موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

10 روش موثر برای درمان خشکی دهان


10 روش موثر برای درمان خشکی دهان

چگونه خشکی دهان را درمان کنیم


خشکی دهان به کاهش ترشح بزاق گفته می‌شود و علائم آن شامل تشنگی مداوم، افزایش ابتلا به بیماری ها و عفونت های دهانی، افزایش ابتلا به تورم لثه و پوسیدگی دندان می باشد. در اینجا به چند روش موثر برای درمان آن اشاره می کنیم:
1- جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق شده و دهان را مرطوب نگه می‌دارد و مانع از خشکی دهان می شود به یاد داشته باشید که از آدامس های بدون قند استفاده نمایید
2- استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا- دستگاه بخور به دلیل مرطوب نگه داشتن هوای خانه از خشکی دهان، گلو و راه های های تنفسی جلوگیری می کند بنابراین وسیله مناسبی جهت درمان خشکی دهان است.
3- کمی فلفل را با انگشتان خود روی زبانتان بمالید این کار اگرچه باعث کمی حس سوزش در دهان میشود اما باعث تحریک غدد بزاقی و ترشح بزاق می گردد
4- نوشیدن روزانه دو تا سه لیوان چای زنجبیل به همراه عسل برای تحریک غدد بزاقی بسیار مناسب است همچنین روزانه می توانید به طور متناوب تکه ای زنجبیل بجوید .
5-جویدن رازیانه چندین بار در روز و به ویژه بعد از وعده های غذایی به دلیل وجود فلاونوئیدها به ترشح بزاق کمک نموده و در درمان خشکی و بوی بد دهان بسیار موثر است .
6-جویدن میخک یا در صورت عدم تحمل تندی و طعم آن نگه داشتن آن در دهان برای درمان خشکی دهان و بوی بد آن بسیار مفید می باشد.
7- یک قطعه لیمو را با کمی نمک آغشته کرده و بمکید این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید زیرا باعث تحریک غدد بزاقی و افزایش ترشح بزاق میشود
8-در روز چند بار پنبه های توپی را بین لثه و گونه خود قرار دهید این عمل برای افزایش ترشح بزاق بسیار موثر می باشد.
9- یک قاشق چایخوری رزماری خشک را به همراه یک قاشق چای خوری نعناع خشک و بادیان رومی در دو و نیم فنجان آبجوش ریخته و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم کنید سپس دهان خود را چند بار در طول روز با این محلول قرقره نمایید.
10-با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص دهان خود را قرقره کنید سپس دهان خود را با آب گرم بشویید.

عوامل ایجاد خشکی دهان چیست؟

- عوارض جانبی دارو
این بیماری از عوارض جانبی رایج بسیاری از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، ضد درد، ضد آلرژی و شل کننده عضلات و... می باشد.
- عوارض جانبی بیماری‌ها و عفونت‌های خاص
خشکی دهان می‌تواند از عوارض جانبی برخی بیماری‌ها مانند سندرم شوگرن، ایدز، آلزایمر، دیابت، کم خونی، روماتیسم مفصلی، فشار خون، پارکینسون، سکته مغزی و... باشد.
-عوارض جانبی برخی درمان‌های پزشکی
روش درمان برخی بیماری ها می تواند خشکی دهان را در افراد تشدید کند، مثلا داروهای شیمی درمانی به علت آسیب رساندن به سلول های دهان می توانند در کیفیت و کمیت بزاق ترشح شده اختلال ایجاد کنند و خشکی دهان را سبب شوند.
هم چنین در طی روش پرتودرمانی ( رادیوتراپی ) اگر اشعه وارد شده به ناحیه گردن و سر، غدد ترشح کننده بزاق را تحت تأثیر قرار دهد، سبب اختلال در تولید بزاق می شود. هم چنین بیمارانی که تحت همودیالیز قرار می گیرند، به علت محدودیت در میزان مصرف مایعات، با خشکی دهان مواجه می شوند.
-آسیب های عصبی
اگر طی حادثه ای (مثل تصادف رانندگی)، به ناحیه صورت و یا گردن فرد آسیب وارد شود و یا تحت عمل جراحی ناحیه گردن و یا صورت قرار بگیرد، احتمال دارد به علت آسیب عصب هفتم جمجمه ای (عصب فاسیال)، تولید بزاق دچار مشکل شود.
- کم آبی بدن
عوامل ایجاد کم آبی بدن مانند تب، تعریق بیش از حد، اسهال، استفراغ، از دست دادن خون و سوختگی نیز باعث خشکی دهان می‌شوند. کاهش آب سبب کاهش بزاق و افزایش باکتری در حفره دهان می شود و همین امر بوی بد دهان را به دنبال دارد.
- جراحی غدد بزاقی
-سبک زندگی یا lifestyle

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو روی ترشح غدد بزاقی تأثیر گذاشته و منجر به خشکی دهان می‌شود. نفس کشیدن با دهان یا باز نگه داشتن دهان در مدت طولانی نیز از عوامل خشک شدن دهان به حساب می‌آیند.
-افزایش سن
بالا رفتن سن به خودی خود نمی تواند علت مهمی برای خشک شدن دهان باشد، اما معمولا افراد مسن به علت درمان های پزشکی و مصرف داروها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

ترجمه و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم