موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

3 علامت مهم پوکی استخوان را بشناسید

 3 علامت مهم پوکی استخوان را بشناسید

مهم‌ترین علائم شروع پوکی استخوان کدامند؟

پوکی استخوان اغلب به نام "بیماری خاموش " نامیده می‌شود، زیرا از دست رفتن بافت استخوان، به‌طور تدریجی و بدون علائم و نشانه خاصی رخ می‌دهد. درنهایت استخوان‌ها تا حدی ضعیف و شکننده می‌شوند که حتی یک سقوط، ضربه و یا حرکت نه‌چندان مهم، می‌تواند باعث شکستن استخوان شود. باوجوداینکه تشخیص پوکی استخوان در مراحل اولیه کار سختی است، اما سه علامت جدی وجود دارد که در صورت مواجهه با هر یک از آن‌ها می‌بایست حتماً به سراغ پزشک بروید، بخصوص اگر بالای 50 سال سن دارید.

  1. 1. ایجاد حالت خمیده در اسکلت و یا کاهش قد

خمیدگی قامت می‌تواند درنتیجه شکستگی‌های مکرر ناشی از پوکی استخوان در ستون فقرات رخ دهد که باعث می‌شود ستون فقرات انحنای طبیعی خود را از دست بدهد. این اتفاق می‌تواند به‌تدریج و بدون اینکه حتی متوجه آن شوید رخ دهد. همان‌طور که استخوان‌های مهره‌ای در ستون فقرات شما تضعیف‌شده و شروع به فروپاشی می‌کنند، ممکن است قدتان کوتاه شود. این دو اتفاق می‌توانند به‌تنهایی و یا در کنار هم رخ دهند؛ به این معنا که ممکن است قدتان کاهش یابد اما قامت خمیده‌ای نداشته باشید و بالعکس. به این نکته نیز توجه کنید که همه ما به‌طور طبیعی در طول عمرمان، قدمان کوتاه‌تر می‌شود اما منظور از کاهش قد در اینجا، کاهش سریع و بیش از سه سانتی‌متر می‌باشد.
    1. 2. درد ناگهانی پشت، بدون علت مشخص

در افراد مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی مهره‌ها می‌تواند به‌صورت خودبه‌خود یا درنتیجه یک حرکت ساده و بی‌اهمیت مانند خم شدن به سمت مچ پا و غیره رخ دهد. هر فرد بالغی که به‌طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی دچار کمردرد ناگهانی و مداوم شود، حتماً می‌بایست به پزشک مراجعه کند. چراکه می‌تواند یک هشدار از شکستن مهره به دلیل پوکی استخوان باشد. درد ممکن است بسیار شدید باشد به حدی که بیمار مجبور شود بی‌حرکت بماند؛ گاهی هم ممکن است خفیف باشد اما همین‌که یک‌باره و بدون دلیل خاصی ایجاد شده باشد، کافی است تا شما را تشویق کنیم که حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. متأسفانه گزارش‌ها زیادی وجود دارد که در این مواقع برخی از پزشکان با دادن مسکن و بدون بررسی دقیق، بیماران را به خانه می‌فرستند و متأسفانه بیماران زمانی که اوضاع بسیار وخیم و غیر قابل کنترل شده است، دوباره بازمی‌گردند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از پزشکتان بخواهید که به‌طور دقیق از نظر پوکی استخوان شما را بررسی نماید و دانسیتومتری استخوان (سنجش تراکم استخوان) انجام دهید.

3. مواجهه با شکستگی بعد از یک حادثه بسیار جزئی

اگر شما بیش از 50 سال سن دارید و پس از یک اتفاق ساده نظیر یک لغزش، افتادن بر روی زمین و یا یک حرکت ناگهانی، دچار شکستگی استخوانی شدید، نشان می‌دهد که یک مشکلی وجود دارد. مهم نیست که شکستگی مهره باشد یا مچ دستتان و یا لگن، مهم نیست شدید باشد یا خفیف؛ هرگز آن را نادیده نگیرید. کاری کنید که اولین تجربه شکستگی شما، به آخرین تجربه‌تان بدل شود.

 پوکی استخوان چیست و راههای درمان آن کدام است؟

این بیماری در دوران سالخوردگی و یائسگی بیشتر دیده میشود .همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و استعمال دخانیات مانند سیگار باعث پوکی استخوان می‌شود.
پوکی استخوان در بعضی افراد بیش از دیگران دیده می‌شود. تراکم و قدرت استخوان تحت تأثیر متغیرهای ژنتیکی و محیطی , سن وشیوه زندگی تغییر میکند. به‌طورمعمول تراکم استخوان مردان بیش از زنان است پس زنان بیش از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند .
عامل بعدی در بروزپوکی استخوان کاهش دریافت کلسیم و ویتامین D از طریق مواد غذایی ویا مکملهای غذایی است. ژنتیک نیز نقش موثری در ابتلاء به پوکی استخوان دارد در کسانی که سابقه خانوادگی شکستگی دارند، افراد لاغراندام و افراد باپوست خیلی روشن احتمال استئوپروز یا پوکی استخوان بیشتر است. نژاد آفریقایی نیز استخوان‌های مستحکم تری نسبت به نژاد سفید دارند.همچنین مصرف برخی از داروهای حاوی کورتیکوستروئید و مصرف هپارین و فنی توئین و همچنین در کسانی که به علت ابتلا به سرطان تحت شیمی‌درمانی هستند پوکی استخوان بیشتر دیده می‌شود .
عادات یا شیوه زندگی نادرست نیز تاثیر بسزایی در احتمال پوکی استخوان دارا میباشد . کسانی که ورزش و فعالیت بدنی کمی دارند و همچنین افرادی که عادت به مصرف سیگار یا الکل دارند بیشتر مبتلابه پوکی استخوان و استئوپروز می‌شوند.  برخی از بیماریها نیزاحتمال استئوپروز را افزایش میدهد مانند: بیحرکتی طولانی بر اثر سکته مغزی  , بیماریهای گوارشی که منجر به کاهش جذب کلسیم و ویتامین D  میشود , وجود بیماری مزمن مانند روماتیسم مفصلی یا نارسایی مزمن کبد, سطح پایین تستوسترون در مردان ,کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید.
به همین منظور و جهت جلوگیری از پوکی استخوان، همواره توصیه میشود که از سنین پایین تغذیه مناسب داشته باشید، ورزش روزانه را فراموش نکنید و از مکملهای حاوی کلسیم و ویتامین D3  و از 35 سالگی به بعد مکمل حاوی گلوکزامین استفاده نمایید. همچنین از مصرف دخانیات و الکل و بیخوابی طولانی مدت پرهیز کنید.


1398/04/24