موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

جوان سازی پوست

جوان‌سازی و لایه‌برداری پوست

پوست بدن ما از لایه شاخی با سلولهای مرده بسیار ریز پوشیده شده  است و این سلولها به‌تدریج از روی پوست برداشته می‌شوند و می‌افتند. پوست ما دو لایه دارد. به‌موازات آن که سلولهای لایه شاخی از سطح بالایی پوست می‌افتند، از لایه زیرین پوست یک لایه جدید تولید می‌شود و جای لایه بالایی را می‌گیرد و بدین ترتیب پوست تازه جای سلولهای مرده را میگیرد . در میان میلیون‌ها نفر از مردم جهان، خواه سالخورده، خواه جوان ،سلولهای سطح خارجی پوست به‌آسانی نمی‌افتند و تعویض نمی‌شوند و به همین علت است که پوست آنها چروکیده و چین‌خورده و خشک می‌شود ،رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد و از شادابی و طراوت  می  افتد. این حالت را پیری ظاهری میگویند.

عوامل مؤثر در بروز مشکلات زیبایی در پوست

نور خورشید، بیماری‌های پوستی، پیری و حتی وراثت می‌تواند به ایجاد ضایعاتی در پوست صورت و جاهای دیگر بدن منجر شود. این موارد شامل چین‌وچروک ، اسکارهای ناشی از آکنه یا زخم، تغییرات رنگ‌دانه‌ای چون کک‌ومک و لکه‌های قرمز و یا رگ‌های خونی قابل‌مشاهده در پوست می‌شود. علاوه بر این، پوست ممکن است قوام خود را از دست بدهد و شادابی و جلوه‌ای که در پوست افراد جوان‌تر مشاهده می‌شود را نداشته باشد.

روش‌های درمانی موجود برای جوان‌سازی پوست

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان انواع مختلف آسیب‌های پوستی وجود دارد. لایه‌برداری لیزری، لایه‌برداری مکانیکی، مواد شیمیایی و مواد تزریقی می‌توانند ظاهر خطوط و چین‌وچروک را در تمام صورت و یا آنهایی که در مناطق خاصی از چهره مانند بالای لب و اطراف چشم ایجاد می‌شوند، بهبود بخشد. این درمان‌ها همچنین می‌توانند برای حل اختلالات رنگ‌دانه‌ای، مانند لکه‌های ناشی از نور خورشید و یا افزایش سن، مورداستفاده قرار گیرند؛ به‌علاوه از آنها برای بهبود اسکار یا جای باقیمانده از آکنه و همچنین  سایر مشکلات پوست استفاده می‌شود.
نوع خاصی از درمان که برای مشکل مناسب باشد پس از مشاوره با پزشک متخصص پوست تعیین می‌شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه معمولاً نیاز به ترکیبی از روش‌های درمانی می باشد. مهم‌تر از همه، بیمار باید متعهد شود که از پوست خود مراقبت های لازم را به عمل آورد تا نتایج به‌دست‌آمده ماندگار‌تر شود.
بعضی از روش‌های جوان‌سازی پوست و درمان مشکلات پوستی در زیر آمده است:
درمان با لیزر و پالس شدید نور (IPL): برای حذف رنگ‌دانه‌های پوست و / یا سفت کردن پوست
استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی: استفاده از اسیدهای موجود در ترکیبات مختلف برای حذف لایه‌های پوستی آسیب‌دیده
درمان با لیزرهای تخریبی (لیزر CO2 ، فرکشنال): حذف لایه‌های خارجی پوست به‌منظور هموار کردن خطوط و چین‌وچروک‌ها
لایه‌برداری مکانیکی پوست یا درم ابریژن: نوعی روش جراحی لایه‌برداری برای هموار کردن ناصافی سطح پوست
درمان‌های غیر تخریبی (میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ، لایه‌برداری سطحی با اسید) :روش‌های کاهش اسکارها (جای باقی مانده از زخم یا آکنه ) و رنگ‌دانه‌ها یا لک‌های جزئی پوست
پرکننده‌های پوستی : با استفاده از تزریق یکسری از ترکیبات برای بهبود شکل نواحی خاصی از پوست
درمان با نوع A سم بوتاکس : با فلج کردن موقت عصب‌های انقباضی برای کاهش چین‌وچروک‌های موجود و پیشگیری از ایجاد خطوط جدید
درمان رگ‌های عنکبوتی شکل (اسکلروتراپی) : از طریق تزریق مواد شیمیایی خاص به رگ‌های آسیب‌دیده که ظاهر ناخوشایندی در سطح پوست ایجاد کرده اند.
به کار بردن روش‌هایی که برای جوان‌سازی و بازسازی دوباره پوست استفاده می‌شود برای همه امکان‌پذیر نبوده و نتایج یکسانی به بار نخواهد آورد. هر بیمار دارای ویژگی هایی منحصربه‌فرد است و ترکیبی از علائم ژنتیکی و زیست‌محیطی مؤثر در پیری، پوست آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. راه‌های متعددی برای درمان مشکلات پوستی وجود دارد که بسته به صلاحدید پزشک متخصص انتخاب خواهد شد.
 

یک روش خانگی برای جوان‌سازی پوست

  • به عنوان یک روش ساده و کارآمد جوان سازی پوست در منزل، روش زیر را به شما توصیه می‌کنیم:
    ابتدا پوست صورت را با آب گرم بشویید (برای این کار از صابون استفاده نکنید) سپس حوله‌ای را در آب داغ فروببرید و پس از خارج کردن، آن را فشار دهید و روی سرتان بگذارید.
    بعد از چند دقیقه حوله را بردارید و دو قاشق سوپ‌خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید. یک حوله نازک در این محلول فروببرید و آن را روی صورتتان بیندازید، حوله قبلی را روی این حوله قرار دهید.
    اکنون دراز بکشید و استراحت کنید و در همین حال پاهایتان را بالاتر از سطح زمین بگذارید. پنج الی ده دقیقه به همین حال بمانید و سپس هر دو حوله را از روی صورت بردارید و پوست صورت را با یک حوله نرم و پاکیزه مالش دهید. می‌توان این کار را با کف دست نیز انجام داد.
    این عمل برای برداشتن لایه شاخی سطح پوست است. این لایه شاخی به‌وسیله سرکه سیب از روی پوست صورت جدا و با مالش دادن آن به‌آسانی برداشته می‌شوند. همین تکه های بسیار ریز هستند که باعث ایجاد ظاهر چروکیده و کدر در پوست می‌شوند. حذف این لایه شاخی باعث جوان سازی پوست می شود. چنانچه نیاز باشد، می‌توانید این کار را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید. همچنین تمام پوست بدن را نیز می‌توان با همین روش به حالتی شاداب و درخشان درآورد.
    همچنین برای جوان سازی، حذف لایه شاخی شده پوست و ایجاد ظاهری شفاف و روشن در پوست، می توانید از لایه بردارهای مناسب پوست صورتتان استفاده نمایید. دقت کنید که پس از لایه برداری به خاطر نازک شدن و حساس شدن پوست حتما باید از یک ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید.
1396/07/26