موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

ارتباط قد انسان با خطر ابتلا به سرطان

 ارتباط قد انسان با خطر ابتلا به سرطان

نتایج یک بررسی جدید بر روی میلیون‌ها نفر نشان داد که افراد بلندقد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. به گزارش بی‌بی‌سی، محققان این مطالعه اعلام کردند که اگرچه تأثیر این عامل در افزایش خطر ابتلا به سرطان در مقایسه با عواملی نظیر سیگار کشیدن بسیار کمتر است، اما موضوع جذاب و قابل‌تأملی است. این گزارش بر روی بیش از یک‌میلیون زن و بر روی 23 نوع سرطان در کشورهای بریتانیا، آمریکا، اتریش، نروژ و سوئد انجام شده است.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، میزان خطر سرطان به قد دقیق افراد بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر خطر سرطان در زنانی با قدکوتاه 50 مورد در هر 500 نفر باشد، این خطر در زنان قدبلند با میانگین قد 178 سانتی‌متر، می‌تواند به 60 مورد در هر 500 نفر برسد. حتی در زنانی که بسیار قدبلند هستند، با میانگین قد 188 سانتی‌متر، این میزان می‌تواند به 67 مورد در هر 500 نفر نیز برسد. بر اساس این یافته‌ها، به ازای هر 10 سانتی‌متر افزایش قد در مردان بالای 170 سانتی‌متر و زنان بالای 160 سانتی‌متر، خطر ابتلا به سرطان حدود 10 درصد افزایش می‌یابد.

چرا قدبلندها بیشتر سرطان می‌گیرند؟

علت دقیق این پدیده مشخص نیست و هنوز روشن نیست چه عاملی زمینه‌ساز این ارتباط است. نظریه غالب می‌گوید که افراد قدبلند به دلیل داشتن تعداد سلول بیشتر، با احتمال بیشتری به سرطان دچار می‌شوند. بعلاوه، عواملی نظیر میزان ترشح هورمون‌ها، وضعیت سلامت، رفاه یا محرومیت و مواردی دیگر نیز می‌توانند بر طول قد و میزان خطر سرطان تأثیر داشته باشند. بااین‌وجود، اثر عواملی چون سیگار کشیدن همچنان بسیار بیشتر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال کسانی که فقط 3 نخ سیگار در روز می‌کشند، بیش از 6 برابر افراد غیر سیگاری در معرض سرطان ریه قرار دارند؛ یعنی خطر ۵۰ به ۵۰۰ به میزان ۳۰۰ به ۵۰۰ می‌رسد.
از ۱۸ نوع سرطان آنالیز شده در هر دوی مردان و زنان، ۴ سرطان لوزالمعده، مری، معده و دهان-حلق، ارتباطی با افزایش قد نداشتند. در سرطان‌های اختصاصی مربوط به جنسیت، فقط سرطان دهانه رحم با قد ارتباطی نداشت. کارشناسان معتقدند قد فقط یکی از عوامل بسیاری است که بر خطر سرطان در اشخاص تأثیر می‌گذارد و یقیناً عامل خیلی مهمی نیست. به‌علاوه قد را برخلاف عوامل خطرساز مربوط به شیوه زندگی مانند وزن نمی‌توان تغییر داد؛ بنابراین، بهتر است به سراغ عوامل خطرسازی برویم که بتوان با تغییرات سبک زندگی، از بروز سرطان پیشگیری کرد.
 
1397/12/08