موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

خواص نخود برای سلامتی چیست؟

  خواص نخود برای سلامتی چیست؟

فواید نخود برای سلامتی را فدای نفاخ بودن آن نکنید!

دکتر محمد حسین صالحی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه می‌کند که خانم‌ها و آقایان از نخود بیشتر استفاده کنند. از نظر او اولین و جالب‌ترین نکته درباره نخود این است که گیاه نخود از دوران نوسنگی وجود داشته و بومی کشور ترکیه محسوب می‌شود. جالب است بدانید مردم دوران باستان نخود را همراه ستاره زهره یا ناهید یاد می‌کردند و دلیل آن را داشتن اثرات دارویی متعددش می‌دانستند.
بسیاری از افراد به دلیل نفاخ بودن نخود، از مصرف آن امتناع می‌کنند؛ درحالی‌که راه‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد. اگر می‌خواهید نفخ ناشی از مصرف نخود را به حداقل برسانید، بهتر است آن را تا حد له شدن بپزید و اگر می‌توانید هنگام پخت، یک ورق تازه زنجبیل هم داخل آب آن بیندازید. ضمن اینکه بهتر است قبل از پختن نخود، حدود 24 ساعت آن را با آب گرم خیس کنید؛ اما نخود چه خواصی دارد که بر مصرف آن تا این حد تأکید شده است؟
 

خواص نخود برای سلامتی چیست؟

شاید بتوان از مهم‌ترین خواص نخود به افزایش میزان اسپرم در آقایان و افزایش تولید شیر در مادران شیرده، دفع سنگ کلیه اشاره کرد. دانه‌های نخود از نظر وجود املاحی مانند روی و فولات بسیار غنی هستند. نخود، پروتئین و فیبر بالایی هم دارد و به همین دلیل، مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.
بد نیست این را هم بدانید که میزان کلسیم موجود در نخود به کلسیم موجود در ماست بسیار نزدیک است و ازاین‌ رو، مصرف منظم آن برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان توصیه می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهند فیبر بالای موجود در نخود کمک چشمگیری به کاهش کلسترول خون می‌کند. ازآنجایی‌که مصرف نخود می‌تواند خون‌ساز باشد، گنجاندن آن در برنامه غذایی افراد مبتلا به کم خونی توصیه می‌شود.
گنجاندن نخود به‌طور منظم در برنامه غذایی افراد میانسال و سالمند می‌تواند باعث بهبود دردهای مفصلی آن‌ها شود که به کلسیم، پروتئین و روی بالای موجود در نخود مربوط می‌شود. مصرف نخود به دلیل فیبر بالای آن می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست‌های مزمن شود و خاصیت ادرارآوری هم داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است نخود  یا غذاهای حاوی آن را حدود 3 ساعت قبل از خواب شبانه مصرف کنید.
 
1397/08/13