موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

چگونه عوارض جانبی شیمی درمانی و رادیوتراپی را کاهش دهیم؟


چگونه عوارض جانبی شیمی درمانی و رادیوتراپی را کاهش دهیم؟

کاهش عوارض شیمی درمانی

شیمی درمانی و اشعه ناشی از رادیوتراپی، باعث خستگی شدید در بدن فرد می شود. اما با چند روش ساده می توانید عوارض ناشی از شیمی درمانی را راحت تر تحمل کنید. این موارد شامل:
استراحت یا خواب کوتاه در طول روز، تغذیه سالم و استفاده از ادویه جات و پودرهای گیاهی ... و سرکه جهت طعم دار کردن غذا و افزایش اشتها، استفاده از مایعات، مصرف غذاهای حاوی پتاسیم و ورزش می باشد. به خاطر داشته باشید که قبل از شروع یک برنامه ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید.
گام اول: ساعاتی از روز را به استراحت اختصاص دید. خوابیدن کوتاه مدت از خوابیدن بلند مدت بسیار موثرتر است.
گام دوم: از رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا انرژی بدنتان را حفظ کنید. از ادویه جات و طعم دهنده ها جهت بهبود طعم غذا و افزایش اشتها استفاده کنید. اگر حالت تهوع و استفراغ دارید و یا در عادات غذایی شما اختلال ایجاد شده، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
گام سوم: در طول روز از مقدار زیادی مایعات استفاده کنید تا بدن را هیدراته نگه دارید و از کم آبی بدن جلوگیری کنید. از مصرف کافئین و الکل به عنوان مایعات پرهیز کنید.
گام چهارم: برای کاهش عوارض شیمی درمانی از خوردن لبنیات و غذاهایی با فیبر بالا و غذاهای تند که باعث اسهال می شوند خودداری کنید و حتما از غذاهایی که میزان پتاسیم بالایی دارند مثل سیب زمینی، موز و زردآلو استفاده کنید.
گام پنجم: ورزش های سبک را در برنامه روزانه خود بگنجانید و در طول هفته شدت و میزان آنها را افزایش دهید. این ورزش ها برای رفع خستگی ناشی از شیمی درمانی بسیار مفید هستند.
گام ششم: اگر دچار عدم تعادل، سرگیجه، سطحی شدن تنفس، خون در مدفوع و بی حالی و از هوش رفتن شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
در آخر به خاطر داشته باشید تمامی تحقیقات بر روی مواد غذایی ضد سرطان، حاکی از آن است که غذاهایی مانند سیر، انواع بری ها ( بلوبری، رازبری، توت قرمز و...) و کلم بروکلی در پیشگیری از سرطان بسیار موثرهستند.
ترجمه و تنظیم: دکتر رزا ابوالقاسم