موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

دلایل خشکی پوست و راه های درمان پوست خشک

عمده ترین علل خشکی پوست و روشهای درمان آن

در این مقاله به  علت خشکی پوست و درمانهای مختلف رفع خشکی پوست خواهیم پرداخت .
خشکی و یا دهیدراته شدن پوست می‌تواند منجر به زبر شدن پوست، ایجاد سوزش و خارش پوست و یا پوسته پوسته شدن شود. ممکن است قرمزی، خطوط و ترک‌های غیرمعمول در پوست ایجاد شود. حتی گاهی اوقات این خشکی و ترک پوست آنقدر عمیق است که باعث خونریزی می‌شود. دلایل خشکی پوست متعدد است و درمان خشکی پوست بستگی به علت آن دارد.
 

علت خشکی پوست می تواند به دلایل زیر باشد:

سن

شما ممکن است در هر سنی پوست خشک داشته باشید اما به احتمال زیاد در سنین 50 سال یا بالاتر، بیشتر با آن مواجه خواهید شد. علت آن این است که غددی که چربی لازم برای پوست را تولید می‌کنند با افزایش سن کوچکتر شده و چربی کمتری تولید می‌کنند. همچنین افراد مسن به احتمال زیاد مشکلات دیگری مانند دیابت و بیماری کلیوی دارند که آنها نیز از دلایل خشکی پوست به شمار می روند.
 

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک شایع‌ترین نوع اگزما است. شاید مهم ترین نشانه درماتیت آتوپیک، خشکی و خارش پوست باشد اما اگر در کنار این علایم یک راش یا جوش در داخل آرنج، پشت زانو و روی صورت، دست‌ها و یا پاهایتان وجود داشته باشد با احتمال بیشتری می توان آن را یک واکنش آلرژیک دانست. در این شرایط و به عنوان یک درمان خانگی خشکی پوست، اگر پوستتان را مرطوب نگه دارید و از هر چیزی که آن را تحریک می‌کند (به عنوان مثال مواد شوینده، عطر، خاک یا دود سیگار) پرهیز کنید، معمولاً مشکل پوست برطرف می شود. 
 

شغل و نوع فعالیت 

اگر با مواد شیمیایی و بیولوژیکی خاص یا با حرارت شدید سر و کار دارید احتمالا پوست شما خشک شده و با مشکلات حاد پوستی مواجه خواهید شد. این مشاغل که می‌توانند منجر به آسیب به پوست شوند عبارتند از خدمات غذایی، آرایشی، مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی، خدمات نظافتی، نقاشی، مکانیکی، چاپ و ساخت و ساز. شما می‌توانید از دستکش‌های محافظ استفاده کنید و حداقل تماس ممکن را با مواد داشته باشید بخصوص اگر نشانه‌های خشکی پوست یا درماتیت آتوپیک را مشاهده کردید.
 

آب

غوطه‌ور شدن در وان حمام یا دوش گرفتن به مدت طولانی از دلایل رایج خشکی پوست است و هر چقدر آب داغتر باشد خشکی پوست شدیدتر میشود. استخرهایی که کلر فراوان دارند نیز در خشکی پوست موثرند، زیرا مواد شیمیایی باعث خشک شدن پوست می‌شوند. بهتر است که سعی کنید با آب سردتر و به مدت کمتر دوش بگیرید تا هم پوست سالمی داشته باشید و هم در هزینه آب صرفه‌جویی کنید.
 

سیگار کشیدن

در کنار تمامی تهدیدهایی که مصرف سیگار برای سلامتی دارد، کشیدن سیگار می تواند باعث اختلال در خونرسانی به لایه های خارجی پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک، خشکی و ضخیم شدن پوست ‌شود.
 

صابون

بسیاری از صابون‌ها و شامپوهای متداول، پوست را صرفاً از طریق حذف چربی آن تمیز می‌کنند. این مواد می‌تواند منجر به خشک شدن پوست شود. می‌توانند از  پاک‌کننده‌های پوست که باعث خشکی نمی‌شوند و بصورت ژل یا محلول در داروخانه ها موجود میباشند استفاده کنید.

آب و هوا

در فصل زمستان پوست بیشتر از سایر فصلها خشک می‌شود زیرا رطوبت نسبی (رطوبت موجود در هوا) معمولا بسیار کمتر است. سیستم‌های گرمایشی نیز باعث خشکی بیشتر هوا می‌شوند. در این شرایط آب و هوایی محافظت ویژه‌ای از پوست خود داشته باشید، پوست را در مقابل سرما بپوشانید و مرطوب نگه دارید و از موادی که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند اجتناب کنید.
 

بیماری پوستی فلس ماهی

این بیماری که توسط دانشمندان به نام ایکتیوز ولگاریس شناخته می‌شود یک بیماری ارثی است که منجر می‌شود سلول‌های مرده به صورت خشک و ضخیم به هم بچسبند. این علائم معمولا در دوران کودکی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. هیچ درمان قطعی وجود ندارد اما درمان‌هایی برای کنترل علائم وجود دارد.

 

درمان خشکی پوست

مشخص کردن علت مشکل، یکی از مهمترین مسائل در درمان خشکی پوست است. اگر پوست شما اغلب خشک می‌شود، توجه کنید که قبل وقوع آن چه کاری انجام می‌دهید. ممکن است لازم باشد به مدت چند روز آن کار را انجام ندهید و از یک مرطوب‌کنندۀ تخصصی استفاده کنید و چنانچه دوباره می خواهید آن کار را انجام دهید، از دستکش و سایر محافظ‌ها استفاده کنید.
 

روش های رفع خشکی پوست

 

استفاده از مرطوب کننده مناسب

یکی از روش های رفع خشکی پوست‌استفاده از مرطوب کننده هاست. روغن‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌ها می‌توانند پوست را مرطوب، صاف و نرم کنند و احتمال ترک خوردگی آن را کاهش دهند. همچنین درد و خارش را تسکین می‌دهند. اگر دارای پوست بسیار خشک هستید، نرم کردن با کرم های حاوی اسید لاکتیک یا اوره می‌تواند بهترین کار باشد. چرا که آنها به حفظ آب توسط پوست کمک می‌کنند. اما اگر آنها را بر روی پوست‌ خیلی خشک یا ترک‌خورده قرار دهید می‌توانند منجر به سوزش شدید شوند.اینکه برای پوست خشک چه کرمی مناسب است را می توانید از پزشک، داروساز و یا مشاورین پوستی متخصص بپرسید.استفاده از آبرسان قوی برای رفع خشکی پوست بسیار مفید است.

 

استفاده از کرمها و پمادهای درمانی

اگر پوست شما خیلی خشک است، دکتر پوست شما می‌تواند پمادها یا کرم‌های خاصی را برای پوستتان تجویز کند، مانند کورتیکواستروئید یا تنظیم کننده های سیستم ایمنی که می‌توانند به کاهش میزان واکنش بدن نسبت به چیزی که به آن حساسیت دارید کمک کنند. این داروها می‌توانند در مصرف همزمان با یک مرطوب کننده، به درمان پوست خشک و حساس کمک کنند و خارش، قرمزی و تورم را کاهش دهند. اما به خاطر داشته باشید که اگر بیش از حد از آنها استفاده کنید اثر آنها ممکن است از بین برود.
 

مراجعه به پزشک

معمولا می‌توان پوست خشک را با تغییر سبک زندگی، درمان خانگی خشکی پوست، و صابون‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی که  بدون نسخه به فروش می‌رسند کنترل کرد. اگر آنها کمکی نکردند به دکتر مراجعه کنید، بخصوص اگر خشکی و خارش مانع از خواب راحت می‌شود یا زخم‌های باز دارید یا مناطق بزرگی از پوست آسیب دیده است.
 

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از بخور سرد و گرم بویژه در فصل سرما در کاهش و درمان خشکی پوست بسیار موثر است.

پیشگیری از خشکی پوست

می‌توانید چند کار ساده برای حفظ رطوبت و سلامت پوست خود انجام دهید: پس از حمام از مرطوب کننده  استفاده کنید. زمانی که هوا خشک است از مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای صورتتان از یک کرم مرطوب کننده صورت خوب استفاده کنید. از مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی شیمیایی و مضر پرهیز کنید و ترجیحاً از محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. لباس‌های با الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم بپوشید چرا که آنها به پوست اجازه تنفس می‌دهند (هر چند پشم طبیعی می‌تواند گاهی اوقات باعث تحریک پوست شود). از شوینده‌هایی استفاده کنید که رنگ یا عطر ندارند، و زمانی که هوا خشک است، سطح پوست خود را بپوشانید تا رطوبت بدن حفظ شود. از دستگاه بخور در منزل و محیط کار استفاده کنید.

دکتر روزا ابوالقاسم
1397/10/20