موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

کمبود منیزیم


کمبود منیزیم

8 علامت هشدار دهنده کمبود منیزیم

منیزیم ماده معدنی است که نقش مهمی در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی در بدن ایفا می کند، بنابراین نقش مهمی در فعالیت های بدن دارد و کمبود آن می تواند عوارض زیادی داشته باشد که هشت مورد از آنها در این مقاله عنوان شده اند.
 
سردرد و میگرن
تحقیقات نشان داده است کمبود منیزیم می تواند منجر به سردرد و یا افزایش سردردهای میگرنی در افراد شود. حملات میگرنی از مشکلات شایع افراد در دنیای مدرن است. کمبود منیزیم از جمله عوامل سردردها و حملات میگرنی محسوب می شود. مکمل یاری با منیزیم ممکن است باعث کاهش سردرد و مخصوصا سردردهای میگرنی شود.
 

گرفتگی عضلات

منیزیم نقش حیاتی در عملکرد عضلات ایفا می کند به خصوص در انقباض و استراحت آن ها و یکی از اولین نشانه های کمبود منیزیم اسپاسم، لرزش و گرفتگی عضلات است. منیزیم در متابولیسم پروتئین ها  که برای رشد عضلات ضروی هستند نیز شرکت دارد و  به همین دلیل کمبود مزمن منیزیم می تواند به تحلیل عضلات ختم شود.  مصرف میزان مناسبی از منیزیم از طریق غذا یا مکمل های منیزیم موجب رفع این مشکل می شود.
 

پوکی استخوان

تنها مصرف مکمل‌های کلسیم برای رفع پوکی استخوان کافی نیست زیرا کلسیم مانع از جذب منیزیم می‌شود و کمبود آن موجب ایجاد پوکی استخوان میشود. منیزیم از دفع کلسیم جلوگیری کرده و منجر به حفظ تراکم استخوان ها می شود. منیزیم به استفاده بهینه از کلسیم برای ترمیم و حفط سلامت استخوان ها کمک می کند. بدن بدون منیزیم نمی تواند از کلسیم بهره کافی را ببرد و احتمال ایجاد پوکی استخوان بیشتر می شود.
 

دیابت

مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، بهترین منبع غذایی برای بیماران دیابتی محسوب می شود. وجود منیزیم برای متابولیسم کربوهیدرات لازم است. منیزیم باعث بهبود واکنش انسولین به تولید قند خون و فعال شدن انسولین می شود. افزایش مقدار گلوکز (قند) خون در بیماران دیابتی باعث کاهش منیزیم خون و کمبود آن در ادرار می شود. بنابراین یکی از نقش های مهم منیزیم کنترل دیابت است و سطح این ریزمغذی در خون باید مقدار مناسب و ثابتی باشد.
 

فشار خون

در بیماران مبتلا به پرفشاری خون، کمبود منیزیم دیده می شود که باعث تشدید بیماری می شود. تحقیقات نشان می دهد دریافت زیاد منیزیم، پتاسیم و کلسیم و دریافت کم چربی و سدیم در رژیم غذایی تأثیر زیادی در کاهش فشار خون دارد. متخصصان توصیه می کنند با دریافت کافی منابع منیزیم از فشار خون بالا پیشگیری و آن را کنترل کنند. بنابراین به این بیماران توصیه می شود از مکمل های مناسب منیزیم نیز استفاده کنند.
  
خواب نامناسب
خواب کافی و مناسب نیاز دنیای مدرن است. دریافت میزان کافی از منیزیم موجب تنظیم ساعت خواب بدن می شود.  تحقیقات جدید نشان می دهد منیزیم می تواند موجب بهبود چرخه خواب و بیداری فرد شود. خوردن منیزیم قبل از خواب موجب بهبود به خواب رفتن می شود. همچنین افرادی که دچار کم خوابی هستند و صبح ها زود از خواب بیدار می شوند می توانند از مکمل های منیزیم استفاده کنند.
 
اضطراب
منیزیم از جمله عناصری است که موجب آرامش سیستم اعصاب مرکزی می شود. این ماده به بدن کمک می کند تا با استرس مقابله کند. همچنین افرادی که به واسطه شغل و یا به هر دلیلی استرس زیادی را تجربه می کنند نیازمند مقدار بیشتری منیزیم نسبت به دیگر افراد هستند. بنابراین یکی از راه های فروکش کردن استرس و اضطراب در افراد استفاده از  منابع غذایی منیزیم است.
 
یبوست
یکی از عوارض کمبود منیزیم یبوست است. ملین های حاوی منیزیم معمولا موجب بهبود حرکات گوارشی و پیشگیری از یبوست می شوند. توصیه می شود افراد از میزان مناسب منیزیم در روز بهره ببرند تا دچار مشکلی نظیر یبوست نشوند. 
 
 
 
                                                                                                                                                           دکتر بهرام دهخوارقانی