موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

نقش آرژینین در بدن و فواید و مضرات ال آرژینین

آشنایی با مکمل ال آرژینین

آرژینین اسیدآمینه‌ای است که بدن شما برای تولید اکسید نیتریک از آن استفاده می‌کند. اگر یک رژیم متعادل داشته باشید، احتمالاً آرژینین را از غذاهایی که می‌خورید دریافت می‌کنید؛ اما اگر سابقه بیماری خاصی دارید، پزشک ممکن است مصرف مکمل‌های آرژینین را پیشنهاد کند. در این مقاله درباره مکمل‌های آرژنین و مزایا و عوارض آن اطلاعات کاملی دریافت خواهید کرد؛ پس با ما همراه باشید.

آرژینین چیست؟

آرژینین یا ال آرژینین، یکی از 20 اسیدآمینه است که شما برای ساخت پروتئین‌های بدنتان به آن نیاز خواهید داشت. شما معمولاً می‌توانید مقدار مورد نیاز بدنتان را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید؛ بنابراین اگر شما از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید، احتمالاً لازم نیست که مکمل‌های آرژینین را مصرف کنید؛ اما اگر شرایط پزشکی خاصی دارید و یا قصد دارید از خواص ویژه این اسیدآمینه که در ادامه بیشتر توضیح داده شده است بهره‌مند شوید، می‌توانید پس از مشورت با پزشک و یا داروساز، از مکمل ال آرژینین استفاده نمایید.

مکانیسم عملکرد آرژینین در بدن

بدن شما از آرژینین برای تولید اکسید نیتریک استفاده می‌کند. اکسید نیتریک به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا ریلکس شده و انبساط پیدا کنند. این پدیده برای تنظیم جریان خون شما مهم است. اگر شرایط پزشکی خاصی وجود داشته باشد که بر رگ‌های خونی و قلب شما اثر بگذارد، ممکن است پزشک مصرف غذاهای غنی از آرژنین و یا مکمل‌های آرژینین را توصیه کند. در صورت مصرف خودسرانه و غیرضروری، مکمل‌های آرژنین ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهند.

نقش آرژینین در سلامت قلبی عروقی

یافته‌ها نشان می‌دهد که مکمل‌های آرژنین ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات خاص قلبی و عروقی هستند مفید باشد. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها ممکن است به درمان بیماری‌های زیر کمک کنند:
بیماری عروق کرونر، شریان‌های مسدود شده، آنژین قفسه سینه.
مکمل‌ آرژینین همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری عروقی محیطی (PVD) اثرات مثبتی به همراه داشته باشند. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که شریان‌های شما باریک شده و جریان خون به اندام‌های مختلف بدن شما کاهش یابد. اکثر افراد مبتلا به PVD، در پاهای خود دچار این مشکل می‌شوند. در مقابل، مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل آرژینین بعد از حمله قلبی ممکن است باعث بدتر شدن آن شود. آن‌ها درواقع خطر ابتلا به مرگ را بعد از حمله قلبی افزایش می‌دهند. برای ارزیابی مزایا و خطرات این مکمل آمینواسیدی، تحقیقات بیشتری لازم است.

نقش آرژینین در درمان اختلال نعوظ

بسیاری از موارد اختلال نعوظ (ED) ممکن است به بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. مشکلات عروق خونی می‌تواند جریان خون را در آلت تناسلی شما کاهش دهد. این موضوع می‌تواند ایجاد و حفظ حالت نعوظ را با مشکل مواجه کند. با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده است که مکمل‌ آرژنین می‌تواند به بهبود جریان خون در بدن کمک کند، پس ممکن است توسط پزشکتان برای درمان اختلال نعوظ تجویز شود. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های آرژینین می‌توانند به درمان این اختلال در مردانی با سطوح پایین نیترات کمک کنند. در مطالعه دیگری نیز مشخص شد که مکمل خوراکی ال-سیترولین می‌تواند به درمان اختلالات نعوظ متوسط تا شدید کمک کند؛ ال-سیترولین در بدن شما به ال آرژینین تبدیل می‌شود.

سایر فواید آرژینین برای سلامت بدن

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مکمل‌ آرژینین همچنین دارای مزایای دیگری نیز می باشد. به‌عنوان‌مثال، نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مکمل‌های آرژینین ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر مثبت داشته باشند. بعضی از پزشکان آن‌ها را در کنار سایر درمان‌ها برای تقویت موارد زیر تجویز می‌کنند:
مبارزه با عفونت‌ها، تسریع در بهبود زخم، تسریع بهبودی پس از عمل جراحی، مکمل شیمی‌درمانی
تحقیقات دیگری نیز نشان دادند که مصرف مکمل‌ آرژینین قبل از ورزش، باعث به تعویق افتادن زمان خستگی کشتی گیران مرد شده است. سایر مطالعات در زمینه غدد درون‌ریز، گزارش دادند که این مکمل‌ها می‌توانند به تحمل گلوکز در موش کمک کند. این نشان می‌دهد که آن‌ها ممکن است برای درمان دیابت مؤثر باشند؛ البته تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. از دیگر مزایای آرژینین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش فشار خون بالا
- اصلاح خطاهای مادرزادی سنتز اوره
- کاهش التهاب دستگاه گوارش در نوزادان نارس
- کاهش اضطراب
- بهبود سوختگی‌ها
- بهبود عملکرد کلیه در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب
- بهبود عملکرد ورزشی

مقدار مورد نیاز روزانه آرژینین چقدر است؟

برای تأمین نیاز روزانه بدن به این اسیدآمینه بهتر است در مقادیر 9-2 گرم در روز به‌صورت ترکیبی یا تنها مصرف شود یعنی روزانه حدودا بین 3 تا 8 قرص میتوان مصرف نمود.

منابع غذایی حاوی آرژینین کدامند؟

آرژینین در چندین محصول غذایی مختلف یافت می‌شود، ازجمله:
بوقلمون،گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، دانه های روغنی، آجیل، لوبیا، سبزیجات برگ‌دار سبزرنگ، انگور، هندوانه، آواکادو و ....
برخی از مواد غذایی مانند بوقلمون، دانه کدوتنبل، بادام‌زمینی و سویا منبع غنی از آرژنین هستند. اکثر مردم می‌توانند آرژینین کافی را از طریق یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنند؛ اما مکمل‌های آرژینین نیز در قالب قرص‌های خوراکی و یا آمپول‌های خوراکی موجود هستند که در مواردی برای افراد توصیه می‌شوند. قبل از تهیه و مصرف هرگونه مکمل جدید ازجمله مکمل آرژینین، حتماً با دکتر داروساز و یا پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی آرژینین

بیشترین مقدار مصرف بی‌خطر آرژینین در روز 10 تا 20 گرم است. مصرف بیش از این مقدار در روز و بدون قرار داشتن تحت مراقبت پزشکی، توصیه نمی‌شود. برخی از عوارض جانبی شایع و خوش‌خیم ناشی از مصرف آرژنین عبارت‌اند از:
- نقرس
- نفخ
- درد شکم
- التهاب راه‌های هوايی
- اسهال
- فشار خون پایین
- مشکلات خونی
- آلرژی و تشدید آسم
ال آرژینین معمولاً باعث ایجاد عوارض جدی نمی‌شود بااین‌حال، بهتر است بعد از مشورت با پزشک یا دکتر داروساز مصرف آن را آغاز نمایید.

دکتر روزا ابوالقاسم
 
1398/06/03
  •