موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

تاثیر چای سبز در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا


تاثیر چای سبز در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد ماده‌ای به نام اپی گالوکاتکین گالات موجود در چای سبز می‌تواند با جلوگیری از اتصال نوع جدید ویروس کرونا به سلول‌های انسانی، از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به ویژه در انواع شدید و جهش یافته ویروس، جلوگیری کند. ماده «اپی‌گالوکاتچین گالات» که در چای سبز وجود دارد مانع اتصال ویروس کرونا به گیرنده‌های غشای سلولی بدن انسان به نام ACE2 می‌شود و از این طریق از تکثیر ویروس در بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند.
ACE2 آنزیمی متصل به سطح خارجی غشای سلولی شامل سلول‌های ریه، شریان‌ها، قلب، کلیه‌ها و مخاط و روده‌ها است و در بیمارانی که به کرونا بویژه از نوع شدید آن مبتلا می‌شوند، این آنزیم در نقش گیرنده ویروس کرونا در سطح بافت‌های مختلف آنها و پیشرفت تکثیر ویروس در بدن آنها بویژه در ریه‌ها عمل می‌کند.
همچنین می‌توان از چای سبز به‌ عنوان یک روش پیشگیری ارزان و ایمن در برابر  ابتلا به عفونت ویروسی کرونا استفاده کرد. در این مقاله تاکید شده است محققان اظهار داشتند که چای سبز که مصرف آن در کشورهای آسیایی بویژه در آسیای شرقی رواج دارد، دارای خواص ضد التهابی است و با pH اسیدی بالایی که دارد می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به علائم شدید کووید-۱۹ کمک کند. همچنین می‌توان درصدی از آمار پایین کرونا در چین را نیز به مصرف چای سبز در این کشور ربط داد که ۸۰ درصد چای سبز جهان را تولید می‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، به گفته تیم تحقیق، ویروس‌های تنفسی ابتدا نواحی بینی، دهان و گلو را آلوده می‌کنند و در آنجا تکثیر شده و باعث بروز علائم می‌شوند و حتی ممکن است به میزبان جدید هم منتقل شوند. به گفته محققان، پیشگیری از عفونت اولیه یا کاهش بار ویروسی عفونت موجب تسکین علائم، پیشگیری از انتقال به مجاری تنفسی تحتانی یا انتقال به فرد دیگر می‌شود.
تیم تحقیق بدین منظور به بررسی تأثیر احتمالی محصولات گیاهی در جهت غیرفعال سازی ویروس کرونا و آنفلوانزا برآمدند. آنها دریافتند آب انار و چای سبز دارای تأثیر ویروس کشی در مقابله با هر دو ویروس است و شستشوی دهان و غرغره کردن این مایعات در دهان باعث کاهش بار ویروسی در دهان و در نتیجه کاهش انتقال ویروس می‌شود. این مطالعه نشان داد که چای سبز و آب انار در زمان کشت با سلول در محیط آزمایشگاه توانستند ویروس‌های آنفلوانزا و کووید 19 را نابود کنند. محققان این خاصیت را ناشی از pH اسیدی این عصاره‌های گیاهی می‌دانند که می‌توانند به طورمستقیم موجب غیرفعال شدن ویروس‌ها شوند. همچنین وجود پلی فنول های نظیر کاتچین، تانن و فلاوونوئید هم می‌توانند بر پروتئین‌های ویروسی تأثیر بگذارند.
در این مطالعه آب شاتوت هم مورد بررسی قرار گرفت اما هیچ نتیجه‌ای مشاهده نشد.

مقدار مصرف چای سبز

برای فردی با شرایط معمولی، مصرف روزانه ۳ لیوان چای سبز مناسب است و اگر از مکمل چای سبز استفاده میشود روزی 3-2 قرص یا کپسول در دوزهای منقسم با یک لیوان آب، نیم ساعت بعد از غذا میل شود.

نقش مصرف چای سبز در سلامتی بدن

چای سبز ضد بیماری‌هـای قلبی و گرفتگی عروق ضد سرطان و کاهش دهنده‌ وزن است و یک آنتی اکسیدان قوی می باشد. پلی فنل‌هـای موجود در قرص چای سبز بخصوص کاتشین‌هـا، اثرات ضد سرطانی و ضد جهش زایی نشان داده اند. این ترکیبات اثر آنتی اکسیدانی داشته و اثر سرطان زایی موادی مانند نیتروزآمین‌هـا و آمین‌هـای هتروسیکلیک را متوقف میکنند. قرص چای سبز از طریق مهار آنزیم لیپاز مترشحه از پانکراس از جذب لیپیدهای چرب روده جلوگیری کرده، باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید شده و از تصلب شرائین و بیماری‌هـای قلبی جلوگیری میکند.
مصرف چای سبز یا مکمل چای سبز با کاهش آنزیم آمیلـاز بزاق و روده، قند خون را کاهش داده و با کاهش جذب روده‌ای گلوکز و چربی منجر به کاهش وزن میشود. قرص چای سبز همچنین در ممانعت و درمان اسهال‌هـای عفونی مؤثر بوده و به رشد فلور میکروبی مفید روده کمک میکند. همچنین قرص چای سبز با داشتن 15/0 درصد فلوراید مانع تشکیل پلـاک دندان و پوسیدگی می شود.

 

تنظیم و گردآوری: دکتر روزا ابوالقاسم

ساخت و ادیت ویدئو: علی رمضانی