موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

آشنایی با مکمل های مورد نیاز مردان در سنین مختلف


آشنایی با مکمل های مورد نیاز مردان در سنین مختلف

 انواع مکمل های ضروری آقایان


رژیم غذایی یک مرد، متفاوت از رژیم  غذایی سالم برای یک خانم می باشد. همچنین لازم به ذکر است که آنچه که یک مرد میانسال برای سلامت و رشد نیاز دارد از آنچه که یک کودک،نوجوان،جوان و یا سالخورده نیاز دارد متفاوت می باشد. بر اساس گزارش بی بی سی نیوز اغلب مردم با کمبود مواد مغذی ضروری مواجه هستند. مهم است که آقایان نیازهای تغذیه ای خاص خود را متناسب با سنشان مشخص کنند و الگوی غذایی مناسب داشته باشند. اگر برنامه غذایی آقایان با فعالیت بدنی منظم ترکیب شود در بهترین مسیر ممکن برای سلامتی و افزایش طول عمر قرار می گیرند. در این ویدیو شما را با انواع مکمل آقایان  آشنا خواهیم کرد.
پتاسیم K - اولین ماده ضروری پتاسیم می باشد. پتاسیم یکی از مهمترین مواد مغذی برای بهبود عملکرد عضلات است عضلات شما برای انقباض به پتاسیم نیاز دارند. مصرف پتاسیم مزایای بیشمار دیگری نیز به همراه دارد از جمله کاهش فشار خون، جلوگیری از اختلالات کلیه،کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش قدرت عضلانی، حفظ متابولیسم بدن و کنترل استرس و اضطراب. افرادی که  با کمبود پتاسیم مواجه هستند ممکن است علایم متعددی نظیر خستگی، ضعف عضلانی، سردرد، کم خونی، تپش قلب و یا ضربان قلب غیر طبیعی، فشار خون بالا، دیابت و تورم غدد لنفاوی را تجربه کنند. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی مانند: مرکبات، غلات کامل، ماهی سالمون، موز، مرغ، شیر، آجیل، سیب زمینی، آواکادو و نارگیل نیاز خود را به پتاسیم برطرف کنید. در صورتی که از دریافت مقدار کافی پتاسیم از طریق رژیم غذایی خود مطمئن نیستید و یا هریک از علایم مرتبط با کمبود پتاسیم در شما دیده می شود می توانید از مکمل غذایی پتاسیم برای تامین این ماده معدنی ضروری استفاده کنید.
کلسیم Ca -کلسیم یکی دیگر از مکمل های ضروری آقایان می باشد. در صورتی که با کمبود کلسیم مواجه باشید ممکن است دچار پوکی استخوان، احساس سوزش یا بی حسی در انگشتان و یا آریتمی قلبی شوید. کلسیم در لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی و غلات کامل مانند پاستا و غلات غنی شده و همچنین ماهی آزاد و ساردین به وفور یافت می شود و یا می توانید با استفاده از مکمل کلسیم نیاز خود را برطرف نمایید.
سلنیوم Se - سومین مکمل مورد نیاز مردان، سلنیوم می باشد. سلنیوم  در تقویت سیستم ایمنی، تنظیم تیروئید، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد اسپرم و پیشگیری از فشار خون نقش بسزایی دارد. برای تامین مقدار کافی از این ماده معدنی می توانید از آجیل برزیلی، تخم مرغ، ماهی تن، جگر، دانه آفتابگردان، سینه مرغ، بوقلمون، قارچ و  ماهی آزاد استفاده نمایید. این مقدار از مواد غذایی علاوه بر کالری بالا، هزینه زیادی نیز به همراه خواهد داشت پس  بهتر است که از یک مکمل حاوی سلنیوم استفاده نمایید.
زینک Zn - روی یا زینک  چهارمین مکمل آقایان به حساب می آید. زینک یک آنتی‌اکسیدان قوی است که تاثیرات متعددی در بدن دارد از جمله خواص ضد پیری، ضد التهاب، ضد ریزش مو،کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش ابتلا به دیابت، ضد سرطان، ترمیم عضلات و افزایش سوخت و ساز در بدن . شما می توانید از مواد غذایی حاوی روی مانند: گوشت قرمز، ماست، نخود، تخم مرغ، بوقلمون، ماهی قزل آلا، قارچ و ... استفاده نمایید. همچنین می‌توانید با مصرف یک مکمل حاوی زینک نیاز خود را برطرف کنید.
منیزیم Mg - منیزیم یکی دیگر از موارد ضروری برای مردان به حساب می‌آید که بدن بدون آن عملکرد صحیح نخواهد داشت. منیزیم نقش مهمی در کاهش گرفتگی های عضلانی، تنظیم‌خواب، تنظیم فشار خون و سلامت استخوان ها ایفا می کند. برخی از مواد غذایی غنی از منیزیم عبارتند از: اسفناج، برگ چغندر، لوبیای سیاه، بادام، سیب زمینی، موز، آواکادو و کلم بروکلی. همچنین می توانید از یک مکمل حاوی منیزیم و یا مکمل ترکیبی کلسیم منیزیم زینک نیز استفاده نمایید.
امگا3 - مکمل ضروری دیگر امگا 3می باشد. امگاتری یک نوع اسید چرب غیر اشباع است که باعث کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول (چربی خوب HDL ) می شود.
 امگا 3 در ماهی های چرب مانند سلمون، تن، ساردین و آجیل و غلات به وفور یافت می شود. همچنین می توانید از مکمل های امگا3 نیز استفاده نمایید.
لیکوپن - ماده ضروری بعدی لیکوپن است که یک  آنتی اکسیدان قوی برای آقایان به حساب می‌آید. لیکوپن در پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی و ابتلا به آب مروارید و آلزایمر نقش بسزایی دارد. لیکوپن در میوه های قرمز مانند گوجه‌فرنگی و هندوانه به وفور یافت می شود. همچنین مکمل لیکوپن نیز جایگزین مناسبی برای آقایانی است که نمی‌توانند حجم زیادی گوجه فرنگی خام مصرف نمایند.
ویتامین ها - گروه بعدی، ویتامین‌ها هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ویتامین های زیر اشاره نمود:
ویتامین آ جهت سلامت چشم و تقویت سیستم ایمنی.
ویتامین های گروه ب جهت افزایش متابولیسم بدن.
ویتامین D جهت سلامت استخوان ها .
ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی.
شما می توانید تمامی این مواد را از طریق تغذیه و یا با مصرف مکمل های غذایی تامین نمائید.
 


ترجمه و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم