موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

مکمل‌های لازم برای تقویت حافظه

بهترین مکمل های تقویت حافظه

چه خوب می‌شد اگر چیزی مثل قرص‌های ویتامین مغز هم وجود داشت؛ یعنی هر جا نیاز داشتیم یک قرص می‌خوردیم و کمی سرحال می‌آمدیم؛ اما این نظر در مورد بسیاری از قرص‌ها، مکمل‌ها و ویتامین‌هایی که ادعا می‌شود حافظه شما را قوی‌تر می‌کنند، مردود است. در اینجا قصد داریم آن مواردی که از نظر علمی مورد پذیرش هستند به شما معرفی کنیم.
 

آسپرین برای تقویت حافظه

مطالعات نشان می‌دهد پیر شدن سرخرگ‌ها در افرادی که روزانه ۱۶۲ میلی‌گرم آسپرین مصرف می‌کنند ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. فرسوده شدن سرخرگ‌ها یکی از عوامل اصلی از دست دادن حافظه می‌باشد. به نظر می‌رسد که آسپرین کمک می‌کنند تا بتا آمیلوئید از سیستم عروقی شما زدوده شود و جریان خون در مناطق مختلف از جمله سیستم عصبی بهبود یابد.
 

ویتامین E برای تقویت حافظه

افرادی که مقدار کافی ویتامین E را دریافت می‌کنند ۴۳ درصد کمتر احتمال دارد که مبتلا به آلزایمر شوند. می‌توانید ویتامین E مورد نیاز خود را با مصرف ۸۵ گرم آجیل یا مغزها در روز تأمین کنید. در صورتی که مصرف آجیل باعث حساسیت یا اضافه وزن شما می‌شود به جای آن می‌توانید ۴۰۰ واحد از آن را به صورت مکمل ویتامین E روزانه و همراه با ویتامین c مصرف کنید. ویتامین C اثربخشی ویتامین E را در بهبود حافظه افزایش می‌دهد.
 

ویتامین‌های B6 ، B12 

ناقلین عصبی شما بدون ویتامین‌های گروه B خوب کار نمی‌کنند. بعلاوه بدون ویتامین‌های گروه ب میزان هموسیستئین شما بالا رفته و خطر ایجاد آلزایمر دو برابر می‌شود. هموسیستئین یک ماده شیمیایی موجود در بدن است که با سکته مغزی ، بیماری‌های قلبی و آلزایمر همراه است. ما مصرف روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم  B12 و ۴۰ میلی‌گرم B6 را توصیه می‌کنیم.
 

گل مریم ,گل رز و نعنا برای تقویت حافظه

این موارد نه برای خوردن بلکه برای بو کردن توصیه می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که استنشاق این سه ماده معطر در هنگام یادگیری یک کار جدید , می‌تواند یادگیری آن را در زمانی که با آن رایحه مواجه شوید تقویت کند. می توان از عرقیات و یا عصاره گل سرخ استفاده نمود.
 

کوآنزیم کیوتن (Q10) برای تقویت حافظه

این مکمل اثر سودمندی در محافظت علیه بیماری پارکینسون دارد. کوآنزیم Q10 به عنوان یک ترکیب قوی آنتی‌اکسیدان باعث جلوگیری از آسیب التهابی به مغز می‌شود. مقدار ایدئال مصرف مکمل کیوتن ۱۰۰ میلی‌گرم برای دو بار در روز است. بعضی از تحقیقات می‌گویند که مصرف ۳۰۰ میلی‌گرم ۴ بار در روز برای پارکینسون بهتر است. انواع تقلبی کوآنزیم کوکیوتن در بازار بسیار وجود دارند؛ بنابراین دنبال محصولاتی معتبر در داروخانه‌های مطمئن باشید.

 اسید فولیک و اسفناج

اسفناج از مقدار قابل توجهی فولیک اسید برخوردار است که برای تقویت حافظه موثر است. اسفناج همچنین برای مبتلایان به بیماری قلبی بسیار مفید وحاوی مواد آنتی اکسیدان نیز است البته در صورتی که به مقدار زیاد و خام خورده شود . اگر قادر به هضم آن نیستید میتوانید از مکمل های اسید فولیک استفاده نمایید. ما روزانه به  ۴۰۰ میلی‌گرم  اسید فولیک نیاز داریم.

قهوه و تقویت حافظه

قهوه را باید یکی از منابع سرشار از کافئین دانست. کافئین می‌تواند عملکرد حافظه‌ی کوتاه‌مدت را بهبود و قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه‌ی بلندمدت را افزایش دهد . اگر دانه های قهوه را دم کنید و بخورید برای تقویت حافظه بسیار مفید است. قهوه همچنین ضد آلزایمر می باشد  . قرص های  مکمل قهوه سبز نیز در داروخانه ها موجود است.

زردچوبه یا کورکومین ضد آلزایمر

این ادویه‌ی زردرنگ از خانواده‌ی زنجبیل است و حاوی نوعی ترکیب شیمیایی مغذی به ‌نام کورکومین است. پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهند کورکومین از نقص شناختی جلوگیری می‌کند و در بهبود عملکرد حافظه و یادگیری نقش بسیارمهمی دارد. همچنین سرعت جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد. اما سؤال اینجاست که چگونه می‌توانیم این گیاه پرخاصیت را به رژیم غذایی روزانه‌مان اضافه کنیم؟ می‌توانید این ادویه را به برنج اضافه کنید یا با خوردن انواع غذاهای هندی که حاوی مقدار زیادی زردچوبه است، از فواید زیاد این گیاه بهره ‌مند شوید. و از همه مهمتر از مکمل های حاوی کورکومین استفاده نمایید.



ماهیهای چرب، سالمون و ساردین

ماهی چرب سرشار از امگا۳ است و مصرف آن موجب می‌شود افراد در آینده کمتر دچار مشکلات و اختلالات شناختی شوند. علاوه‌براین، مصرف  امگا۳  موجب بالارفتن توانایی استدلال غیرکلامی و بهبود عملکرد حافظه می‌شود.

تخم مرغ و تقویت حافظه

زرده‌‌ی تخم‌مرغ سرشار از کولین و فسفاتیدیل‌سرین است. در بدن انسان، کولین اهمیت زیادی در سنتز اجزای سازنده‌ی غشای سلول‌ها دارد. کولین برای متابولیسم و سوخت‌وساز چربی ضروری است. کولین پیام‌رسان عصبی است و وظیفه‌ی کنترل عضلانی را برعهده دارد. این ماده‌ی غذایی مفید، نقش بسیاری مهمی در بهبود عملکرد حافظه بازی می‌کند.

چای سبز و سفید

چای سفید و سبز عالی‌ترین نوشیدنی طبیعت است. چای , نوشیدنی آرامش‌دهنده‌ای است که به‌علت وجود کافئین و تانن می‌تواند تأثیر مثبتی بر افزایش تمرکز داشته باشد و میزان هوشیاری فرد را بالا ببرد. تحقیقات نشان می‌دهند تانن می‌تواند به کاهش استرس‌های روانی کمک کند و میزان فعالیت امواج مغزی آلفا را نیز افزایش دهد. این موضوع موجب می‌شود فرد به آرامش بیشتری برسد. کافئین و تانن موجود در  چای سبز سرعت عکس‌العمل، حافظه و عملکرد شناختی مغز را افزایش می‌دهند. همچنین چای را باید منبعی بسیار غنی از کوئرستین دانست.
1397/02/06