موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

مراقبت از موها

مراقبت از موها


در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید:
- علل آسیب‌ مو
- چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟
- در صورت ریزش موها چه کار کنیم؟
- برای تقویت موها از چه محصولاتی استفاده کنیم؟
 

علل آسیب مو چیست؟

با افزایش سن موها به طور طبیعی نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند. بعد از چهل‌سالگی سلول‌های مخصوصی در مو موسوم به ملانوسیتها توانایی تولید رنگدانه خود را از دست می‌دهند و در نتیجه موها ، خاکستری‌رنگ می‌شوند. آسیب به DNA سلول‌های مو، بر اثر کشیدن سیگار، تابش نور خورشید و سایر عوامل این فرآیند را سرعت می‌بخشد.
عوامل ارثی، عوامل تغذیه‌ای، عوارض جانبی داروها و استرس نیز می‌تواند موجب نازک شدن و ریزش مو شود.
با افزایش سن،همچنین موها دفاع طبیعی خود در برابر پرتوی فرابنفش را از دست می‌دهند و نور آفتاب سرعت سفید، شکننده و کدر شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

چگونه از موهای خودمراقبت کنیم؟

چنانچه موهای خود را رنگ می‌کنید از ماسک‌های مرطوب‌کننده و تقویت کننده ونرم‌کننده‌های عمیق  و روغن های ترمیم کننده مو که مانع از مو خوره و خرد شدن مو هم می شود به منظور حفاظت و مراقبت از مو و افزایش نرمی و براقی آن استفاده نمایید؛ و در صورتی که از رنگ مو استفاده نمی‌کنید شامپو و نرم‌کننده به کار ببرید که از زرد وکدر شدن موها جلوگیری کند. چنانچه تصمیم به رنگ کردن موها دارید رنگ‌های نیمه دائمی و دائمی هر دو می‌توانند ظاهر موها را پرتر و عمق آن‌ها را بیشتر کنند.
در انتخاب رنگ مو دقت کنید. فرآورده‌های تک‌رنگ و دارای رنگ تند سن شما را بیشتر نشان می‌دهد. بنابراین رنگ مویی را انتخاب کنید که نزدیک به رنگ طبیعی موی خودتان است و با افزودن لایت کاری کنید که رنگ موهایتان ملایم‌تر به نظر برسد.
 بعد از چهل‌سالگی موهای خانم‌ها نباید بیش از ۱۵ سانتیمتر از شانه‌ها پایین بیاید زیرا موجب می‌شود چروک‌ها بیشتر به نظر بیایند.

در صورت ریزش موها چه کار کنیم؟

چنانچه دچار ریزش موی ناگهانی یا به شکل موضعی در قسمتی از سر شده‌اید یا عامل دیگری به‌جز افزایش سن، استرس یا عارضه دارویی را علت احتمالی ریزش مو می‌دانید به متخصص پوست و مو مراجعه کنیدتا با استفاده ازسرم و لوسیون  و شامپو ی مناسب ,ریزش مو به حداقل رسیده و رشد مجدد موها را به همراه داشته باشد. در اکثر افراد ریزش مو زمینه ارثی دارد برای آهسته‌تر کردن فرایند ریزش مو بر تغذیه و محافظت از ریشه‌های مو توجه کنید. سعی کنید با ماساژ پوست سر گردش خون آن را افزایش دهید؛ با این کار فولیکول‌های مو تحریک می‌شود.



برای تقویت موها از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

موهای ما از پروتئین ها تغذیه می‌شود؛ بنابراین از غذاهای پرپروتئین مثل تخم مرغ یا پنیر استفاده کنید. بیوتین یا ویتامین B7 پایه اصلی سلول‌های مو را تشکیل می‌دهد و کمبود آن می‌تواند موجب شکنندگی و ریزش مو شود. ویتامین B7 در آووکادو، تخم مرغ، شیر، پسته، بادام و غلات کامل به وفور یافت می‌شود.
بعضی از متخصصان پوست و مو استفاده روزانه حداکثر ۵ میلی‌گرم بیوتین را برای تقویت مو توصیه می‌کنند. هرچند تحقیقاتی در مورد مؤثر بودن دوزهای بالای این ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو صورت نگرفته است. از آنجا که بیوتین ممکن است آثار داروهای کاهش‌دهنده لیپید را زیاد کند قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.
ماینوکسیدیل موضعی و فیناستراید خوراکی می‌توانند به رشد دوباره مو یا کاهش سرعت ریزش آن کمک کنند. ولی باید عوارض جانبی آن‌ها را در نظر داشت. از به‌کارگیری بیگودی‌های سفت، دم‌اسبی کردن، بافتن و بستن موها با نوارهای لاستیکی بدون محافظ خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند موجب آسیب دائمی ریشه‌های مو شوند.
یک روز در میان موها را با شامپو شستشو دهید و از نرم‌کننده‌ها و شامپوهای حاوی دایمتیکون (نوعی براق کننده مو ) و استیل الکل (نوعی مرطوب کننده) و شامپوهای ضد ریزش و تقویت کننده و همچنین از سرم موضعی مو(آمپول) تقویت کننده و ضد ریزش مو و ماسک های تقویت کننده مو استفاده نمایید.
 
1396/08/20