موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

علت چرب شدن موی سر چیست؟


علت چرب شدن موی سر چیست؟

در این مقاله با انواع موها و به طور  اختصاصی‌تر با موهای چرب آشنا می شوید. سپس درباره علتهای چرب شدن موی سر و راه های درمان آن اطلاعاتی کسب خواهید کرد.

انواع مو

اصولا موها به سه شکل دیده می شوند:خشک ،معمولی و چرب. اگر شما با ساختار موی خود آشنایی پیدا کنید ،می توانید با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب از آن مراقبت کنید.در این صورت می توانید سالیان سال از داشتن موهایی زیبا و آراسته و بدون آسیب دیدگی لذت ببرید و از ریزش آنها جلوگیری کنید.
چرب شدن موی سر به حالتی گفته می شود که در آن با گذشت چند ساعت از استحمام، پوست سر فرد چرب و براق شده و موها به هم می چسبند و با لمس آنها احساس چرب بودن می دهند.چرب شدن موی سر آسیبهای دیگری نیز به همراه خواهد داشت.
  • فرد به دنبال چرب شدن موی سر، مجبور به استحمام طولانی مدت می شود که منجر به کدر شدن موهایش خواهد شد.
  • در صورتی که پوست سر فرد مستعد شوره یا بیماری درماتیت سبورئیک باشد،شوره هایی در پوست سر او ظاهر می شوند که ظاهری چرب و چسبنده دارند.
  • پوست سراغلب دچار  خارش شده وملتهب و پوسته پوسته می شود.

علت چرب شدن موی سر

  • علت چرب شدن موی سر در درجه اول وراثت می باشد.به این معنا که افرادی که موی چربی دارند معمولا در خانواده ای متولد شده اند یکی از والدین یا هر  دوی آنها زمانی موهای چرب یا بیماری درماتیت سبورئیک داشته اند.
  • هورومونهای جنسی که در دوران بلوغ ترشح می شوند نیز می توانند باعث چرب شدن موی سر شوند. اکثر افراد چرب شدن موی سر را در دوران بلوغ خود به یاد می آورند که البته به مرور زمان به طور خود به خودی بهبود می یابد.
  • همچنین یکسری اختلالات در غدد درون ریز ترشح کننده هورمون مانند غدد فوق کلیه و تخمدان نیز می تواند باعث چرب شدن موی سر شود.
  • مصرف برخی داروهای هورمونی و داروهایی که برای افزایش حجم عضلات به کار می روند(مانند سایمتیدین و متیل دوپا) و برخی داروهای درمان صرع نیز میتوانند منجر به چرب شدن موی سر شوند.
  • به خاطر داشته باشید که هیچ ارتباطی بین مصرف غذاهای چرب و چربی موی سر وجود ندارد.

درمان موی چرب

روشهای متنوعی برای درمان موی چرب وجود دارد. روشهای سنتی تر مانند شستشوی سر با جوشانده های گیاهی نظیر بابونه، گزنه، گل ختمی و گشنیز و یا حتی استفاده از آب لیمو یا آب نارنج برای شستشوی موها، تا حدودی در رفع این مشکل موثر خواهند بود.به تازگی نیز مصرف گیاه آلوئه ورا بری درمان چربی موی سر توصیه شده است.
اما اکثر متخصصان پوست و مو معتقدند که شستشوی منظم موها با شامپوهای مناسب موی چرب و استفاده از محلول و لوسیون کنترل چربی سر تنها راه درمان چرب شدن موی سر است.این کار می تواند خارش و سوزش کف سر را نیز کمتر کند.
گاهی موهای برخی افراد به دلیل استفاده از رنگ و مش دچار آسیب دیدگی شده و خشک و شکننده به نظر می رسند. نکته حائز اهمیت این است که حتی در این افراد نیز پوست سر می تواند چرب باشد. بنابراین می بایست این افراد همچنان از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنند تا جلوی چربی پوست سر و شوره مو گرفته شود.
شامپوهای مخصوص درمان چرب شدن موی سر دارای مواد شیمیایی به نام سورفکتانت هستند. سورفکتانتهای این شامپوها از نوع سدیم لوریل سولفات یا سولفوسوکسینات هستند که باعث از بین رفتن چربی موهای سر می شوند.اما اگر فردی علاوه بر چربی موی سر، دچار شوره یا بیماری درماتیت سبورئیک هم باشد ممکن است نیاز باشد از شامپوهای حاوی سلنیوم سولفاید، زینک پیریتیون یا کتوکونازول استفاده کنند. 

دکتر روزا ابوالقاسم
1396/08/30