موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

خواص اسید فولیک برای بدن ما چیست؟


فولیک اسید یا فولات یک ویتامین از گروه B است که تأثیرات زیادی بر جنبه‌های مختلف سلامتی ما دارد. در این مقاله درباره خواص اسید فولیک و بهترین زمان مصرف آن صحبت شده است. با ما همراه باشید.
 

اهمیت مصرف قرص اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک یا فولات یکی از ویتامین‌های گروه B است که در برابر بعضی نقایص مادرزادی، سرطان و بیماری‌های قلبی نقش محافظت‌کننده دارد. شکلی که در غذاها به صورت طبیعی یافت می‌شود فولات بوده در حالی که اسید فولیک نوع سنتز شده است که در غذاهای غنی‌شده و مکمل‌ها به کار می‌رود.
  • اسید فولیک برای ساخت DNA ضروری است. DNA حامل پیام‌های ژنتیکی در همه سلول‌های بدن ما است.
  • سلول‌هایی که به سرعت تخریب و تولید می‌شوند به ویژه سلول‌های خونی جنین در حال تکامل و سلول‌های پوششی روده بزرگ بیش از همه به این ویتامین نیازمندند.
  • اسید فولیک برای تولید گلبول‌های قرمز خون و سوخت‌وساز پروتئین‌ها هم ضروری است. ضمن آنکه باعث تبدیل اسیدآمینه همه این به اسیدآمینه دیگری به نام متیونین می‌شود.
  • این ویتامین در غذاهایی مانند جگر گوساله، عدس پخته، غلات غنی‌شده، برنج سفید غنی‌شده و پخته، ماکارونی غنی‌شده و پخته، رشته غنی‌شده پخته، لوبیای سیاه پخته، اسفناج، مارچوبه پخته، خردل سبز پخته، آب پرتقال، آووکادو، بروکلی خام، سیب‌زمینی پخته‌شده با پوست و تخم مرغ یافت می‌گردد.
 

اسید فولیک و نقایص مادرزادی

در سال‌های اخیر پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف مکمل اسید فولیک در بارداری خطر نقایص لوله عصبی را در نوزادان کاهش می‌دهد. این نقایص مادرزادی از شدیدترین و شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شوند. محل روی دادن این نقایص در بخشی از لوله عصبی است که بعداً در حین تکامل جنینی به نخاع تبدیل می‌شود. اگر محل آن در بالای لوله عصبی باشد می‌تواند منجر به تولد نوزادان بدون مغز تکامل یافته شود و بنابراین کشنده است. اگر در نقاط پایین‌تر لوله عصبی روی دهد، نوزادی که مبتلا به اسپاینا بیفیدا (مهره باز) است، به دنیا خواهد آمد. آسیب به نخاع که در این بیماری بدون حفاظ باقیمانده، معمولاً منجر به فلج شدن کودک و وابسته شدن به صندلی چرخ‌دار یا عصا خواهد شد.
 

 سندروم داون

در یکی از مطالعاتی که اخیراً انجام شده است، پژوهشگران متوجه این نکته شدند که مصرف مکمل اسیدفولیک ممکن است در پیشگیری از سندروم داون هم مؤثر باشد. سندروم دان یکی از شایع‌ترین اختلالات تکاملی است و از هر ۱۵۰ حاملگی در هر سال یکی را مبتلا می‌کند. سن مادر یک عامل خطر برای ابتلای نوزاد به سندروم داون است و مبتلایان به این سندروم اغلب از مادرانی با سن بالای ۳۰ سال متولد می‌شوند.
علت سندروم داون یک جهش ژنی است که منجر به وجود یک کروموزوم اضافی می‌گردد. پژوهش‌هانشان داده است که کمبود اسید فولیک منجر به بعضی جهش‌های ژنی خواهد شد. نظریه حاضر در مورد علت سندروم داون این است که کم بودن سطح اسید فولیک خطر جهش ژنی منجر به سندروم داون را زیاد می‌کند.
 

 بیماری‌های قلبی-عروقی

اسید فولیک همچنین می‌تواند نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی بر عهده داشته باشد. این ماده در کنترل سطح خونی هموسیستئین مؤثر است و آن را به اسیدآمینه متیونین تبدیل می‌کند. مقدار زیاد هموسیستئین می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهند که دریافت روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک یا بیشتر از آن می‌تواندهموسیستئین خون را در سطح پایین نگه دارد. این در حالی است که برخی مطالعات نیز نشان می‌دهند حدود ۸۸ تا ۹۰ درصد مردم مقدار کافی اسید فولیک را در رژیم غذایی روزانه خود دریافت نمی‌کنند.
 

اسید فولیک و سرطان روده بزرگ

مطالعات حاکی از آن است که احتمالاً بین سطح پایین اسید فولیک و افزایش خطر سرطان ارتباط مستقیم وجود داردبویژه درسرطان روده بزرگ و راست‌روده که یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده محسوب می‌شود. در یک مطالعه مشخص شد زنانی که به مدت حداقل ۱۵ سال از مولتی‌ ویتامین‌ های دارای اسید فولیک استفاده کرده بودند، ۷۵ درصد کمتر از کسانی که این دارو را نخورده بودند به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند.
 

 الکل

در مطالعه‌ای که اخیراً بر روی ۹۰ هزار زن انجام شد، خطر سرطان پستان در کسانی که در روز کمتر از ۳۰۰ میکروگرم فولات مصرف کرده بودند و مرتباً الکل می‌نوشیدند، ۳۰ درصد بیشتر از کسانی بود که از مشروبات الکلی استفاده نمی کردند. با این وجود خطر سرطان پستان در کسانی که مرتب از الکل استفاده میکردند و در عین حال بیش از ۳۰۰ میکروگرم در روز اسید فولیک دریافت نمیکردند، فقط ۵ درصد افزایش یافته بود. الکل آشکارا با سوخت‌وساز اسید فولیک تداخل کرده، از رسیدن ویتامین به سلول‌های بافت بدن جلوگیری می‌کند. به این ترتیب سلول‌ها در برابر تغییرات سرطان آسیب‌پذیر خواهند بود. مصرف مقدار کافی اسید فولیک این اثر را خنثی می‌کنند.
 

اسید فولیک و کمبود ویتامین ب ۱۲

اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ اثر یکدیگر را تشدید میکنند. کمبود هر کدام از آن‌ها به کم خونی منجر خواهد شد. با این وجود در موارد کمبود ویتامین ب ۱۲ علاوه بر کم خونی، آسیب عصبی هم روی می‌دهد. اگر کمبود B12 به اشتباه کمبود اسید فولیک تشخیص داده شود، مکمل اسیدفولیک کم خونی را اصلاح خواهد کرد ولی مانع از آسیب دستگاه عصبی نخواهد شد. به همین دلیل افراد بالای ۵۰ سال که مکمل اسید فولیک مصرف می‌کنند حداقل باید روزانه ۲۵ میکروگرم B12 نیز استفاده نمایند.
 

تداخل دارویی اسید فولیک

برخی داروها که جهت درمان آرتریت روماتوئید، بیماری‌های التهابی روده، آسم، پسوریازیس و بعضی بیماری‌های کبدی به کار می‌رودبا جذب اسید فولیک تداخل دارند. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب دچار کمبود اسید فولیک هستند ؛ بنابراین بیماران اغلب باید رژیم غنی از اسید فولیک یا مکمل‌های آن را داشته باشند تا هم عوارض جانبی کمبود آن به حداقل برسد و هم در تأثیر دارو کاهش ایجاد نشود. توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که تحت درمان با متوتروکسات هستند، مصرف فولات را افزایش داده یا مکمل‌های در حد ۱۰۰۰ میکروگرم اسیدفولیک در روز مصرف کنند.
دوزهای بالای اسید فولیک با بعضی داروهای ضد تشنج (صرع) هم تداخل اثر دارد. این دارو با داروهای ضد صرع برای جذب شدن از روده رقابت می‌کنند.
 

بهترین زمان مصرف اسید فولیک چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف اسید فولیک هنگام صبح و به همراه صبحانه است. با این وجود در صورت مصرف آن همراه با سایر وعده‌های غذایی نیز، مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. سعی کنید هر روز در زمان مشخصی از مکمل اسید فولیک استفاده کنید.
 
داروخانه تهران
1397/01/11