موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

تاثیرگلوکزامین و کندروئیتین در درمان درد مفاصل

همانند کندروئیتین، گلوکزامین نیز یک ترکیب طبیعی موجود در غضروف سالم است که به خصوص در مایع اطراف مفاصل یافت می‌شود. برای تهیه گلوکزامین از پوسته‌های حلزون صدف دار استفاده می‌شود و یا آن را در محیط آزمایشگاه تولید می‌کنند. این مکمل نیز در شکل‌های شیمیایی متعددی وجود دارد؛ اما یکی پرکاربردترین اشکال آن در بیماری آرتریت، گلوکوز آمین سولفات است. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که گلوکزامین دارای خواص ضد التهابی بوده و به بازسازی غضروف‌ها کمک می‌کند.
البته استفاده از مکمل گلوکزامین منحصر به بیماری‌های مفصلی نمی‌شود و در موارد دیگر نیز استفاده می‌شود.


موارد مصرف گلوکزامین

  • -کاهش درد، سفتی و تورم مربوط به آرتروز در مفاصل.
  • - بهبود عملکرد در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو یا ران.

- پیشگیری از آرتروز و درد مفاصل

  • -گلوکوم
  • -کاهش وزن
  • - درد شکم
  • - دردهای مفصلی، مانند درد زانو
  • - درد پشت و ستون فقرات
  • - مولتیپل اسکلروز (MS)
  • - اچ آی وی و ایدز
  • مکمل‌های گلوکزآمین همچنین توسط افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) و کولیت اولسراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نقش گلوکزامین در درمان آرتروز

با گذشت زمان، غضروف انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و به طور پیوسته تجزیه می‌گردد. شواهدی وجود دارد که گلوکز آمین ممکن است این روند را آهسته کند. بعلاوه گلوکوزامین می‌تواند درد ناشی از استئوآرتریت زانو، مفصل ران، ستون فقرات و کمر درد را تسکین دهد. برخی مطالعات نشان داده است که گلوکوزامین می‌تواند اثرات زیر را داشته باشد:
  • - کاهش درد، سفتی و تورم مربوط به استئوآرتریت در مفاصل.
  • - بهبود عملکرد در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو یا ران.
  • - ادامه یافتن تسکین علائم تا 3 ماه بعد از اینکه کسی درمان را متوقف کند.
برخی از دانشمندان بر این باورند که گوگرد موجود در گلوکزامین برای سلامتی غضروف سودمند است. گوگرد برای ساخت و ترمیم غضروف لازم است. گلوکزآمین نیز همانند کندرویتین سولفات بسیار ایمن است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باشد؛ خصوصاً در افرادی که نمی‌توانند از این داروها استفاده کنند.


کندروئیتین چیست؟

کندرویتین جزء اصلی غضروف است که به حفظ آن کمک می‌کند. این ماده به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود؛ اما گاهی مقدار تولید آن کمتر از مقدار نیاز است و یا بخشی از آن توسط خود بدن و یا عوامل خارجی تخریب می‌شود. برای تولید مکمل‌های کندروئیتین از غضروف حیواناتی چون گاو یا کوسه استفاده می‌شود و یا آن را به طور مصنوعی در آزمایشگاه تولید می‌کنند. این مکمل به شکل‌های مختلفی وجود دارد که مؤثرترین نوع آن کندرویتین سولفات می‌باشد. در امریکا این مکمل همیشه همراه با مکمل گلوکزامین به فروش می‌رسد.
 گلوکزامین و کندروئیتین مکمل‌های محبوبی هستند که برای بهبود درد و اختلالات عملکردی ناشی از استئوآرتریت (همان آرتروز) استفاده می‌شوند. اگر قصد دارید با خصوصیات و نحوه عملکرد این مکمل‌ها بیشتر آشنا شوید، با این مقاله همراه ما باشید.

استئوآرتریت یک بیماری مفصلی پیچیده

استئوآرتریت یک بیماری مفصلی ناشی از التهاب و تخریب غضروف موجود در مفاصل است. درواقع استئوآرتریت شایعترین نوع آرتروز است که در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد و در سنین بالاتر از 50 سالگی شیوع بیشتری دارد. این بیماری می‌تواند هر نقطه‌ای از بدن را تحت تأثیر قرار دهد؛ با این حال، بیشتر باسن، زانو، دست، کمر یا گردن بیمار را درگیر می‌کند.
استئوآرتریت یک بیماری پیشرونده است و علائم و نشانه‌های آن به‌تدریج و در طول زمان بدتر می‌شود. هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال، درمان‌هایی در دسترس هستند که در کنترل درد و تورم (التهاب) مفاصل مؤثرند و سطح فعالیت بیمار را حفظ می‌کنند. در ادامه شما را با دو مورد از مؤثرترین مکمل‌های مفاصل یعنی گلوکزامین و کندروئیتین که در این زمینه موثر هستند، آشنا خواهیم کرد.
 

نقش کندروئیتین سولفات در درمان استئوآرتریت

کندرویتین می‌تواند به کاهش درد در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو و دست کمک کند. معمولاً برای گرفتن نتیجه می‌بایست به مدت سه ماه از این مکمل استفاده شود. نتایج یک مطالعه که در سال 2011 انجام شد، نشان داد کندرویتین سولفات به کاهش درد و بهبود عملکرد افراد مبتلا به آرتروز کمک می‌کند. در این مطالعه دوز 800 میلی‌گرم گلوکز آمین به مدت 6 ماه توسط داوطلبان مورد استفاده قرار گرفت و اکثر داوطلبان بعد از حدود 3 ماه نتیجه گرفتند. بعلاوه کلیه افراد بعد از مصرف این مکمل خشکی صبحگاهی کمتری را تجربه کردند.
از آنجا که مکمل کندرویتین سولفات هيچ عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد، می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای داروهای ضد التهابی غير استروئيدی (NSAID ها) برای بيمارانی که نمی‌توانند از این داروها استفاده کنند، مصرف کرد. گرچه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اثربخشی سریع‌تری دارند، به دلیل داشتن عوارض جانبی جدی (مانند افزایش خطر خونریزی گوارشی، حمله قلبی یا سکته مغزی و تداخل با داروهای دیگر) ، خصوصاً در سالمندان توصیه نمی‌شود.
 

گلوکزامین و کندروئیتین سولفات یک انتخاب عالی برای سلامت مفاصل
از نظر اثربخشی اگر بخواهیم گلوکزآمین را با کندرویتین سولفات مقایسه کنیم باید اعتراف کنیم که اثربخشی گلوكزامين به مراتب بیشتر است. با این وجود برخی از مطالعات نشان داده‌اند دردهای متوسط تا شدید در افرادی که از ترکیب این دو مکمل استفاده کرده‌اند، کاهش معناداری پیدا می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت ابتلا به بیماری آرتروز و درگیر بودن با دردهای مفاصل، استفاده از مکمل گوکزامین کندروئیتین  را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.ما سعی کردیم در مقاله گلوکزامین چیست شما را با این مکمل آشنا کنیم امیدواریم توانسته باشیم در این امر موفق عمل کنیم.

 

گردآوری و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم

1400/04/29

نظرات کاربران