موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

اقدام جالب هند برای تشویق مردم به ترک سیگار

اقدام جالب هند برای تشویق مردم به ترک سیگار

درج شماره تلفن کمک برای ترک سیگار، روی پاکت سیگارها در هند

دولت هند اعلام کرد شرکت‌های دخانیات باید از اول سپتامبر 2019 شماره یک خط تلفن، برای کمک به ترک سیگار را روی بسته‌های سیگار چاپ کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت بهداشت هند هشدارهای تصویری جدیدی را که باید روی بسته‌های سیگار چاپ شود، منتشر کرده است. این تصاویر اندام‌های بیمار شده و دندان‌های پوسیده‌شده را نشان می‌دهند. دولت از شرکت‌های دخانیات خواسته همچنان ۸۰ درصد از سطح این بسته‌ها را با هشدارهای تصویری و متنی بپوشانند. هند بیش از ۱۰۰ میلیون سیگاری دارد و بنا به اعلام دولت، سیگار کشیدن هر سال حدود یک میلیون نفر را در این کشور می‌کشد. روی همه پاکت‌های سیگار کلمات «دخانیات باعث مرگ دردناک می‌شود» همراه شماره تلفن خط کمک برای ترک سیگار چاپ خواهد شد؛ «همین امروز ترک کنید. به شماره **** زنگ بزنید.»
دولت هند هر شرکتی که این دستورالعمل جدید را رعایت نکند، مورد پیگرد قرار خواهد داد. هند در سال‌های اخیر سخت‌ترین قواعد را برای مقابله با مصرف دخانیات وضع کرده است. دولت در سال ۲۰۱۴ میلادی چاپ تصاویر هشداردهنده و تکان‌دهنده را، بر روی  پاکت‌های سیگار در این کشور اجباری کرد؛ اما شرکت‌های دخانیات در مخالفت با این تصمیم به دیوان عالی هند شکایت کردند. این دیوان در سال ۲۰۱۶ میلادی استدلال صنعت دخانیات درباره غیرعملی بودن اجرای این‌همه قواعد را رد کرد.
تصاویر هشداردهنده مشابهی روی همه بسته‌های اشکال دخانیات ، حتی بیدی (سیگار باریک دست‌پیچ) و توتون‌های جویدنی چاپ می‌شود. تبلیغات مربوط به دخانیات نیز ممنوع شده و فروختن دخانیات به کودکان جرم شمرده می‌شود. ممنوعیت کشوری استعمال دخانیات در فضاهای عمومی هم در سال ۲۰۰۸ میلادی به اجرا درآمد، هرچند خبرنگاران می‌گویند این مقررات چندان جدی گرفته نمی‌شود. نتایج نظرخواهی اخیر، احتمالاً برای دولت هند امیدوارکننده است. بر اساس این نظرخواهی بسیاری از مصرف‌کنندگان دخانیات پس از دیدن تصاویر ریه یا دهان آسیب‌دیده روی پاکت‌های سیگار فعلی، تمایل به ترک سیگار و استفاده از محصولات ترک سیگار پیدا کرده اند.
 
1398/02/01