موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

ویژگی های یک کرم ضد آفتاب مناسب چیست؟

نکاتی که برای انتخاب کرم ضد آفتاب باید بدانید

انواع مختلفی از کرم‌های ضد آفتاب اعم از ضد آفتاب ایرانی و ضد آفتاب خارجی در بازار موجود است که از نظر ویژگی‌های مختلفی مانند درجه SPF ،PA,  رنگ، درصد چربی و برند با هم تفاوت دارند. این موضوع انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب را برای شما سخت خواهد کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه یک کرم ضد آفتاب مناسب برای خود انتخاب کنید.
 

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب چیست؟

استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین راههای مراقبت از پوست است. فرقی نمی‌کند که هوا آفتابی باشد یا ابری، تابستان باشد یا زمستان، همه افراد با هر سن و جنسیتی اعم از مرد , زن ,کودک و بزرگسال باید از ضد آفتاب استفاده نمایند؛ در هر حال شما می‌بایست برای محافظت از پوست خود در برابر پرتوهای مضر نور خورشید حتی در داخل منزل نیز از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. گرچه بدیهی است , که اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب در هوای آفتابی و مناطق استوایی دوچندان می‌شود. اشعه ماوراءبنفش خورشید نه‌تنها موجب آفتاب‌سوختگی و لک‌های پوستی می‌شود، بلکه باعث پیری زودرس پوست و سرطان پوست ( ملانوما ) نیز خواهد شد.
 

کرم ضد آفتاب شما باید SPF مناسبی داشته باشد

SPF  مخفف Sun Protection Factor است که به معنی فاکتور محافظت از نور خورشید می باشد. این عدد میزان محافظت کرم های ضدآفتاب را در برابر نور خورشید نشان می دهد. هرچه این عدد بزرگتر باشد نشان دهنده این است که ضدآفتاب شما قدرت حفاظت بیشتری در برابر پرتوهای خورشید دارد. به طور کلی یک ضد آفتاب با SPF 30 توانایی کافی برای محافظت از پوست شما را در برابر نور خورشید دارد؛ اما اغلب افراد مقدار مورد نیاز از کرم‌های ضد آفتاب را استفاده نمی‌کنند و یا در زمان‌های مناسب (هر 2 ساعت یک‌بار) آن را تمدید نمی‌کنند به همین علت اقدام محتاطانه این است که این افراد از یک ضد آفتاب با SPF بالاتر استفاده کنند.اما نکته قابل توجه این است که SPF تنها میزان محافظت در برابر پرتوهای UVB را نشان می دهد و عامل PA نشان دهنده میزان محافظت از پوست شما در برابر پرتوهای UVA است.
ممکن است روی بسته بندی بعضی از ضد آفتاب ها عبارت PA را دیده باشید. PA میزان محافظت از پوست شما را در برابر پرتوهای UVA نشان می دهد. معمولا بر روی بسته بندی کرم بصورت Pa , ++PA , +++PA+ نشان داده میشود. مشخصا هرچه میزان پلاس های Pa بیشتر باشد، بیشتر در برابر UVA در امان خواهید بود.

 

تفاوت اشعه UVB  و UVA چیست ؟

ویژگی اشعه UVA 

•    از شیشه پنجره عبور می‌کند.
•    تحت تأثیر تغییر ارتفاع و آب ‌وهوا نیست.
•    در کل روز و همه روزهای سال ( زمستان و تابستان ) به یک میزان وجود دارد.
•    به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ می‌کند.
•    ۲۰ برابر بیشتر از اشعه UVB است.
•    آسیب بلندمدت به پوست وارد می‌کند.

ویژگی اشعه UVB

•    از شیشه پنجره عبور نمی‌کند.
•    موجب آفتاب‌سوختگی وبرنزه شدن پوست می‌شود.
•    موجب سرطان پوست و ایجاد آب مروارید می‌شود.
•    به بدن در تولید ویتامین D کمک می‌کند.
•    در ساعات میانی روز  , تابستان , مناطق استوایی و ارتفاعات شدیدتر است .


به تاریخ تولید و انقضای کرم ضد آفتاب توجه کنید.

مواد موجود در کرم‌های ضد آفتاب بسیار حساس هستند و به‌راحتی تخریب می‌گردند؛ بنابراین هنگام خریدن ضد آفتاب حتماً به تاریخ تولید و انقضای آن دقت نمایید. همچنین بهتر است هر بار، تنها یک کرم تهیه کنید و تا زمانی که کاملاً تمام نشده است، کرم دیگری خریداری نکنید.
شما عزیزان می‌توانید جهت خرید کرم ضد آفتاب از وب سایت داروخانه آنلاین به بخش محصولات آرایشی و بهداشتی مراجعه کنید.
 

بهترین مارک کرم ضد آفتاب را انتخاب کنید

عامل اصلی پیری پوست، لک‌ها و چین‌وچروک‌های پوست ، نور آفتاب است. بهترین مارک کرم ضد آفتاب برای هر فرد بسته به نیازش تفاوت خواهد داشت. شما باید از کرمی استفاده کنید که با پوستتان سازگار باشد و بسته به میزان مواجهه شما با نور خورشید، حفاظت کافی را از پوست شما به عمل آورد. در صورت امکان به سراغ مارک‌های بین‌المللی و ضدآفتاب خارجی معتبربروید. علامت‌های تجاری در ایالات‌متحده امریکا و اروپا باید توسط FDA یا اتحادیه اروپا تائید شوند و در این کشورها قوانین بسیار سختگیرانه ای برای صدور مجوز تولید کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد. با این وجود برخی از ضد آفتاب‌ های ایرانی نیز از کیفیت بسیارمناسبی برخوردارند که می‌توانید در این زمینه با دکتر داروساز مشورت کنید. در قسمت محصولات مرتبط این مقاله , تعدادی از بهترین ضد آفتاب های خارجی و ضد آفتابهای ایرانی به شما معرفی شده است که با توجه به نوع پوست خود می توانید کرم ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

                        


به ترکیبات کرم ضد آفتاب توجه کنید

برخی از کرم‌های ضد آفتاب حاوی اکسی بنزون (oxybenzone) هستند. اکسی بنزون یک مخرب هورمونی است که ممکن است ایجاد آلرژی و حساسیت‌های پوستی کنند؛ بنابراین بهتر است در مورد وجود این ماده در کرم انتخابی خود دقت کافی را به عمل آورید و در این مورد حتماً با داروساز یا متخصص پوست مشورت کنید.
هنگام بررسی لیست مواد سازنده یک کرم ضد آفتاب مناسب، حضور دو ماده دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی را نیز بررسی کنید. این مواد برای محافظت در برابر UV در ضد آفتاب‌ها استفاده می‌شوند؛ اما اکسید روی می‌تواند چهره شما را بی‌رنگ‌ کند. آن‌ها همچنین برای پوستتان هم مضر هستند.

از ضد آفتاب‌های کرمی یا لوسیون استفاده کنید

بهتر است همیشه یک کرم ضد آفتاب کرمی را به جای انواع اسپری یا پودری انتخاب کنید. کرم‌های ضد آفتاب به فرم‌های اسپری و پودر، حاوی مواد معدنی و نانو ذرات هستند که می‌توانند وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد مشکلات مختلف شوند. از این محصولات اجتناب کنید و از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که به صورت کرم یا لوسیون و تیوپی یا رولی هستند.

مقاومت ضد آفتاب در مقابل آب و تعریق را در نظر بگیرید

اگر قصد سفر به مناطق ساحلی را دارید و یا قصد دارید در هوای آفتابی ورزش کنید، مطمئنا استفاده از ضد آفتاب‌های ضد آب و ضد تعریق ضروری است.در واقع پیشنهاد ما به شما استفاده از ضد آفتاب اسپرت و با SPF  و PA بالاست.

در انتخاب کرم ضد آفتاب کودکان دقت بیشتری لازم است.

اشاره به این نکته را ضروری می‌دانیم که بچه‌ها هم به اندازه بزرگسالان نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب دارند و شاید حتی بیشتر از آن‌ها؛ اما هنگام انتخاب یک کرم ضد آفتاب برای آن‌ها بسیار مراقب باشید. کودکان دارای پوستی حساس هستند و مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های ضد آفتاب ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک در آن‌ها شود. با تحقیقات لازم و مشورت با دکتر داروساز، یک کرم مخصوص برای بچه‌ها تهیه کنید. کرم‌های ضد آفتاب بچه‌ها نباید شامل اسید پارآمینوبنزوئیک (PABA) و بنزوفنون ها باشند و باید ترکیب ملایمی داشته باشند. SPF ضد آفتاب کودکان نباید خیلی بالا باشد و بهتر است که علاوه بر SPF  حاوی PA هم باشد.



افرادبا پوست چرب و مستعد جوش از ضد آفتاب‌های ضد آکنه استفاده کنند.

 به طور کلی به این نکته توجه داشته باشید که زدن ضد آفتاب در از بین بردن جوش‌های صورت و جلوگیری از تشدید آن‌ها مؤثر است؛ بنابراین اگر مستعد جوش و آکنه هستید، از زدن ضد آفتاب هراسی نداشته باشید.کرم‌های ضد آفتاب فاقد چربی متعددی در بازار موجود است. اگر پوست چربی دارید و یا مستعد آکنه هستید، از یک کرم ضد آفتاب فاقد چربی یا oil free (لوسیون ضد آفتاب یا فلوئید )استفاده کنید. این کرم‌ها باعث نمی‌شود که پوستتان جوش بزند و در مقابل در درمان بسیاری از آکنه های پوستی نیز موثرند.در واقع برای پوست چرب از ضد آفتاب فلوئید که چربی کمتری دارند استفاده میشود.

کرم ضد آفتاب خود را در هوای خنک نگه‌دارید.

ممکن است همیشه و نه تنها هنگام سفر, کرم ضد آفتاب را در کیف خود نگه‌دارید، به خاطر داشته باشید که نگهداری ضد آفتاب در یک مکان سرد، بهترین روش نگهداری ضد آفتاب است . نگه داشتن آن در یخچال علاوه بر اینکه طول عمر ضد آفتاب را بیشتر می‌کند، هنگام استفاده  , یک اثر خنک‌کننده و طراوت دهنده نیز بر روی پوستتان خواهد داشت.

 

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب چگونه است؟

مقدار مناسب ضد آفتاب برای هر فرد، مقداری است که مطمئن شود پوستش را به طور کامل پوشش داده است.در هر حال می‌بایست در زدن ضد آفتاب به نقاط در معرض نور خورشید، سخاوتمند باشید، چون کمترین هزینه‌ای است که برای سلامتی و زیبایی‌تان می‌پردازید!
  • ضد آفتاب را به طور مساوی بر روی تمام مناطق در معرض آفتاب، از جمله گونه‌ها، پیشانی، گردن، روی دست یا پا، گوش‌ها و حتی لب‌ها پخش کنید.

  • نکات ضروری در مورد استفاده از ضد آفتاب

  • 1- کرم‌های ضد آفتاب را به پوست خود بمالید تا کاملاً جذب شود.
  • 2- هر دو ساعت یک‌بار ضد آفتاب را تمدید کنید.
  • 3- 30 دقیقه قبل از خروج از منزل، ضد آفتاب را به صورتتان بمالید.
  • 4- شما همچنین می‌توانید از کرم‌های ضد آفتاب رنگی زیر آرایش خود استفاده کنید.

5- در اطراف چشم خود حتما از کرم ضد آفتاب دور چشم استفاده کنید.
6- از چرب لب یا بوم لب حاوی SPF برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لبها و ترک های ناشی از آن استفاده کنید.

  • بهتر است در ساعات اوج تابش نور خورشید که تابش اشعه ماوراءبنفش در بالاترین حد خود قرار دارد از منزل خارج نشوید. این زمان یعنی بین ظهر تا اوایل غروب است. با این وجود در صورتی که قصد خارج شدن داشتید، می‌توانید با مصرف ضد آفتاب از پوستتان مراقبت کنید.هنگام خروج از منزل از عینک آفتابی و کلاه استفاده نمایید.

 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. خرید یک کرم ضد آفتاب مناسب تضمین خوبی برای داشتن یک پوست سالم، جوان و زیباست؛ اما هر محصولی را انتخاب نکنید. به دنبال یک کرم ضد آفتاب مناسب باشید که به بهترین شکل از پوستتان محافظت کند. در این مورد می‌توانید بامتخصص پوست و یا دکتر داروساز مشورت نمایید.
 
 دکتر روزا ابوالقاسم
1397/03/21
  •