موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

پیشگیری از سرطان-قسمت پنجم


پیشگیری از سرطان-قسمت پنجم

سه راهکار سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از بیماری سرطان


امروزه یک شیوه زندگی سالم life Style همراه با تحرک زیاد و ورزش , رژیم غذایی متعادل و وزن مناسب می تواند کیفیت زندگی را افزایش دهدو از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری سرطان پیشگیری کند.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی , چاقی , عدم تحرک و تغذیه نامناسب عواملی هستند که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری سرطان می شوند و حتی در بیمارانی که سرطان داشته اند ولی درمان شده اند امکان بازگشت بیماری سرطان را افزایش می دهد.

اهمیت ورزش در پیشگیری از سرطان

سال 2010 کالج ورزش در آمریکا ارزیابی جامعی از 85 پژوهش در باره ورزش بر روی بیماران سرطانی به عمل آورد.
بر اساس این ارزیابی, ورزش و تحرک مداوم و با زمان حداقل 30 دقیقه در روز , , 40 درصد خطر ابتلا به سرطان روده و پستان را کاهش می دهد.
همچنین باعث بهبود کیفیت زندگی و کاهش خستگی ناشی از روشهای درمان سرطان در بیماران سرطانی میشود.
در سال 2015 پژوهشگران فرانسوی 8 تحقیق متفاوت در باره ورزش و نقش آن در مراحل اولیه سرطان سینه انجام دادند. نتیجه این تحقیقات نشان داد که زنانی که فعالیت ورزشی زیادی دارند 50 در صد از آنان دوره بهبودی سریعتری نسبت به زنانی که ورزش نمی کردند داشته اند و بیماری سرطان هرگز در آن ها منجر به مرگ نشد.

نقش تغذیه در بیماری سرطان

تحقیقات نشان داده است غذاهای مدیترانه ای که از میوه و سبزیجات تازه (آنتی اسیدان های قوی) و ماهی (سالمون و تن) و چربی حیوانی کم تهیه می شود و از طبخ بخار پز به جای سرخ کردن و کباب کردن و گریل استفاده می شود در کاهش ابتلا به سرطان معده ,کولون,  پستان ,سرطان دیواره رحم و... نقش بسزایی دارد.همچنین استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامینC , A, E  و امگا 3 در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است.

نقش چاقی در بیماری سرطان

وزن زیاد دومین عامل مهم ابتلا به سرطان می باشد و منجر به انواع سرطان مانند سرطان کلیه , کیسه صفرا , مری و روده بزرگ میشود. 
زنان چاق با افزایش تولید هورمون های جنسی, در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم و سرطان پستان نیز هستند.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که علاوه بر عوامل فوق الکل  , سیگار (انواع دخانیات) و استرس نقش بسزایی دربیماری سرطان و و به تعویق انداختن روند درمان در بیماران سرطانی دارد.
90 درصد از سرطان های ریه ناشی از مصرف دخانیات می باشد .حتی قرار گرفتن در معرض دود دخانیات هم احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش میدهد.همچنین تحقیقات انجام شده در سال 2009 در استرالیا حاکی از آن است که الکل عامل ایجاد 6 درصد از انواع سرطان هاست. و عامل بعدی استرس است که باعث ترشح کورتیزول در بدن میشود. ترشح کورتیزول باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ابتلا به سرطان میشود.