موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

لاغری با قهوه سبز

لاغری با قهوه سبز


قهوه سبز یا (Green Coffee) دانه گیاهی با نام علمی Coffea arabica است که هنوز بو داده نشده و رنگش سبز است. خاصیت کاهش وزن و لاغری با دانه سبز قهوه به دلیل وجود سطح بالای کلروژنیک اسید می باشد که یک ماده کاملاً طبیعی است و از ترکیب کافئیک اسید و کوئینیک اسید تشکیل شده است. در واقع علت لاغری با قهوه سبز این است که عصاره قهوه سبز از جذب قند درون نشاسته غذاها جلوگیری می‌کند و کالری دریافتی را به خصوص بعد از خوردن غذا کاهش می‌دهد. همچنین با کاهش جذب گلوکز، بدن مجبور به مصرف ذخایر چربی شده و در نتیجه چربی بدن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین اسید کلروژنیک از جذب چربی در روده جلوگیری می‌کند و متابولیسم چربی را در کبد افزایش می‌دهد. در عین حال دانه قهوه سبز باعث کاهش اشتها نیز می شود که این مسئله هم متابولیسم چربی را افزایش می‌دهد و چربی سوزی را سریعتر می‌کند.  بنابراین قهوه سبز اثر چربی سوزی هم دارد. عصاره قهوه سبز بر روی تجمع چربی ها در بدن هم اثر مهارکنندگی داشته و از افزایش وزن بدن نیز جلوگیری می کند. همه این عوامل در نهایت منجر به اثرات لاغری و کاهش وزن قهوه سبز می شوند.

اگرچه بارزترین اثر دانه های قهوه سبز، اثرات ضد چاقی (antiobesity) و لاغری با قهوه سبز است، اما قهوه سبز به دلیل داشتن ترکیبات مختلف، اثرات مفید دارویی و درمانی دیگری نیز دارد. از جمله این خواص قهوه سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کمک به دفع سموم بدن
- کاهش سطح تری گلیسرید به دلیل وجود مشتقات پلی فنولیک همچون کلروژنیک اسیدها و Trigonelline
- اثر ضد دیابت به دلیل وجود نئوکلروژنیک اسید و freuloylquinic acid که سبب افزایش فعالیت ceratine palmitoyltransferase) CPT) می گردند. CPT یک آنزیم میتوکندریایی است که در متابولیسم (بتااکسیداسیون) اسیدهای چرب (بخصوص انواع زنجیره بلند) نقش اساسی ایفا میکند. اختلال در عملکرد این آنزیم منجر به اختلالات متابولیکی همچون دیابت نوع دو میگردد.

حدود 45 نوع کلروژنیک اسید مختلف در دانه قهوه سبز یافت میشود که مهمترین آنها feruloylquinic   acid ، dicaffeoylquinic acid ،caffeoylquinic acid می باشند. آثار مفید درمانی دیگری نیز از قهوه سبز مشاهده شده است که از مهمترین آنها میتوان به اثر قهوه سبز در کاهش فشار خون اشاره کرد.
از جمله مکمل های لاغری بر پایه قهوه سبز که در بازار موجود می باشد، می توان به کپسول لاغری گیاهی اسلیم تکس Slimtex اشاره کرد. این کپسول لاغری در حال حاضر در وب سایت داروخانه تهران قابل تهیه می باشد.

گردآوری: دکتر بهرام دهخوارقانی 1396/04/17