موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

خواص روغن گل مغربی چیست؟

10 خاصیت شگفت‌انگیز روغن گل مغربی

روغن گل مغربی یک روغن گیاهی با خواص فراوان است که به صورت خوراکی و یا موضعی به کار می‌رود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که خواص گل مغربی چیست و چرا باید حتماً از آن استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

روغن گل مغربی چیست؟

روغن گل مغربی از دانه‌های یک گیاه بومی شمال امریکا به دست می‌آید که به طور سنتی برای درمان کبودی، هموروئید، مشکلات گوارشی و گلو درد استفاده می‌شده است. خواص گل مغربی ممکن است به دلیل محتوای بالای گاما لینولنیک اسید (GLA) آن باشد. GLA یک اسید چرب امگا 6 است که در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

روغن گل مغربی به بهبود آکنه کمک می‌کند

به نظر می‌رسد GLA موجود در روغن گل مغربی با کاهش التهاب پوست و همچنین کاهش تعداد سلول‌های پوستی ایجادکننده ضایعات پوستی، به درمان آکنه کمک می‌کند. همچنین در حفظ رطوبت پوست مؤثر است.
در یک مطالعه که در سال 2014 انجام شد، مشخص که روغن گل مغربی می‌تواند التهاب و درد ناشی از مصرف ایزوترتینوئین را که اغلب در ناحیه لب‌ها ایجاد می‌گردد، کاهش دهد. ایزوترتینوئین یک داروی ضد آکنه است که دارای عوارضی نظیر خشکی و ترک لب‌ها می‌باشد.
در مطالعه دیگری مشخص شد که گاما لینولنیک اسید موجود در گل مغربی ضایعات التهابی و غیر التهابی ناشی از آکنه را کاهش می‌دهد. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان حدود 450 میلی‌گرم روغن گل مغربی را به مدت 8 هفته استفاده کرده بودند.

کاهش اگزما

برخی از کشورها استفاده از روغن گل مغربی را به عنوان یک روش درمانی برای اگزما، تائید کرده‌اند. با توجه به نتایج مطالعات قبلی، GLA موجود در روغن گل مغربی باعث کاهش التهاب لایه اپیدرم پوست می‌شود. یک بررسی در سال 2013 نشان داد که مصرف خوراکی روغن گل مغربی باعث بهبود اگزما نمی‌شود، بلکه این تأثیر درنتیجه استعمال موضعی آن، حاصل می‌گردد. با این وجود برای نتیجه‌گیری صحیح، نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می‌باشد.
برای برخورداری از خواص گل مغربی در درمان اگزما، 1 تا 4 کپسول روغن گل مغربی، دو بار در روز و برای 12 هفته مصرف می‌گردد. برای استفاده موضعی، می‌توانید 1 میلی‌لیتر از روغن گل مغربی 20 درصد را دو بار در روز و به مدت 4 ماه استفاده کنید.

روغن گل مغربی و سلامت و جوانسازی پوست

بر اساس یک مطالعه که در سال 2005 انجام شد، استفاده از مکمل خوراکی روغن گل مغربی، پوست صورت را صاف و انعطاف‌پذیر می‌کند و همچنین رطوبت، استحکام و مقاومت پوست را بهبود می‌بخشد. در مطالعات نشان داده شد که اسید گاما لینولنیک موجود در روغن گل مغربی برای ساختار و عملکرد پوست لازم است و با توجه به اینکه پوست توانایی تولید آن را ندارد، بهتر است از طریق مکمل‌های حاوی روغن گل مغربی، آن را تأمین کنید.
برای برخورداری از مزایای روغن گل مغربی برای سلامتی پوست، کپسول‌های 500 میلی‌گرم روغن گل مغربی را 3 بار در روز و به مدت 12 هفته استفاده کنید. ماساژ دادن روغن گل مغربی نیز در بهبود کیفیت پوست، بسیار مؤثر است.

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

در یک مطالعه مشخص شده است که روغن گل مغربی در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مانند افسردگی، تحریک‌پذیری و التهاب مؤثر است. محققان معتقدند علت اینکه برخی از زنان PMS را تجربه می‌کنند، این است که آن‌ها به سطح نرمال پرولاکتین در بدن، حساس هستند. گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی در بدن به ماده‌ای تبدیل می‌شود (پروستاگلاندین E1) که از علائم PMS ناشی از پرولاکتین جلوگیری می‌کند.
بر اساس یک مطالعه که در سال 2010 انجام شد، استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین B-6، ویتامین E و روغن گل مغربی در از بین بردن علائم PMS مؤثر بود. با این حال، هنوز معلوم نیست که استفاده از روغن گل مغربی به‌تنهایی تا چه حد در از بین بردن علائم PMS مؤثر بوده است و نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می‌باشد.
برای استفاده از روغن گل مغربی برای کاهش علائم PMS از 6 تا 12 کپسول حاوی روغن گل مغربی (مقدار 500 تا 6000 میلی‌گرم) را در 1 تا 4 نوبت و تا 10 ماه مصرف کنید. با کمترین دوز ممکن شروع کنید و در صورت نیاز، دوز آن را افزایش دهید.

روغن گل مغربی می‌تواند به کاهش درد پستان کمک کند

اگر شما در طول دوران قاعدگی‌تان دچار درد شدید پستان می‌شوید، به طوری که زندگی‌تان را مختل می‌کند، روغن گل مغربی می‌تواند به شما کمک کند. بر طبق یک مطالعه که در سال 2010 انجام شد، GLA موجود در روغن گل مغربی با مهار پروستاگلاندین ها به کاهش التهاب کمک می‌کند. پروستاگلاندین ها از عوامل التهابی هستند که باعث ایجاد درد سینه می‌شوند. این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه روغن گل مغربی و ویتامین E طی شش ماه، شدت درد سینه را کاهش می‌دهد.
برای برخورداری از خواص روغن گل مغربی در کاهش درد سینه، روزانه 1 تا 3 گرم یا 2.4 میلی‌لیتر از روغن گل مغربی را به مدت 6 ماه مصرف کنید. شما همچنین می‌توانید برای اثربخشی بیشتر، در کنار استفاده از روغن گل مغربی، 1200 میلی‌گرم ویتامین E را به مدت 6 ماه مصرف کنید.

 

 کاهش گرگرفتگی در دوران یائسگی

روغن گل مغربی شدت گرگرفتگی را که یکی از عوارض جانبی ناامیدکننده یائسگی است، کاهش می‌دهد. یک مطالعه نشان داد که زنان یائسه‌ای که برای 6 هفته روزانه 500 میلی‌گرم روغن گل مغربی استفاده می‌کردند، وقوع گرگرفتگی در آن‌ها از نظر شدت، تکرار و مدت، کاهش یافته بود. این زنان همچنین از نظر فعالیت اجتماعی و ارتباط با دیگران بهبود یافته بودند که به علت کاهش مواجهه با علائم گرگرفتگی می‌باشد.
برای استفاده از این خاصیت روغن گل مغربی، مقدار 500 میلی‌گرم از آن را دو بار در روز و برای 6 هفته مصرف کنید.

روغن گل مغربی به کاهش فشار خون کمک می‌کند

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، روغن گل مغربی در کاهش فشار خون مؤثر است. بر اساس یک مطالعه که در سال 2013 انجام شد، روغن گل مغربی فشار خون سیستولیک را تا 4 درصد کاهش می‌دهد. محققان این کاهش را یک کاهش معنی‌دار می‌دانند. با این حال هنوز هم مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.
برای برخورداری از خواص روغن گل مغربی در کاهش فشار خون، روزانه 500 میلی‌گرم روغن گل مغربی را برای دو بار در روز مورد استفاده قرار دهید. با این وجود سعی کنید از مکمل روغن گل مغربی هم‌زمان با سایر مکمل‌های کاهش فشار خون، استفاده نکنید.

 بهبود سلامت قلب

بیماری‌های قلب و عروق سالانه بیش از 600.000 نفر را تنها در ایالات متحده امریکا به بستر مرگ می‌فرستند و صدها هزار نفر نیز در سراسر جهان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس یک مطالعه که سال 2014 بر روی موش‌ها انجام شد، روغن گل مغربی دارای خواص ضد التهابی است و به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. اکثر افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی در بدن خود دارای نوعی التهاب هستند.
برای سلامت سیستم قلبی-عروقی پس از مشورت با پزشک، ازمکمل گل مغربی را برای 4 ماه استفاده کنید. اگر داروهای دیگری برای مشکلات قلبی خود استفاده می‌کنید، حتماً با پزشک در میان بگذارید.

روغن گل مغربی درد عصبی را کاهش می‌دهد

نوروپاتی محیطی یکی از عوارض جانبی دیابت و برخی از بیماری‌های دیگر است. تحقیقات قدیمی نشان داده است که مصرف اسید گاما لینولنیک باعث کاهش علائم نوروپاتی مانند حساسیت به گرما و سرما، بی‌حسی، گزگز و ضعف می‌شود. برای برخورداری از این خاصیت روغن گل مغربی، از کپسول‌های روغن گل مغربی که حداقل حاوی 360 تا 480 میلی‌گرم GLA باشند را روزانه و تا 1 سال استفاده کنید.
 

 کاهش دردهای استخوانی ناشی از آرتریت روماتوئید

دردهای استخوان اغلب ناشی از آرتریت روماتوئید است که یک بیماری مزمن التهابی می‌باشد. با توجه به مطالعه انجام شده در سال 2011، گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی توانایی بالقوه‌ای در کاهش دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید دارد، بدون اینکه عوارض جانبی خاصی داشته باشد.
برای کاهش دردهای استخوانی با استفاده از روغن گل مغربی، روزانه 6000-560 میلی‌گرم از آن را برای 3 تا 12 ماه مصرف کنید.

عوارض روغن گل مغربی چیست؟

مکمل روغن گل مغربی به طور کلی برای استفاده در کوتاه‌مدت و برای عوام مردم، بی‌خطر محسوب می‌شود. به طور کلی عوارض جانبی روغن گل مغربی محدود است و همه افراد آن را تجربه نخواهند کرد، اما گاهی ممکن است عوارض جانبی زیر در برخی افراد دیده شود:
  • ناراحتی معده، دل درد، سردرد، شل شدن مدفوع
با این وجود برخی از افراد نسبت به روغن گل مغربی حساسیت یا آلرژی دارند. در این افراد ممکن است علائم واکنش‌های آلرژیک، نظیر راش‌های پوستی، التهاب دست و پا و یا تنگی نفس دیده شود. به این نکته نیز توجه کنید که در صورت استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون، نباید از روغن گل مغربی استفاده کنید؛ زیرا ممکن است خونریزی را افزایش دهد.
دکتر روزا ابوالقاسم
1397/05/11