موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

نقش داکسوپیل یا داپوکستین در درمان زودانزالی


نقش داکسوپیل یا داپوکستین در درمان زودانزالی

داکسوپیل اولین داروی درمان انزال زودرس


 انزال زودرس،  شایعترین اختلال جنسی در آقایان محسوب می شود که حدود 20 الی 30 درصد جمعیت آقایان درطول زندگی آن را تجربه می نمایند.
شایعترین علائم و نشانه های تشخیص داده شده این اختلال عبارتند از:
- انزال با کمترین تحریک جنسی
- انزال زودتر از زمان مطلوب
- مشکلات عصبی مانند اضطراب، پریشانی و نا امیدی و استرس
انزال زودرس علل مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل نقش ژنتیک، اختلال هورمونی، اختلال در واسطه های عصبی سیستم سروتونینی، التهاب پروستات ، اضطراب و نگرانی و مصرف الکل و مواد مخدر می باشد.   
         
داکسوپیل با نام ژنریک داپوکستین اولین داروی خوراکی است که به صورت اختصاصی برای درمان اختلال زودانزالی درآقایان وجود دارد و به  تصویب سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) رسیده است. داکسوپیل  حاوی داپوکستین است که اثر دارویی آن افزایش سطح سروتونین در بدن است. سروتونین قادر به افزایش زمان تحریک تا انزال می باشد و این اثر را با کاهش سرعت طی مسیری که در بدن منتهی و مرتبط به انزال زودرس است ایجاد می نماید.
داپوکستین یا داکسوپیل  یک مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین است. این داروی SSRI کوتاه اثر در حال حاضر جهت درمان زود انزالی آقایان در دو دوز 30 و 60 میلیگرم توسط شرکت پارس دارو تولید میشود، داکسوپیل پس از مصرف خوراکی بسرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود. نیمه عمر اولیه آن 2-1 ساعت می باشد.

موارد مصرف و اثرات درمانی داکسوپیل

                                                                                           
داکسوپیل یا داپوکستین برای درمان اختلال انزال زودرس در آقایان 18 تا 64 ساله تجویز می گردد.
- داپوکستین زمان دخول را 3 برابر افزایش میدهد و باعث افزایش زمان انزال میشود.
- داکسوپیل می تواند حس کنترل فرد بر زمان بروز انزال را افزایش دهد.
- این دارو موجب افزایش رضایتمندی آقایان از انجام فعالیت جنسی و کاهش اضطراب ازبروز اختلال انزال زودرس می گردد.
- داکسوپیل دارای اثرگذاری سریع می باشد و متعاقب آن به سرعت از بدن حذف می شود.
-   این دارو دردرمان هر دو نوع زود انزالی مادام العمر و اکتسابی تاثیر مشابه دارد.
- در مطالعات بالینی داپوکستین 30 میلیگرم یا 60 میلیگرم 1-2 ساعت قبل از مقاربت، در افزایش زمان دخول واژینال موثر بوده و باعث افزایش کنترل انزال، کاهش اضطراب و افزایش رضایت جنسی میشود.

نحوه مصرف داپوکستین
 
- داپوکستین برای مردان مبتلا به انزال زودرس در سنین 18 تا 64 سال مورد مصرف دارد که نباید درمان را با دوز 60 میلیگیرم آغاز کرد.

- دوز شروع توصیه شده برای تمام بیماران 30 میلی گرم است. به نحوی که ضروری است حدود 1 تا 3 ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف شود. در صورتی که اثر دوز 30 میلی گرم کافی نبود می توان تا 60 میلی گرم افزایش داد.
- در آقایانی که اختلال نعوظ همراه با انزال زودرس دارند می توان داپوکستین را همراه با یک مهار کننده فسفودی استرازنوع 5 تجویز نمود.
- داکسوپیل باید یک الی سه ساعت پیش از فعالیت جنسی و مطابق با دستور پزشک معالج مصرف شود.
- مصرف بیش از یکبار در هر شبانه روز (هر 24 ساعت) توصیه نمی شود. قرص باید همراه با یک لیوان پر آب و به صورت کامل بلعیده شود. این دارو می تواند همراه یا بدون غذا مصرف شود.


عوارض جانبی داکسوپیل

داپوکستین، دارای عوارض جانبی بسیار خفیفی است که عبارتند از: سرگیجه ، سردرد و احساس ناخوشی. در صورت بروز علائم ذکر شده،  از رانندگی و یا کار با ماشین آلات خطرناک اجتناب نمایید.  نوشیدن یک لیوان پر از آب همراه با قرص داپوکستین می تواند این عوارض را کاهش دهد.
در صورتی که نارسایی کبدی، حساسیت شدید، نارسایی قلبی واپی لپسی دارید و یا از داروهای ضدافسردگی مهارکننده های آمینو اکسیداز، لیتیوم ، تریپتوفان و ترامادول استفاده می کنید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین از مصرف الکل همزمان با مصرف داکسوپیل پرهیز کنید.
جهت مشاوره و پاسخ به سوالات خود در مورد داروی داکسوپیل می توانید با مشاورین داروخانه آنلاین  تهران 77184937- 021 تماس بگیرید.