال سوء مصرف جز این فهرست بلندبالا هستند.

عادات غذایی شهروندان باید اصلاح شود

آقای رستمیان، نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه عادات غذایی شهروندان باید اصلاح شود،‌ گفت: در صورت کاهش مصرف مواد غذایی مضر برای سلامت، بسیاری از مشکلات و بیماری های مزمن مانند  چاقی  و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور کاهش می یابد.
وی با تشریح فهرست کالاهای آسیب‌رسان تاکید کرد: مواد غذایی در چند گروه آسیب‌رسان مشخص شده‌اند که این گروه ها شامل فرآورده های گوشتی مانند انواع سوسیس و کالباس و غذاهای آماده،‌ فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر پرچرب و پرنمک بالای 5 درصد هستند، البته ممکن است شیرپرچرب 5درصد برای برخی از کودکان مفید باشد ولی برای بزرگسالان قطعا مفید نیست.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، ادامه داد: فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها که شامل نوشابه های گازدار هستند، فرآورده‌های شور با نمک بیش از 5 درصد مانند خیارشور، آجیل های شور صنعتی و صنفی و ... حتی برخی اقدامات آرایشی مثل برنزه کردن و خالکوبی نیز جز این موارد محسوب می شود.
نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته مصرف موادغذایی آسیب رسان به سلامت ممنوع نیست بلکه در راستای افزایش سلامت افراد در مصرف آنها باید محدودیت ایجاد شود.


 
1397/12/15

نظرات کاربران

  • معشوری 20 اسفند 1397 0 0 پاسخ به این نظر
    با توجه به عادات غذایی نامطلوب، رعایت اینها اغلب سخت است،از انتشار مطالب کاربردی سپاسگزارم