موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

یبوست و درمان آن

یبوست و درمان آن


در این مقاله با عناوین زیر آشنا می شوید:
یبوست و علل آن
علایم یبوست
  درمان یبوست


یبوست و علل آن


یبوست یک بیماری در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آنها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوست حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبه خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی یا آناتومی بدن باشد.
علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون یا اختلال دفع است. برخی بیماری‌ها موجب بروز یبوست می‌شوند، مانند رژیم کم‌فیبر یا کم‌آبی بدن، کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده و برخی از داروها. هنگامی که غذا وارد روده می‌شود آب و مواد مغذی از آن جدا می‌شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقی می‌مانند و به‌وسیلهٔ انقباض عضله‌ها در روده حرکت می‌کند. متوسط زمان حرکات روده ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است برای همین فردی ممکن است سه بار در روز دفع داشته باشد و شخص دیگری دو بار در هفته . به طور کلی اگر فردی در طول مدت 3 روز دفعی نداشته باشد مدت زمان زیادی حساب میشود زیرا پس از این زمان مدفوع سخت شده و دفع آن مشکل میشود.
برخی از علل شایع یبوست شامل:
    -کمبود فیبر در غذاهای مصرفی که عمده‌ترین علت ابتلای افراد به یبوست است.
    -کمبود مایعات بدن
    -انجام ندادن تمرین‌های ورزشی و نداشتن فعالیت بدنی   
  -خستگی مزمن و فشارهای عصبی و استرس
  -معمولاً زنان باردار نیز دچار یبوست می‌شوند.
  -مصرف برخی از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین‌ها ، آهن و کلسیم و برخی از داروها مانند آنتی هیستامین ها و داروهای ضد افسردگی
  -کم کاری یا پر کاری تیروئید
  -برخی از بیماریها مانند MS
 

علائم و نشانه‌های یبوست


    کندی حرکت روده‌ها و حرکت نکردن روده‌ها به‌طور منظم (یعنی هر سه روز در بزرگ‌سالان و هر 4 روز در کودکان)
    دشوار شدن دفع مدفوع
    سفت شدن مدفوع



درمان یبوست

    درمان یبوست به علت ایجاد آن بستگی دارد که توسط پزشک تشخیص داده می شود. اگر بیماری خاصی وجود نداشته باشد در اکثر مواقع یبوست بدلیل رژیم غذایی نامناسب و انجام حرکات ورزشی است.
   -برای جلوگیری از ابتلا به یبوست می‌توانید غذاهایی مانند سبزیجات، نان کامل، ماکارونی و برنج قهوه‌ای‌رنگ که مقدار زیادی فیبر در خود دارند، مصرف کنید.
   -هر صبح یک لیوان آب ولرم بنوشید
    -از مصرف زیاد چای و قهوه بپرهیزید
    -روزانه حداقل 5 نوبت میوه تازه یا سالاد و سبزیجات مصرف کنید.
    -کمبود مایعات در بدن علت عمده ابتلا به یبوست است. حتماً روزانه حداقل 8 لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید.
    -سعی کنید حداقل هر هفته 5 نوبت تمرین‌های ورزشی سبک انجام دهید و هر بار نیم ساعت از وقت خود را به انجام دادن تمرین‌ها اختصاص دهید.
    -با توجه به اینکه شایع‌ترین و مهم‌ترین علت ایجاد یبوست کمبود فیبر است، می‌توانید با تهیه مکمل‌های فیبر از داروخانه ، میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهید.
   -گاهی ممکن است پزشک برای درمان یبوست ، داروهای مسهل تجویز کندمانند بیزاکودیل,پسیلیوم(اسپرزه)و یالاکتوز که به دفع مدفوع از روده‌ها کمک می‌کند. اما باید از مصرف طولانی‌مدت داروهای مسهل خودداری کنید زیرا باعث تنبلی حرکات روده ها می شود.
   بخاطر داشته باشید که در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه نمایید:
  -مشاهده خون در مدفوع
  -کاهش وزن  شدید بدون علت مشخص
  -درد شدید در ناحیه شکم
  -عدم دفع مدفوع بیش از دو هفته



1396/09/19