موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

علت حساسیت دندان‌ها و راه درمان آن چیست؟

چگونه حساسیت دندان را درمان کنیم؟

ممکن است شما هم در بسیاری از موارد پس از صرف بستنی یا هر خوراکی داغ یا سرد دیگر، حس درد در دندان‌هایتان ایجاد گردد. تقریباً در تمامی افراد چنین حسی حداقل برای یکبار، به وجود آمده است و گاهی بسیار کلافه کننده و غیرقابل تحمل است. اگر می‌خواهید درباره علل و راههای درمان حساسیت دندان بدانید، با این مقاله همراه ما باشید.

از کجا بفهمیم دچار حساسیت دندانی شده ایم؟

افرادی که دارای دندان های حساس هستند ممکن است در پاسخ به محرک های خاصی دچار درد و ناراحتی در دندان های خود شوند. حتی ممکن است این درد را در ریشه دندان های آسیب دیده خود احساس کنند. شایع ترین عوامل محرک عبارتند از:

  • غذاها و نوشیدنی های گرم، غذاها و نوشیدنیهای سرد، هوای سرد، غذاها و نوشیدنی های اسیدی، غذاها و نوشیدنی های شیرین، آب سرد بویژه پس از مسواک زدن، گاهی هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، هنگام استفاده از دهانشویه الکلی

علائم شما ممکن است بدون هیچ دلیلی ایجاد و یا برطرف گردند. نشانه های حساسیت دندان می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.


علت حساسیت دندان ها چیست؟ 

در زیر مینای دندان، لوله‌های کوچکی قرار دارند که مستقیماً به سوی حفره اصلی دندان که عصب و بافت زنده در آن قرار دارند، کشیده شده‌اند. در حالت طبیعی، بزاق دهان به رسوب کلسیم بر روی مینای دندان کمک نموده و موجب پوشش و حفاظت از مدخل این حفرات می‌شود. برخی از عوامل موجب از دست رفتن پوشش محافظتی مینای دندان می‌شوند، از جمله: 
- مسواک زدن خشن (به‌ویژه با مواد ساینده)  
- رفلاکس اسید از معده به مری نیز می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود.
- عقب کشیدگی لثه
- مصرف غذاهای اسیدی  
- دندان قروچه 
- وجود ترک و یا خالی شدن دندان پرشده نیز می‌تواند موجب در معرض قرار گرفتن این حفرات و یا حتی خود پالپ شود.
به هر دلیل که این حفرات بدون حفاظ شوند، تغییرات حرارت موجب حرکت و نوسان سریع مایعات درون آن‌ها خواهد شد. این حرکات و نوسانات دردی تیز و تیرکشنده در دندان‌ها به وجود می‌آورند. فرسوده شدن مینای دندان نیز، موجب بروز واکنش‌های دردناک نسبت به غذاها و آشامیدنی‌های سرد و یا داغ می‌شود. چنانچه نسبت به هر چیز داغ حساس هستید و یا در پی مصرف ماده‌ای سرد، برای مدتی بیش از چندین لحظه، از درد دندان رنج می‌برید، احتمالاً یک التهاب غیرقابل بازگشت وجود دارد که ممکن است به ایجاد آبسه منتهی گردد.


    راه‌های درمان حساسیت دندان چیست؟

    اگر اخیراً اقدامات دندانپزشکی را پشت سر گذاشته‌اید، لازم نیست نگران حساسیت نسبت به مواد سرد و گرم باشید. بروز این مشکلات طبیعی است و طی چند هفته از بین خواهد رفت. این حساسیت نشان‌دهنده وجود التهاب در پالپ مرکزی دندان است که نیازمند زمان برای بازگشت به وضعیت طبیعی است؛ اما اگر درد در طی چند هفته باز هم باقی بماند، آنگاه باید به دندانپزشک مراجعه کنید، چراکه احتمالاً عصب دندان آسیب‌دیده است. در مواردی غیر از این، رفع حساسیت دندان نسبت به سرما به آسانی با استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت  و اجتناب از خوردن و یا آشامیدن برخی از مواد غذایی میسر است.

    کانال‌های دندانتان را با خمیر دندان ضد حساسیت مسدود کنید

    خمیر دندان‌های ضد حساسیت موجب انسداد حفرات ریز زیر مینای دندان می‌شوند و این کار را با تشدید رسوب کلسیم بر روی مینا انجام می‌دهند. برای اثربخش بودن این مواد، لازم است مسواک زدن به طور مرتب و به دقت انجام گیرد.

    از ایبوپروفن استفاده کنید

    اگر مشکل حساسیت دندان پس از اقدامات دندانپزشکی رخ دهد، می‌توانید از ایبوپروفن استفاده کنید تا مقداری از التهاب و درد کاسته شود.

    نرم‌تر مسواک بزنید

    از مسواک‌های نرم استفاده کنید، قبل از مسواک زدن آن را مرطوب کنید و هرگز دندان‌ها را نسائید. بیشترین عامل حساسیت دندان‌ها، مسواک زدن خشن با مسواک‌های زبر است. این مسواک‌ها موجب از بین رفتن مینای دندان و ایجاد شیارهایی بر روی آن می‌شوند.

    از مصرف غذاهای اسیدی بپرهیزید

    غذاهای اسیدی نظیر گوجه‌فرنگی، لیمو، کوکا کولا و دیگر نوشیدنی‌های گازدار، به سرعت مینای دندان‌ها را از بین می‌برند و آن‌ها را نسبت به تغییرات دما حساس می‌کنند. برخی از افراد نیز در فصول خاصی دچار حساسیت دندان می‌شوند .

    از سائیدن دندان‌ها بر یکدیگر بپرهیزید

    اگر پزشکتان تشخیص دهد که دندان قروچه و یا فشردن دندان‌ها بر روی یکدیگر، عامل حساسیت دندان ها است باید آن را درمان کنید.

    از روش حساسیت‌زدایی دندان استفاده کنید.

    اگر هیچ‌یک از روش‌های فوق به کار نیایند، آنگاه دندانپزشک با روش یون توفورسیس با جریان الکتریکی، فلوراید را در عمق حفرات دهانی رسوب می‌دهد.
     
    1397/07/13