موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

علت عرق کردن زیاد و راه درمان آن چیست؟

علت عرق کردن زیاد و راه درمان آن چیست؟

عرق کردن امری طبیعی است و به تنظیم دمای بدن شما کمک می‌کند؛ اما گاهی تعریق به اندازه‌ای می‌شود که باعث کلافگی و خجالت فرد می‌شود. اگر شما هم جزء این افراد هستید این مقاله را بخوانید تا با علت عرق کردن زیاد و راه‌های مقابله با آن آشنا شوید.

 

دلیل عرق کردن زیاد چیست؟

تقریباً در تمامی موارد، تعریق ناشی از گرما، رطوبت، استرس و اضطراب می‌باشد و این بدان معنی است که بدن در حال تنظیم دمای خود است. در بیشتر موارد تعریق زیاد منشأ ژنتیکی دارد. 

  • گاهی تعریق زیاد یکی از عوارض بلوغ، قاعدگی، یائسگی و یا دیگر تغییرات هورمونی است.
  • فعالیت بدنی، گرما و غذاهای تند، الکل و دخانیات از دیگر علل عرق کردن زیاد می‌باشد.
  • در شرایط وخیم‌تر، عرق کردن زیاد می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. ممکن است این عفونت یک سرماخوردگی معمولی یا یک مشکل جدی باشد که موجب تب می‌شود.
  • تعریق می‌تواند مکانیسم طبیعی بدن در دفع گرمای حاصل از تب باشد.  از بیماریهایی که باعث تب و یا تعریق زیاد میشوند میتوان به سل، فعالیت زیاد تیروئید، مشکلات قلبی، سرطان، ذات‌الریه، مالاریا و بیماری‌های کلیوی و کبداشاره کرد.

 

برای مقابله با عرق کردن زیاد چه کنیم؟

اگر از این وضعیت به ستوه آمده‌اید، این توصیه‌ها را به کار ببندید:

لباس خنک بپوشید

لباس‌های سبک و گشاد که از الیاف طبیعی نظیر نخ تهیه ‌شده باشند، عرق را جذب می‌کنند و به جریان هوا اجازه می‌دهند گرما را دفع کند. الیاف مصنوعی تهویه مناسبی را فراهم نمی‌آورند.

از دئودورانت یا  اسپری ضد تعرق استفاده کنید

برخی دئودورانت ها ممکن است حاوی مواد ضد عرق باشند. بهترین ماده آلومینیوم کلروهیدرات و یا دیگر نمک‌های آلومینیوم می‌باشد. این مواد از رشد باکتریها و در نتیجه ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری میکنند. این ماده را در هر نقطه‌ای از بدن می‌توان استفاده کرد حتی در پیشانی.

دئودورانت های گوی دار بهتر از انواع افشانه‌ای هستند

دئودورانت های مایع که گوی دار می‌باشند، عملکرد بهتری نسبت به انواع افشانه‌ای دارند. پیش از استفاده از این مواد، محل مورد نظر را کاملاً خشک کرده، ظرف محتوی مایع را کاملاً تکان دهید. سپس در محل بمالید.

مقداری الکل بر روی محل تعریق بمالید

الکل مجاری عرق را تنگ می‌کند و برای مدتی از فوران عرق جلوگیری می‌کند. از این راه‌کار تنها در برخی موارد می‌توان استفاده کرد؛ چراکه استفاده زیاد از الکل موجب خشکی و تحریک پوست می‌شود.

از پودر بچه استفاده کنید

در برخی موارد تنها کافی است مقداری پودر به منطقه‌ای که عرق می‌کند، بزنید. این مواد مانع از تعریق نمی‌شوند؛ ولی رطوبت را جذب کرده و احساس بهتری ایجاد می‌کنند.

از مصرف غذاهای داغ و تند اجتناب کنید

از مصرف غذاهایی که معده شما را به صورت یک تنور درمی‌آورند، اجتناب کنید. امتحان کنید کدام‌یک از مواد غذایی بیشتر چنین حالتی به وجود می‌آورند، سپس از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. مصرف الکل و تنباکو نیز دمای بدن را افزایش داده و موجب تعریق زیاد می‌شود. لذا از مصرف این مواد نیز پرهیز کنید.

یونتوفورزیس , دستگاه درمان تعریق

روشی به نام یونتوفورزیس وجود دارد که با یک جریان ضعیف الکتریکی، مجاری عرق نواحی مشکل‌ساز را تنگ کرده و مانع از عرق کردن زیاد می‌شوند. از این وسیله می‌توان در منزل و تحت نظارت پزشک نیز استفاده کرد.

به عنوان آخرین راه حل، جراحی را انتخاب کنید

اگر هیچ‌یک از این اقدامات مؤثر واقع نشد، جراحی آخرین راه حل است. یکی از این روش‌ها، قطع رشته‌های عصبی سمپاتیک است که به سوی غدد عرق می‌روند. روش دیگر برداشتن غدد عرق ناحیه‌ای است که زیاد عرق می‌کند. تمامی این روشها عوارض خاص خود را دارند و تقریباً در اکثر موارد مشکل پس از دو سال مجدداً به وجود می‌آید.

1397/01/07