موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

7 روش ساده جهت کاهش استرس


7 روش ساده جهت کاهش استرس

آیا شما هم از استرس رنج می برید؟

 
 ۷۵ درصد افراد بالغ دارای استرس از نوع خفیف تا شدید هستند بهترین روش های مقابله با اضطراب و استرس چیست و چطور ذهن و جسم خود را آرام کنید؟
راه های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که در این ویدئو به 7 روش ساده برای کاهش استرس اشاره می کنیم:

1- خندیدن یکی از راه‌های درمان استرس است زیرا باعث افزایش سطح اکسیژن در بدن و ترشح اندروفین می شود. حتی ایستادن در صف یک فیلم خنده دار هم آندروفین را ۲۷ درصد در بدن افزایش می دهد و باعث کاهش ترشح هورمون استرس یا کورتیزول میشود. تحقیقات نشان داده است که دیدن یک فیلم کمدی، باعث کاهش میزان هورمون استرس کوروموگرانین A در بزاق می شود.
2- در محیط خانواده، بوسیدن، در آغوش گرفتن و روابط زناشویی منظم باعث کاهش سطح کورتیزول و افزایش اکسی توسین میشود و در فرد حس امنیت و آرامش ایجاد می کند. تحقیقات حاکی از آن است که رابطه زناشویی منظم در طول شش هفته کلسترول را نیز کاهش می دهد.
3- جویدن آدامس علاوه بر اینکه برای تنفس مفید است بلکه در یک تحقیق که در ژاپن انجام گرفته اثبات شده کسانی که در روز ۲ بار و به مدت دو هفته از آدامس استفاده کردند، سطح کورتیزول در بزاقشان نسبت به کسانی که آدامس مصرف نمی کردند کاهش پیدا کرده و حس بهتری را تجربه کردند. البته این حس خوب به دلیل مواد تشکیل دهنده آدامس نیست بلکه عمل جویدن که که یک عملکرد تکرار شونده می باشد عملکرد مغز را افزایش می دهد و باعث آرامش و کاهش استرس در فرد می شود.
4- طبیعت گردی و یا نگهداری از گیاهان خانگی باعث کاهش استرس می شود. در سال ۱۹۸۲ محققان ژاپنی برنامه کمپ اجباری طبیعت را طراحی کردند تا همه افراد حتما زمانی را در طبیعت سپری کنند. مشاهده شد که با یک طبیعت گردی کوتاه در جنگل و یا پارک سطح کورتیزول، ضربان قلب و فشار خون کاهش پیدا می‌کند. حتی بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند و اتاق آنها منظره خوبی دارد تحمل درد آن ها بیشتر و دوران نقاهت آنها کمتر از بیمارانی است که در اتاق دلگیر و بدون منظره مناسب بستری هستند.
5- نوشیدن چای علیرغم آن که اثبات شده اثر آرام بخشی آن، بیشتر تلقینی است تا واقعی، ولی در اغلب افراد نوشیدن چای یا دمنوش مانند انجام یک مراسم آئینی و معنوی باعث ریلکسیشن فرد می شود. به بیان دیگر اگر شما ذهن خودتان را آماده کنید و عادت دهید که با یک چای آرامبخش و یا مواد معطر که در آروماتراپی هم از آن ها استفاده می شود، آرامش خود را به دست آورید مغز هم دستور آرام سازی بدن را می دهد.
بصل النخاع یا بخش مدولا مغز، مسئول کنترل احساسات است و مستقیماً به بخش بویایی متصل است به همین دلیل بوهای خوش و عطرهای خاطره انگیز مانند بوی یک پای سیب مورد علاقه ما در کودکی، آن خاطره را تداعی می‌کند و در واقع باعث کاهش استرس و بهتر شدن حال ما می شود.
6- موسیقی به آرامش و بهبود وضعیت روحی کمک می کند به ویژه اگر بدون متن و با سرعت ۶۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه باشد. حتی در بیمارانی که درمان ها و جراحی های طولانی مدت را پشت سر گذاشته اند، موسیقی باعث تسریع در بهبود جسمی و روانی آنها می شود.
7- نگهداری از حیوان خانگی و یا حتی گاهی بازی کردن و غذا دادن به حیوانات  10 درصد اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. تحقیقات در ژاپن حاکی از آن است که بازی و نگهداری از حیوان خانگی به ویژه سگ، تا حد زیادی سطح کورتیزول را کاهش داده و باعث افزایش سطح اکسی توسین و کاهش استرس می شود.


                                                                                                                                                                                                                                                    ترجمه و تنظیم: دکتر رزا ابوالقاسم